ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سقوط بازارهای آسیا تحت تأثیر بازار نفت

سقوط قیمت نفت به دلیل افزایش آسیب‌های اقتصادی ناشی از بحران کرونا بر بازار سهام و ارز آسیا نیز تأثیر گذاشته و شاخص‌ها در این بخش از جهان نیز تقریباً در بیشتر کشورها پایین آمده‌اند.

با سقوط قیمت نفت به پایین‌ترین حد خود رکود اقتصادی جهان به‌دلیل بحران کرونا تأثیرات خود را بیش از پیش بر اقتصاد کشورها می‌گذارد. شاخص‌ها در بازار سهام و ارز آسیا در اغلب کشورها پایین آمده است.

بازار بورس آسیا

روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت / ۲۲ آوریل شاخص‌ها در بورس توکیو، هنگ‌کنگ و آسیای جنوب شرقی پایین آمد در حالی که در شانگهای پس از آن‌که وال‌استریت بزرگترین کاهش خود را طی هفته‌ها متحمل شد، اندکی تغییر کرد.

قیمت نفت پس از کاهش شدید در یک هفته به ناگهان روز دوشنبه یکم اردیبهشت / ۲۰ آوریل سقوط کرد و به زیر صفر رسید. قیمت نفت غرب تگزاس آمریکا برای تحویل در ماه مه دوشنبه به نزدیکی منفی ۴۰ دلار رسید. پس از این رویداد قیمت نفت همچنان پایین مانده است و این حاکی از ژرفای رکود اقتصادی جهان با کارخانه‌های تعطیل و مصرف‌کنندگانی است که به‌دلیل شیوع ویروس جدید کرونا در خانه‌های خود مانده‌اند.

به‌گفته کارشناسان کاهش قیمت نفت نگرانی‌های گسترده‌ای را نسبت به کاهش شدید رشد اقتصادی ایجاد کرده است.

انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت به سطحی برسد که آخرین بار در اواسط دهه ۱۹۹۰ مشاهده شد. تولیدکنندگان نفت نمی‌توانند تولید خود را به سرعت کاهش دهند. مخازن نفتی لبریز شده‌اند.

شاخص نیکی توکیو با ۰,۷ درصد کاهش به ۱۹,۱۳۷,۹۵ رسید و شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ با ۱۰ امتیاز کم‌تر به ۲۳,۸۰۵,۵۶ رسید. شاخص کامپوزیت شانگهای با ۰,۵ درصد افزایش به ۲,۸۴۰,۰۵ رسید.

شاخص کاسپی در سئول با ۰,۵ درصد افزایش به ۱,۸۸۸,۵۰ رسید و S&P-ASX200 سیدنی با ۰,۵ درصد افزایش به ۵,۴۲۹,۱۰ رسید.

در هند شاخص سنسکس ۱,۳ درصد کاهش با ۳۱,۰۳۴,۹۱ افتتاح شد. شاخص اصلی نیوزلند نیز ۱,۴ درصد و شاخص سنگاپور ۱,۳ درصد سقوط کردند.

قیمت هر بشکه نفت آمریکا که در ماه ژوئن تحویل داده می‌شود، در معاملات الکترونیکی در بورس کالاهای نیویورک ۸۷ سنت ارزش خود را از دست داد و به ۱۰,۷۰ دلار رسید. در فصل گذشته ۴۳ درصد سقوط کرده و به ۱۱,۵۷ دلار رسیده بود.

به رغم آن‌که روز دوشنبه قیمت هر بشکه آمریکایی که ماه آینده تحویل داده می‌شود به زیر صفر رسید، در ماه ژوئن قیمت نفت به صفر نمی‌رسد، تا حدودی به دلیل آن‌که ذخیره‌سازی نفت به عنوان مشکل تأثیرگذار و ماندگار محسوب نمی‌شود.

نفت خام برنت، استاندارد قیمت جهانی نفت، ۲,۹۷ سنت دیگر از دست داد و در لندن به ۱۶,۳۴ دلار در هر بشکه رسید. روز سه‌شنبه، با ۲۴,۴ درصد کاهش به ۱۹,۳۳ دلار رسیده بود.

در وال استریت، شاخص S&P500 با ۳,۱٪ کاهش به ۲,۷۳۶,۵۶ رسید. حدود ۹۴ درصد سهام در این شاخص کاهش یافته است. شاخص داو جونز نیز با ۲,۷ درصد کاهش به ۲۳,۰۱۸,۸۸ رسید. شاخص بازار بورس سهام «نزدک» آمریکا هم با ۳,۵ درصد سقوط تا ۸,۲۶۳,۲۳ پایین آمد.

روز سه‌شنبه مجلس سنای آمریکا لایحه کمک به آسیب‌های اقتصادی کرونا را به ارزش نزدیک به ۵۰۰ میلیارد دلار تصویب کرد. این وام بیشتر به مشاغل کوچک و کمک به بیمارستان‌ها داده خواهد شد.

در همین حال، فرماندار جورجیا روز دوشنبه برنامه‌هایی را اعلام کرد که اجازه می‌دهند سالن‌های ورزشی، سالن‌های آرایشگاه و سایر مشاغل مجدداً روز جمعه بازگشایی شوند.

با این حال هنوز داده‌های اقتصادی تیره‌اند. روز سه‌شنبه گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد که خرید خانه‌ای مسکونی در آمریکا به شدت کاهش یافته است طوری که از سال ۲۰۱۵ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

در چنین شرایطی برخی می‌گویند نباید در گشایش بازار غلو کرد و بازگشایی زودرس اقتصاد تنها منجر به بالا رفتن شمار مبتلایان به ویروس کووید-۱۹ می‌شود.

ارزش دلار نسبت به ین ژاپن در روز چهارشنبه کاهش داشت و به ۱۰۷,۵۹ ین رسید در حالی‌که روز گذشته (سه‌شنبه) ارزش آن ۱۰۷,۶۸ ین بود. ارزش یورو نسبت به دلار ثابت ماند و هر یورو ۱,۰۸۵۳ دلار فروخته شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.