ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قیمت نفت ۸۰ درصد از ارزش خود را از دست داد

قیمت نفت به پایین‌ترین سطح خود در دهه ۱۹۹۰ رسید. بحران کرونا همچنان تقاضا را کاهش داده است. وزیر نفت ایران می‌گوید حل مسائل بازار نفت نیازمند همراهی جهانی است.

قیمت نفت در روز چهارشنبه دوباره سقوط کرد و نفت برنت به پایین‌ترین سطح از سال ۱۹۹۹ رسید. بازار با کاهش تقاضا بر اثر شیوع ویروس جدید کرونا در همه زمینه‌های سوخت مبارزه می‌کند. وزیر نفت ایران می‌گوید حل مسائل بازار نفت نیازمند همراهی جهانی، به‌ویژه تولیدکنندگان غیر اوپک است. قیمت نفت در چهار ماه گذشته حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است.

بازار نفت ـ عکس از آرشیو

یک بشکه نفت خام برنت چهارشنبه ۳ اردیبهشت / ۲۲ آوریل، ۲۴ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۵,۹۸ دلار رسید که کمترین میزان آن از ژوئن ۱۹۹۹ است. ساعاتی بعد با ۲,۳۷ دلار یا ۱۲ درصد کاهش به ۱۶,۹۶ دلار رسید.

قیمت نفت خام «وست تگزاس اینترمیدیت» (WTI) نیز با ۵۱ سنت یا ۴,۴ درصد کاهش به ۱۱,۰۶ دلار رسید.

قیمت نفت پس از کاهش شدید در یک هفته به ناگهان روز دوشنبه یکم اردیبهشت / ۲۰ آوریل سقوط کرد و به زیر صفر رسید. قیمت نفت غرب تگزاس آمریکا برای تحویل در ماه مه دوشنبه به نزدیکی منفی ۴۰ دلار رسید. پس از این رویداد قیمت نفت همچنان پایین مانده است و این حاکی از ژرفای رکود اقتصادی جهان با کارخانه‌های تعطیل و مصرف‌کنندگانی است که به‌دلیل شیوع ویروس جدید کرونا در خانه‌های خود مانده‌اند..

امسال با گسترش این بیماری همه‌گیر در سراسر جهان، قیمت نفت حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است. ویروس کووید-۱۹ حدود۱۸۰ هزار نفر را کشته و بازارهای مالی را به سمتی می‌برد که می‌تواند به بدترین سقوط اقتصادی از زمان رکود دهه ۱۹۳۰ منجر شود.

شیوع ویروس کووید-۱۹ موجب شده که تقاضای سوخت تقریباً ۳۰ درصد کاهش یابد و شرکت‌های انرژی در آمریکا، بزرگترین تولید کننده جهان، در تلاش برای یافتن مخازن بیشتر برای تولید اضافی نفت است.

گلدمن ساکس در گزارشی گفت:

«این نتیجه مستقیم سرمایه‌گذاری بیش از حد است همزمان با شوک ناگهانی تقاضا با ذخیره و حمل و نقلی محدود است.»

داده‌های گروه صنعتی مؤسسه آمریکایی پترولیوم در روز گذشته (سه‌شنبه) نشان می‌دهند که موجودی‌ ذخایر نفت خام آمریکا تا هفته منتهی به ۲۹ فروردین / ۱۷ آوریل از ۱۳,۲ میلیون بشکه به ۵۰۰ میلیون بشکه رسید. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که ۱۳,۱ میلیون بشکه ذخیره شود.

اطلاعات رسمی دولت آمریکا قرار است امروز چهارشنبه منتشر شود.

زنگنه: اوپک به تنهایی نمی‌تواند مشکل را حل کند

در همین حال بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران چهارشنبه ۳ اردیبهشت در حاشیه نشست هیئت دولت با بیان این‌که نفت مازادی که وارد بازار شده باید از بازار جمع شود، به توافق ۲۴ فروردین‌ماه کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز از یکم ماه مه اشاره کرد و گفت: «اگر این توافق به‌طور ۱۰۰ درصد اجرایی شود آرامش به بازار نفت آرام و تدریجی بازخواهد گذاشت.»

زنگنه در همین حال تأکید کرد که بازار این مقدار کاهش تولید نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک را با توجه به وضع ذخایر، تقاضا و نامعین بودن بحران کرونا کافی ندانسته است.

او موفقیت در این عرصه را به اقدام‌های اعضای غیر اوپک به‌ویژه تولیدکنندگانی که هیچ تعهدی تاکنون به‌عهده نگرفته‌اند مانند تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا و کانادا منوط دانست و گفت:

«این شرایط یک بحران عمومی است و باید به‌صورت جهانی مدیریت شود بنابراین تنها اوپک نمی‌تواند این مشکل را حل کند و اگر همه تولیدکنندگان نفت در این زمینه مشارکت نکنند به‌طور طبیعی از طریق بازار تمدید خواهند شد. همان‌طور که در مقابله با کرونا همه جهان باید باهم همکاری کنند حل مسئله نفت نیز نیازمند همراهی جهانی است و تولیدکنندگان برای بقا باید باهم همکاری کنند به‌ویژه تولیدکنندگانی که نفت گران‌تری تولید می‌کنند.»

سقوط قیمت نفت بر اقتصاد کشورهایی که به نفت وابسته‌اند، از جمله ایران، تأثیرات ناگوارتری خواهد گذاشت. کاهش قیمت نفت و ادامه تحریم‌ها علیه ایران درآمد کشور را به شدت کاهش خواهد داد.

دولت جمهوری اسلامی برای بودجه سال ۹۹ نفت ۵۰ دلاری پیش‌بینی و درآمد آن را بر صدور روزانه یک میلیون بشکه محاسبه کرده بود. نه قیمت و نه میزان صادرات با واقعیت‌های کنونی نمی‌خوانند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.