ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اجلاس آستانه به طور ویدیویی برگزار می‌شود

یک روز بعد از سفر ظریف به دمشق، تاریخ برگزاری نشست صلح آستانه قطعی شد. قرار بود این نشست در تهران برگزار شود که کرونا شیوع پیدا کرد.

یک روز بعد از سفر وزیر خارجه ایران به سوریه وزارت خارجه روسیه اعلام کرد وزیران خارجه کشورهای روسیه ترکیه و ایران (موسوم به کشورهای ضامن آتش‎بس در سوریه) به شکل ویدیو کنفرانس دور بعدی نشست آستانه را برگزار می‌کنند.

نشست سه‌جانبه آستانه در شهر نورسلطان قزاقستان. متضمن صلح؟ (عکس: آرشیو)

آخرین نشست آستانه سال گذشته برگزار شد و عربستان سعودی هم از بیانیه پایانی آن حمایت کرد. در این بیانیه سه کشور ضمن تأکید بر تمامیت ارضی سوریه، بر روی لزوم اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل تأکید کردند. بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل متحد بشار اسد حق ندارد در انتخابات آتی ریاست جمهوری سوریه شرکت کند. علاوه بر این پیش‌بینی شده که قانون اساسی سوریه در یک محدوده زمانی دو ساله تغییر کند. به این ترتیب تا سال آینده می‌بایست در سوریع با تکیه بر قانون اساسی جدید انتخابات آزاد برگزار شود.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است:

 «وزیران خارجه کشورهای ضامن آتش‌بس (روسیه، ایران و ترکیه) ۲۲ آوریل (۳ اردیبهشت) در دور تازه‌ای از گفت‌وگوهای آستانه درباره سوریه شرکت می‌کنند.»

به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در جهان این گفت‌وگوها برای نخستین بار از طریق ویدیو کنفرانس و از راه دور انجام می‌شوند.

روز گذشته با وجود همه‌گیری کرونا که سفرهای دیپلماتیک را متوقف کرده است، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران تقریباً می‌توان گفت با عجله خود را به دمشق رساند. ظریف در این سفر با ولید معلم، وزیر خارجه و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت سفر غیرمنتطره ظریف به رغم همه‌گیری ویروس کرونا در خاورمیانه یک سفر ضروری بود:

«این سفر به تازگی برنامه‌ریزی شد و جناب آقای ظریف در آنجا راجع به تحولاتی که درون منطقه رخ داده و ضمن آنکه روند آستانه همچنان به عنوان مهم‌ترین روند سیاسی که ممکن است به شرایط بهتری نسبت به وضعیت فعلی که در آن قرار داریم بیانجامد همچنان در دستور کار کشورهای عضو قرار دارد از جمله جمهوری اسلامی ایران. این سفر لازمی بود که در زمانی مناسب انجام شد و امیدوارم نتایجی خوبی هم داشته باشد.»

به گزارش خبرگزاری سانا در دیدار ظریف با اسد، تهاجم نظامی ترکیه به استان ادلب سوریه به بحث گذاشته شد. این گفت‌وگوها در اجلاس آستانه پیگیری می‌شود. بر اساس توافق روسیه و ترکیه، دو کشور گشت‌زنی‌های مشترکی را در استان ادلب انجام می‌دهند. دولت سوریه اما می‌گوید ترکیه اخیراً تحرکات نظامی تاره‌ای انجام داده که به معنای نقض حاکمیت ارضی این کشور و لذا ناقض توافق آستانه است.

قرار بود دور بعدی نشست آستانه در مارس/ فروردین سال جاری در تهران انجام شود. اما به سبب همه‌گیری ویروس کرونا در ایران و جهان این نشست به تعویق افتاد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.