ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمار مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان صعودی شده است

نماینده زاهدان می‌گوید ۷۴ درصد مردم سیستان و بلوچستان زیر خط فقر امنیت غذایی هستند و با شروع مجدد کار و نیاز شدید مردم به کسب درآمد، آمار مبتلایان به کرونا نیز افزایش یافته است.

نماینده زاهدان عملکرد دولت در حمایت از اقشار آسیب‌دیده سیستان و بلوچستان را موفق نمی‌داند. او از افزایش فقر مردم این استان و نیاز آن‌ها به کسب درآمد در دوران شیوع ویروس جدید کرونا خبر داد. بر این اساس شمار مبتلایان به این ویروس پس از شروع مجدد فعالیت‌های اقتصادی در استان نیز افزایش یافته است.

کرونا در سیستان و بلوچستان ـ عکس از خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی وضعیت زندگی مردم سیستان و بلوچستان در دوران کرونا را بد توصیف کرد و گفت:

«با توجه به این‌که مردم استان سیستان و بلوچستان حدود ۷۴ درصد زیر خط فقر امنیت غذایی هستند و شغل ثابتی ندارند، اغلب به‌صورت روزانه فعالیت می‌کنند و روزمزد هستند بر همین اساس با اوج گرفتن کرونا نیز این مردم دست از فعالیت نکشیدند و نگرانی ما و سایر مسئولان نیز به همین خاطر بود.»

یارمحمدی با اشاره به آغاز فعالیت کسب‌وکارهای «کم‌خطر» در ایران، افزود:

«به دلیل پراکندگی جمعیت در استان، تعداد مبتلایان و جان‌باختگان کرونا محدود بود اما پس از این‌که مجوز شروع به کار و فعالیت از سوی دولت داده شد، آمار مبتلایان صعودی شد و همین موضوع موجب نگرانی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شد.»

ستاد ملی مبارزه با کرونا آغاز مجدد فعالیت‌های اقتصادی مشاغل «کم‌خطر» را تحت عنوان طرح «فاصله‌گذاری هوشمند» از ۲۳ فروردین در استان‌های کشور و از ۳۰ فروردین در تهران به‌اجرا گذاشت. برخی از نهادهای پزشکی از جمله سازمان نظام پزشکی نسبت به این اقدام هشدار دادند و بر خطر موج دوم شیوع ویروس کووید- ۱۹ در کشور تأکید کردند.

وزارت بهداشت ایران در آمار روزانه خود درباره شیوع کووید- ۱۹ آمار تفکیک‌شده استان‌ها را دیگر ارائه نمی‌دهد اما یکشنبه ۳۱ فروردین‌ماه، سیدمحمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از افزایش ٧ مورد ابتلای جدید در سیستان و بلوچستان نسبت به روز قبل از آن خبر داد و گفت در این استان ۱٩٧ نفر جان خود را در اثر این ویروس از دست داده‌اند.

هادی میرزایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل نیز چهارشنبه ۳ اردیبهشت در گفت‌وگو با سایت محلی «اوشیدا» با بیان این‌که سیستان و بلوچستان از سه پیک کرونا عبور کرده‌ است، گفت:

«پیک سوم با توجه به حضور مسافران نوروزی در منطقه سیستان به مراتب بزرگتر از دو پیک قبلی بوده است که همین امر باعث افزایش بیماران کرونایی نیز شده است.»

میرزایی پیش‌بینی کرد که از ۱۰ روز آینده روند ابتلا به کووید- ۱۹ در منطقه سیستان افزایش یابد.

نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود گفت:

«اگر دولت برای حمایت از افرادی که شغل ثابتی در سیستان و بلوچستان ندارند، تمهیداتی می‌اندیشید، ما امروز شاهد ابتلای مردم به کرونا نبودیم. به‌نظر می‌رسد دولت در موضوع حمایت از اقشار آسیب‌دیده سیستان و بلوچستان موفق عمل نکرد، چون ۷۰ درصد مردم آن منطقه به شبکه مخابراتی دسترسی ندارند.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران ۱۷ فروردین از «وضعیت سفید» شیوع کووید- ۱۹ در برخی از استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان سخن گفته بود اما مسئولان این استان وضعیت را «قرمز» خواندند.

نوید برهان زهی از فعالان مدنی سیستان و بلوچستان یک هفته پس از سخنان روحانی به روزنامه «ایران» گفت:

«وضعیت این‌جا خوب نیست. خود مسئولان استانی هم همین را می‌گویند.»

به‌گفته حمیدرضا رخشانی، مدیر کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان با توجه به شرایط و زیرساخت‌هایی که این استان دارد، ۳۰ تا ۴۰ درصد از دانش‌آموزان در دوران تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کووید- ۱۹، به اینترنت دسترسی ندارند و نتوانسته‌اند به‌شکل مجازی آموزش را دنبال کنند.

حدود یک سال و نیم پیش دانیال محبی، استاندار سیستان ‌و بلوچستان گفته بود که بیش از ۸۰ درصد مردم استان زیر خط فقر هستند و اختلاف طبقاتی در برخی نقاط استان بسیار فاحش است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.