ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آلمان در تدارک دومین معامله با ایران از طریق اینستکس

سوئیفت به روی ایران مسدود است. تنها مجرا برای صدور اقلام مورد نیاز ایران در مقابله با کرونا ساز و کار مالی اروپاست. نگرانی از تأمین مالی تروریسم معاملات را به تأخیر می‌اندازد.

وزیر خارجه آلمان در یک کنفرانس خبری از تدارک دومین معامله با ایران برای صدور اقلام مورد نیاز در مقابله با همه‌گیری کرونا خبر داد. این معامله قرار است از طریق اینستکس، ساز و کار مالی اتحادیه اروپا با ایران انجام شود.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان: در تدارک دومین معامله با ایران هستیم

مجمع تشخیص مصلحت نظام لوایح مبارزه با پولشویی را بلاتکلیف گذاشت تا اینکه سرانجام ایران مجدداً وارد فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی شد. اکنون سوئیفت به روی ایران مسدود شده است. غروب سه‌شنبه ۲۱ آوریل/ ۲ اردیبهشت خبرنگار روزنامه‌دست راستی آلمانی‌زبان بیلد از هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان پرسید چگونه می‌توان اطمینان یافت که تراکنش‌های مالی از طریق اینستکس و همینطور وام صندوق بین‌المللی پول که ایران برای مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا درخواست کرده، خرج تروریسم نشود. وزیر خارجه آلمان در پاسخ گفت:

«اینستکس بعد از اولین پرداخت که انجام شد در حال شکل‌گیری است. ما با هم در گفت‌وگو قرار داریم و در آینده نه چندان دور دومین پرداخت هم انجام می‌شود. این پرداخت دربردارنده اقلام صادراتی است برای مقابله با همه‌گیری کرونا که موضوع مهمی در ایران است.»

ماس سپس در ادامه این نشست خبری با اشاره‌ای گذارا و سربسته به عدم تصویب لایحه پالرمو و سی اف تی در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:

 «حکومت ایران آنچه را که برای مبارزه با تروریسم می‌بایست اتجام شود انجام نداد. لذا در معامله با ایران هر تراکنش مالی را می‌بایست به دقت انجام داد و اطمینمان پیدا کرد که از این منابع سوءاستفاده نشود و در جهت تأمین مالی تروریسم و پولشویی به کار نرود.»

به دلیل تحریم بانکی ایران و انسداد سوئیفت، ایران از دسترسی به منابع ارزی خود در بانک‌های خارجی محروم مانده است. اقلامی که ایران به آن نیاز دارد از طریق اینستکس از محل این اعتبارهای مسدود شده پرداخت می‌شود. علاوه بر این بانک مرکزی ایران نیز از صندوق بین‌المللی پول درخواست پنج میلیارد دلار وام داده است. وزیر خارجه آلمان در ادامه سخنانش گفت:

 «حکومت آلمان با وام درخواستی ایران از صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با پیامدهای اقتصادی همه‌گیری ویروس کرونا اصولاً مخالفتی ندارد. اما تصمیم حکومت آلمان بستگی دارد به اینکه ایران و صندوق بین المللی پول به چه توافقی بر  سر وام درخواستی دست پیدا می‌کنند. مسأله کرونا در ایران بسیار جدی است. لذا ما و همینطور بریتانیا و فرانسه اعتقاد داریم که صندوق بین‌المللی پول می‌بایست اطمینان پیدا کند که این پول‌ها به شکل مناسبی به مهار پیامدهای این بحران اختصاص پیدا کند.»

۱۲ فروردین نخستین تراکنش مالی از طریق اینستکس با ایران انجام شد. در آن زمان ایران از اتحادیه اروپا تجهیزات پزشکی خریده بود. یک هفته قبل انجام اولین تراکنش مالی از طریق اینستکس جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که اتحادیه برای مقابله با کرونا به ایران کمک‌های بشردوستانه به ارزش ۲۰ میلیون یورو می‌فرستد. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) ۲۲ اسفند ۹۸ گزارش داده بود که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در نامه‌ای از صندوق بین‌المللی پول درخواست پنج میلیارد دلار برای مبارزه با همه‌گیری کرونا در ایران کرده است. آمریکا اما با پرداخت وام درخواستی ایران مخالف است.

ایران تاکنون فقط یک بار در سال ۱۳۳۰ و بعد از بحران اقتصادی و اجتماعی در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم و کاهش درآمد‌های نفتی، واجد دریافت وام تشخیص داده شده. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در مصاحبه‌ با بلومبرگ به تأکید اعلام کرده که ایران اطلاعات لازم را به طور شفاف در اختیار صندوق بین‌المللی پول قرار داده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.