ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آلمان مجوز آزمایش بالینی واکسن ضد کرونا را صادر کرد

 صدها میلیون دوز از این واکسن را می‌توان در دسترس همگان قرار داد و همچنین توسعه آن هم معمولاً سریع‌تر از سایر واکنس‌ها میسر است. تا پایان ۲۰۲۰ باید منتظر ماند.  

در آلمان مجوز آزمایش بالینی نخستین واکسن کرونا صادر شد. پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال جاری این واکنس در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

آلمان مجوز آزمایش بالینی واکسن ضد کرونا را صادر کرد (عکس: .shutterstock )

به گزارش خبرگزاری آلمان موسسه فدرال واکسن‌ها و داروهای بیولوژیکی (انستیتوی پائول اهرلیش) سه‌شنبه ۲۲ آوریل/ ۳ اردیبهشت اعلام کرد که شرکت بیونتک (BioNTech)  مستقر در شهر ماینس آلمان مجوز آزمایش بالینی واکسن کرونا را دریافت کرده است. بر این اساس این شرکت به دلیل تجربه‌اش در زمینه تولید واکسن‌های مشابه موفق به اخذ مجوز از دولت فدرال شده است. اکنون پژوهشگران شرکت بیونتک می‌توانند واکسن را روی انسان‌ها آزمایش کنند. سخنگوی بیونتک از گفت‌وگوهای سازنده با متقاضیان خبر داده است.

طبق گفته بیونتک واکسن کرونا در مرحله نخست روی ۲۰۰ داوطلب سالم بین ۱۸ تا ۵۵ سال آزمایش می‌شود. شرکت دارویی فیتسر آلمان از این پروژه حمایت می‌کند. در نخستین مرحله میزان تحمل دارو و همچنین اثربخشی واکسن سنجیده می‌شود. علاوه بر این پژوهشگران می‌خواهند از پاسخ قابل اعتماد دستگاه ایمنی بدن به واکسن اطمینان پیدا کنند.

ماده‌ای که بیونتک به عنوان واکسن کرونا تولید کرده به گروه واکسن‌های مبتنی بر ژن یا به اصطلاح واکسن‌های mRNA تعلق دارد و حاوی اطلاعات ژننیکی ویروس کروناست. سلول‌های بدن این اطلاعات را درک می‌کنند و با تولید آنتی‌ژن به آن پاسخ می‌دهند. بیونتک به تأکید اعلام کرده که این واکسن عاری از محصولات حیوانی و شکل مصنوعی و دست‌ساز یک مولوکول ژنتیکی است که در طبیعت هم یافت می‌شود.

بر همین اساس  واکسن mRNA دارای چندین مزیت است: می‌تواند اثر خود را با غلظت بسیار کمی ایجاد کند، می‌‌توان به سادگی تولید آن را افزایش داد و صدها میلیون دوز از آن را در دسترس قرار داد  و همچنین توسعه آن هم معمولاً سریع‌تر از سایر واکسن‌ها میسر است.

به گزارش خبرگزاری آلمان «بیونتک» در نظر دارد واکسن کرونا را در دو گروه از داوطلبان آزمایش کند: داوطلبانی که فقط یک بار واکسن را دریافت می‌کنند و داوطلبانی که چندین بار واکسینه می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود که اولین کارآزمایی بالینی در اواخر ماه ژوئن/ خرداد سال جاری به پایان برسد. مرحله دوم کارآزمایی بالینی در پایان سال جاری میلادی آغاز می‌شود.

از زمان همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ دست کم ۸۰ پروژه تولید واکسن کرونا در سراسر جهان در حال انجام است. چهار ماده فعال در مطالعات بالینی چین و ایالات متحده آمریکا آزمایش شده است. به گزارش خبرگزاری آلمان پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۲۰۲۰ نخستین واکسن کرونا در دسترس همگان قرار گیرد.

تا چهارشنبه ۲۲ آوریل/ ٣ اردیبهشت در جهان ابتلای قطعی بیش ۲ میلیون و ۵۷۰ هزار نفر به بیماری کووید ۱۹ شناسایی شده و به ثبت رسیده است. از میان این جمعیت تاکنون ۱۷۹ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۷۰۴ هزار نفر هم بهبود یافته‌اند. آمریکابا ۸۱۹ هزار مبتلا در صدر کانون‌های شیوع کووید ۱۹ در جهان قرار دارد. اسپانیا، ایتالیا و فرانسه در جایگاه‌های سوم تا پنجم. در آلمان ۱۴۸ هزار ابتلای قطعی به کووید ۱۹ به ثبت رسیده. در این کشور ۶۱ نفر به ازای هر یک میلیون جمعیت جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند. این نسبت در جنوب اروپا به بیش از ۴۰۰ کشته به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت افزایش می‌یابد که نمایانگر شارژ متفاوت ویروس و همینطور تعداد تست کرونا از جمعیت است.

ایران با حدود ۸۵ هزار  ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در جایگاه هشتم جهان قرار دارد. از هر یک میلیون ایرانی تاکنون ۶۴ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. وزارت بهداشت ایران اعلام کرده است که چنانچه واکسن کرونا یافت نشود، بیماری کووید ۱۹ مجددا در پاییز شیوع پیدا می‌کند و تا مصونيت گله‌ای ممکن است حتی دو سال هم به درازا بکشد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.