ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

 مخالفت آمریکا با درخواست اروپا برای تسهیل تحریم‌های ایران

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد آمریکا درخواست اتحادیه اروپا برای تسهیل تحریم‌ها و موافقت با دریافت وام ایران از صندوق بین‌المللی پول را نپذیرفت.

اتحادیه اروپا از ایالات متحده آمریکا خواسته بود تسهیلاتی در تحریم ایران اعمال کند و با کمک اقتصادی به ایران به سبب همه‌گیری ویروس کرونا در آن کشور موافقت کند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اما اعلام کرد که آمریکا با این درخواست مخالفت کرده است.

جوزپ بورل،مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  (عکس از Kenzo TRIBOUILLARD / AFP)

به گزارش خبرگزاری رویترز، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد ایالات متحده آمریکا با وام درخواستی ایران از صندوق بین‌المللی پول مخالفت کرده است. بورل در یک کنفرانس ویدیویی که پس از اجلاس وزیران خارجه اتحادیه اروپا برگزار شد، گفت:

«ما اول از تهسیل تحریم‌ها و دوم از درخواست ایران از صندوق بین‌المللی پول برای کمک مالی حمایت کردیم. متاسفم که موضع آمریکایی‌ها این است که با تصمیم‌گیری صندوق بین‌المللی پول مخالفت می‌کنند. این درخواست از دیدگاه حقوق بشری باید پذیرفته می‌شد.»

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) ۲۲ اسفند ۹۸ گزارش داده بود که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در نامه‌ای از صندوق بین‌المللی پول درخواست پنج میلیارد دلار برای مبارزه با همه‌گیری کرونا در ایران کرده است.

روز گذشته هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در یک نشست خبری در برلین درباره درخواست  وام ایران از صندوق بین‌المللی پول گفته بود:

«حکومت آلمان با وام درخواستی ایران از صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با پیامدهای اقتصادی همه‌گیری ویروس کرونا اصولاً مخالفتی ندارد. اما تصمیم حکومت آلمان بستگی دارد به اینکه ایران و صندوق بین المللی پول به چه توافقی بر  سر وام درخواستی دست پیدا می‌کنند. مسأله کرونا در ایران بسیار جدی است. لذا ما و همینطور بریتانیا و فرانسه اعتقاد داریم که صندوق بین‌المللی پول می‌بایست اطمینان پیدا کند که این پول‌ها به شکل مناسبی به مهار پیامدهای این بحران اختصاص پیدا کند.»

واشنگتن پیش از این اعلام کرده بود که برای متوقف کردن برنامه موشکی سپاه پاسداران و همینطور تحدید نفوذ ایران در خاورمیانه به سیاست فشار حداکثری خود ادامه می‌دهد و همه‌گیری ویروس کرونا هم تأثیری در تسهیل تحریم‌ها نخواهد داشت.

 دیوان محاسبات ایران گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ را منتشر کرده که براساس آن ۴.۸ میلیارد دلار از منابع دولت ناپدید شده است. مبلغ درخواستی ایران از صندوق بین‌المللی پول بیش و کم مبلغ گم‌شده از منابع ارزی ایران است.

همزمان با این تحولات، آلمان در تدارک دومین تراکنش مالی در چارچوب اینستکس است که محدود به اقلام پزشکی می‌شود.

 به گزارش سایت‌های ارز و طلا قیمت دلار در بازارهای ایران مجدداً وارد محدوده ۱۶ هزار تومان شد.

 اواخر آبان ۹۸ با سرکوب خونین اعتراضات به افزایش قیمت بنزین قیمت دلار و قیمت یورو از محدوده ۱۱ هزار تومان وارد محدوده ۱۳ هزر تومان شد. با ترور قاسم سلیمانی و انفجار هواپیمای اوکراینی با دو موشک سپاه قیمت دلار به حدود ۱۵ هزار تومان جهش یافت. در فروردین و اردیبهشت ۹۹ اما نوسانات قیمت ارز کاهش پیدا کرد. اکنون به سبب آشکار شدن پیامدهای اقتصادی همه‌گیری ویروس کرونا در ایران و دشواری‌های تجارت خارجی به سبب انسداد سویفت به سمت ایران قیمت دلار جهش‌های تازه‌ای را تجربه می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.