ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسماعیلی به جاوید رحمان: نمره شما صفر و ما بالای بیستیم

سخنگوی قوه قضاییه در واکنش به انتقادها از نحوه مرخصی دادن به زندانیان، رحمان را «آقای به ‌اصطلاح گزارشگر» خواند و گفت کسی که نمره صفر گرفته نمی‌تواند از کسی که نمره‌اش بالای ۲۰ است سوال کند.

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری روز سه‌شنبه ۲ اردیبهشت  خود گفت اقدام ایران در حفظ سلامت و امنیت زندان‌ها و اعطای مرخصی به زندانیان، «اقدامی نمونه» در «همه نظام‌های حکمرانی» است. غلامحسین اسماعیلی پیش از این نیز همین ادعا را کرده بود: «اهتمام کشورهای مدعی حقوق بشر به بهداشت زندانیان به اندازه ما نیست»

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه

اظهارات این مقام قضایی در واکنش به انتقادها از قوه قضاییه در مورد نحوه برخورد با زندانیان در بحران کرونا مطرح شده است؛ از جمله انتقاد جاوید رحمان، ‌گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران.

در روزهای گذشته گروهی از کارشناسان ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر از جمله جاوید رحمان، با انتشار بیانیه‌ای از مقامات ایران خواستند زندانیان عقیدتی و زندانیان دو تابعیتی را با توجه به خطر جدی ابتلا به ویروس کرونا آزاد کنند.

اسماعیلی در نشست امروز خود گفت به بیش از هزار نفر تبعه بیگانه مرخصی داده‌ شده است:

«برخی از اتباع همین کشور‌های مدعی نیز در زمره این کسانی بوده‌اند که به مرخصی رفتند.»

در این نشست خبری از سخنگوی قوه قضاییه پرسیده شد که چرا جاوید رحمان گفته است با توجه به خطر بیماری کووید-۱۹ در مرخصی دادن به زندانیان از جمله زندانیان دو تابعیتی تبعیض قائل شده‌اند؟

اسماعیلی در پاسخ گفت که اقدام جمهوری اسلامی ایران هم در سلامت زندانیان و هم امنیت زندان‌ها و به‌ویژه در اعطای مرخصی به زندانیان یک اقدام الگو، نمونه و برجسته در همه نظام‌های حکمرانی است:

«خوب است امثال این آقای به اصطلاح گزارشگر حقوق بشر گزارش بدهند در کشور‌هایی که شیوع کرونا به مراتب بیش از ایران است، از جمله آمریکا، انگلیس و بسیاری از کشور‌های اروپایی در مورد زندانیان چه زندانیان کشور‌های خودشان و چه اتباع دیگر کشور‌هایی که زندانی هستند، چه کرده‌اند؟ گزارش قابل توجهی از اعطای مرخصی به زندانیان در دوران کرونا نشنیده‌ایم.»

به گفته این مقام قضایی کسانی که «عملکرد صفر» دارند، مورد بازخواست قرار نمی‌گیرند و در مورد «جمهوری اسلامی که عملکرد فوق‌العاده عالی دارد»، مدعی می‌شوند که «عملکرد ما تبعیض‌آمیز بوده است»:

«عملکرد خود شما چیست؟ کارنامه شما کجاست؟ مگر این نیست که در کشور‌های شما هم آمار مبتلایان و هم آمار درگذشتگان ویروس کرونا بیش از ایران است؟ می‌شنویم که در زندان‌های این کشور‌ها چه فجایعی در این ایام اتفاق می‌افتد و اصلا نتوانسته‌اند کرونا را در زندان‌ها مهار کنند. گزارش دهند. کسی که نمره صفر گرفته است نمی‌تواند از کسی که نمره بالای ۲۰ دارد سوال کند.

اعطای مرخصی به بیش از هزار «تبعه بیگانه»

سخنگوی قوه قضاییه اما در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفته است که قوه قضاییه و «دستگاه عدالت»، به عدالت رفتار کرده‌ و هیچ فرقی بین تابعیت‌ها نگذاشته‌ است:

«در مرخصی اخیر بیش از هزار نفر تبعه بیگانه را غیر از هموطنان خودمان مرخصی داده‌ایم. برخی از اتباع همین کشور‌های مدعی نیز در زمره این کسانی بوده‌اند که به مرخصی رفتند.»

