ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اولین مورد ابتلا به کرونا در اردوگاه پناهجویان در لبنان

تست کرونای یک زن فلسطینی ـ سوری در اردوگاهی در البقاع لبنان مثبت شد. دیده‌بان حقوق بشر نیز می‌گوید اردوگاه‌های پناهندگی در جزایر یونان آمادگی مقابله با کرونا را ندارند.

در حالی‌که دولت لبنان اعلام کرده بود با همکاری سازمان ملل تدابیر شدیدی برای جلوگیری از شیوع ویروس جدید کرونا در اردوگاه‌های پناهندگی این کشور به‌اجرا گذاشته است، سازمان امداد رسانی به آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل اعلام کرد که یک زن پناهجوی فلسطینی- سوری در اردوگاهی در منطقه البقاع لبنان به دلیل ابتلا به این ویروس به بیمارستانی در بیروت منتقل شد. سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز نسبت به توانایی اردوگاه‌های پناهندگی جزایر یونان برای مقابله با کرونا ابراز نگرانی کرد.

یک زن فلسطینی در کنار پرچم فلسطین در اردوگاه پناهندگان صبرا و شتیلا در بیروت لبنان ایستاده است - فوریه ۲۰۱۸ ـ عکس از آرشیو

سازمان امدادرسانی به آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل (UNRWA) اعلام کرد که چهارشنبه ۳ اردیبهشت / ۲۲ آوریل تست کرونای یک آواره فلسطینی در اردوگاه پناهندگی «الجلیل» در البقاع لبنان مثبت شد. او که یک زن پناهجوی فلسطینی- سوری است به بیمارستان دولتی رفیق حریری بیروت منتقل شد.

سازمان امدادرسانی به آوارگان فلسطینی اعلام کرد که پس از ثبت نخستین مورد ابتلا به ویروس کووید- ۱۹ در بین پناهجویان ساکن اردوگاه، گروهی از کادر پزشکی بیمارستان رفیق حریری برای شناسایی این ویروس، از افراد مشکوک در اردوگاه تست گرفته‌اند.

لبنان، کشوری با ۵ میلیون نفر جمعیت میزبان ده‌ها هزار پناهنده فلسطینی و فرزندان آن‌ها است. بیشتر آن‌ها در اردوگاه‌های نامناسب زندگی می‌کنند که شبیه جنگل‌های بتونی هستند. این پناهجویان دسترسی به خدمات عمومی، فرصت‌های شغلی و حق مالکیت ندارند. لبنان همچنین پذیرای بیش از یک میلیون آواره سوری و یا شهروندان سوری است.

در لبنان ۶۸۲ مورد ابتلا به کووید- ۱۹ و ۲۲ مورد مرگ بر اثر این ویروس ثبت شده است. در بین افراد مبتلا یک فلسطینی که در خارج از اردوگاه پناهندگی زندگی می‌کند و سه سوری‌تبار که آزمایش آن‌ها مثبت بوده است دیده می‌شوند.

مورد ذکرشده در اطلاعیه روز چهارشنبه سازمان امدادرسانی به آوارگان فلسطینی نخستین مورد مربوط به ابتلای یک پناهنده بود که در یکی از اردوگاه‌های لبنان زندگی می‌کند.

رسانه‌های لبنانی در ماه مارس (فروردین) گزارش داده بودند که دولت لبنان با همکاری سازمان ملل تدابیر شدیدی برای جلوگیری از شیوع کووید- ۱۹ در اردوگاه‌های پناهندگی این کشور در نظر گرفته است، از جمله ایجاد ایستگاه‌های کنترل کرونا در ورودی اردوگاه‌ها و اماکن حضور آوارگان، و ممنوعیت خروج از اردوگاه‌ها. همچنین اعلام شد که کمیساریای پناهندگان سازمان ملل یک بیمارستان ویژه قرنطینه در منطقه البقاع راه‌اندازی کرده است که در صورت نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هودا سامرا، مشاور ارتباطات سازمان امدادرسانی به آوارگان فلسطینی، گفت:

«همیشه نگرانی از شیوع [ویروس کووید- ۱۹] در یک مکان شلوغ مانند اردوگاه‌ها وجود دارد اما ما امیدواریم اقداماتی که با همکاری وزارت بهداشت لبنان و سایر افراد مربوطه انجام می‌دهیم کمک کنند تا از شیوع آن جلوگیری کنیم.»

حدود سه هزار پناهنده فلسطینی در اردوگاه وافل در شهر بعلبک لبنان که به اردوگاه «الجلیل» معروف است، زندگی می‌کنند.

سامرا افزود تیمی متشکل از اعضای سازمان امدادرسانی به آوارگان فلسطینی و کارکنان بیمارستان رفیق حریری روز چهارشنبه ۱۴۶ نفر را در این اردوگاه آزمایش کردند، از جمله تمام کسانی که در روزهای اخیر با این زن ارتباط داشتند. او گفت این سازمان متعهد است تمام هزینه‌های آزمایش و هزینه بیمارستان را پرداخت کند.

در اوایل ماه جاری، دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که دست‌کم ۲۱ شهر لبنان به‌منظور مقابله با ویروس کووید- ۱۹ محدودیت‌های تبعیض‌آمیز برای پناهندگان سوری وضع کرده‌اند که برای ساکنان لبنانی اعمال نمی‌شود.

براساس آمارهای دولتی، منطقه بعلبک یکی از مناطق کم‌تر آلوده در لبنان است که تنها پنج مورد ابتلا به کووید- ۱۹ در آن ثبت شده است.

نبود تست کرونا موجب ترس و وحشت میلیون‌ها پناهنده در سراسر جهان شده است که در اردوگاه‌های پناهندگی به‌سر می‌برند.

در همین زمینه سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز گفته است که اردوگاه‌های پناهندگی در جزایر یونان برای مقابله با  ویروس کووید- ۱۹ آمادگی ندارند.

این سازمان حقوق بشری می‌گوید دولت یونان و اتحادیه اروپا باید فوراً اقدامات لازم را برای محافظت از آسیب‌پذیرترین ساکنان اردوگاه‌های پناهندگی انجام دهند.

به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر، شرایط موجود در اردوگاه‌ها چنان وخیم است که حتی شستن دست‌ و فاصله‌گیری‌های لازم در آن‌ها غیرممکن است. افراد برای تهیه مواد غذایی یا مراجعه به پزشک نیز گاهی باید ساعت‌ها یا حتی روزها در صف بایستند.

براساس آمار دیده بان حقوق بشر، بیش از ۳۴ هزار نفر در اردوگاه‌های پناهندگی یونان زندگی می‌کنند که این تعداد شش برابر بیشتر از ظرفیت اردوگاه‌ها است.

تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس کووید- ۱۹ در اردوگاه‌های پناهندگی واقع در جزایر یونان شناسایی نشده است اما در اردوگاه ریتسونا در نزدیکی آتن و اردوگاه مالاکاسا در شمال این شهر چندین پناهجو به این ویروس مبتلا شده‌اند. بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.