غلامحسین اسماعیلی بار دیگر تأکید کرد که جمهوری اسلامی «دو تابعیتی» را به رسمیت نمی‌شناسد و در اعطای مرخصی به این مقوله‌ها اصلا توجه نکرده است:

«ملاک ما در اعطای مرخصی نوع جرم، میزان مجازات، مخاطراتی که فرد می‌تواند برای جامعه داشته باشد، میزان تحمل حبس و اینکه آیا وثیقه کافی برای رفتن به مرخصی دارد یا خیر، بدون تمایز بین اتباع کشور‌های مختلف بوده است و اتباع بسیاری از کشور‌ها در این ایام از مرخصی اعطایی نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران استفاده کردند.»

این اظهارات سخنگوی دستگاه قضایی‌ در حالی است که در روزهای اخیر از یک‌سو انتقادها از اعزام به مرخصی برخی از اختلاس‌گران و زندانیان با جرایم خطرناک بالا گرفته و از سوی دیگر صدها زندانی سیاسی و عقیدتی از حق استفاده از مرخصی خود محروم مانده‌اند.

    شبنم نعمت‌زاده، دختر وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت و از محکومان پرونده‌های مفاسد اقتصادی که پیش از این به ۲۰ سال حبس تعزیری، ۷۰ ضربه شلاق و انفصال دائم از هرگونه خدمات دولتی و رد مال محکوم شده بود، اواسط فروردین ‌ماه و به‌دنبال شیوع ویروس کرونا در زندان اوین، به مرخصی آمد.

    محمدرضا نعمت‌زاده، پدر او روز ۱۹ فروردین، درباره زمان اتمام مدت مرخصی دخترش به رسانه‌ها گفت:

    «شبنم هم به مانند سایر زندانیان به مرخصی آمده و زمان بازگشت او به زندان مشخص نیست.»

    آزادی مفسدان اقتصادی و اختلاس‌گران در حالی است که بسیاری از زندانیان سیاسی و عقیدتی همچون نرگس محمدی، گلرخ ابراهیمی ایرایی، محمد حبیبی، نسرین ستوده، آتنا دائمی، جعفر عظیم زاده، سهیل عربی و صدها نفر دیگر از فعالین دربند، علی‌رغم اینکه برخی از آنها حتی مشمول ضوابط مندرج در بخشنامه‌ قوه قضاییه برای اعزام به مرخصی می‌شوند، همچنان در زندان مانده‌ و خطر ابتلا به کرونا جانشان را تهدید می‌کند.

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • حقیقتگو

        سخنگوی ارگان محافظت ازفساد و چپاولگران اقشاراخوندها و آقازاده ها و درجهت مردم روا کردن ظلم و برچسب چسبانی و ایجاد ترس ووحشت و ضمیمه آنهم دستگیرها و زندانی کردن ها و اعدام کردن که عنوان دروغین برخود نهاد است که قوه قضائیه .است ...این چننین ارگانی برخلاف آنچه ادعا می کند برای حفظ جان زندانیان ازویروس کرونا انها را به مرخصی نفرستاده است بلکه برای صرفجوئی پولی وپراخت نکردن هزینه های ضدعفونی کردن ززندانها و هززینه های انچنانی دارو و درمان زندانی ها وهمچنین هزینه حمل تلف شدگان به گورستان ها و به این دلیل هم آنها را به مرخصی فرستاده است که این هزینه ها را باید خویشاوندان و آشنایان و فک وفامیل های زندانی تقبل کنند ...چرا چپاولگرانی همچون خانم شبنم و شرکاء و مجرمان مالی شامل لطف و عنایت قوه قضائیه شدند ؟ زیراکه انها مخالف حکومت اخوندی نبوده ونیستند و بلکه خواهان ادامه چنین حکومتی هستند زیراکه همچنین حکومتی آنها را ترقیب به چپاولگری و احتکار و دزدی های کلان میکرده است ...زندانیان سیاسی که مخالف حکومت اخوندی بوده وهستند ویروس کرونا برای تلف کردن انها امری خواسته وپراخته حکومت اخوندی ورهبرش است ..