ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تدارک سرکوب کارگران معترض معدن زغال‌سنگ کرمان

نمایندگان سه هزار کارگر معترض را به جلسه راه ندادند و چند ساعت بعد نماینده کرمان در مجلس از وزیر کار خواست هماهنگی‌های لازم برای «برخورد شدید با امکان اخلال» را انجام دهد.

کارگران معدن زغال سنگ کرمان در نخستین روز اردیبهشت دست از کار کشیدند و در کوهبنان، زرند و رواور تجمع کردند. مسئولان دولتی، مدیران و مالکان معدن و نمایندگان کرمان در مجلس شورای اسلامی شنبه ششم اردیبهشت برای رسیدگی به اعتراض کارگران مذاکره کردند اما پیش از آغاز جلسه نمایندگان کارگران را بیرون کردند. نماینده کرمان در مجلس هم از نهادهای امنیتی خواست با کارگران معترض به شدت برخورد کنند.

کارگران معادن زغال سنگ کرمان به واگذاری شرکت به بخش خصوصی معترض‌ند. آنها اول اردیبهشت دست از کار کشیدند و در سه شهر کوهبنان، راور و رزن تجمع کردند.

سه هزار کارگر معدن زغال سنگ کرمان به خصوصی‌سازی این شرکت معترض‌اند و در اعتراض به این تصمیم هفته گذشته دست از کار کشیدند و در سه شهر استان کرمان مقابل ساختمان فرمانداری یا دفتر امام جمعه تجمع کردند. عصر شنبه گروهی از مدیران استان کرمان برای رسیدگی به خواسته کارگران جلسه برگزار کردند.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران گزارش کرده است؛ با وجود آنکه پیش از این برای پوشش خبری این جلسه از اطلاع‌رسانی شده بود، در ابتدای نشست خبرنگاران و نمایندگان کارگران معادن زغال‌سنگ کرمان را از جلسه بیرون کردند.

محمدجواد فدایی، استاندار کرمان پس از پایان این نشست به خبرنگاران گفت: مدیرعامل شرکت فولاد و نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت باید باید به کرمان بیایند و پاسخگو باشند که واگذاری این شرکت به چه صورت انجام شده است تا ابهامات برطرف شود.

شرکت معادن زغال سنگ کرمان سال ۱۳۹۲ برای تهاتر بدهی‌های دولت به شرکت صندوق بازنشستگان فولاد واگذار شد و حالا نیز قرار است به یک شرکت به نام دالاهو واگذار شود.

کارگران به این واگذاری معترض‌اند و نگران از دست رفتن امنیت شغلی‌شان. استاندار کرمان هم گفت: کارگران نگران هستند قراردادهایشان بدون دلیل تمدید نشود.

او در ادامه اما موقت و یکساله بودن قرارداد کار را طبیعی دانست که «در همه‌جا حتی دولت هم یکساله بسته می‌شود» و گفت: «این ضمانت را می‌دهیم که قراردادی بدون دلیل رد نشده و کارگری بدون دلیل اخراج نشود».

به گفته او در این جلسه صورتجلسه‌ای تنظیم شده است. نمایندگان کارگران اما در مذاکره غایب بودند و صورت جلسه را امضاء نکردند.

هماهنگی برای «برخورد شدید» با کارگران

محمدرضا پورابراهیمی نماینده  کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی هم قول داد که خواسته کارگران را پیگیری کند. اما از کارگران خواست تا به گفته او «دشمن شادکن» نشوند.

پورابراهیمی اعتراضات کارگران را «برخی اقداماتی که باعث سوءاستفاده‌ی دشمنان شده» خواند و گفت:«مطالبات کارگران زغال‌سنگ قابلیت پیگیری دارد و باید از طریق مراجع قانونی پیگیری کرد».

به گفته او در این جلسه پرداخت حقوق فروردین کارگران تصویب شد و به زودی پرداخت می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین در نامه‌ای به محمدرضا شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار  رسیدگی فوری به موضوع واگذاری شرکت زغال‌سنگ کرمان به شرکتی به نام دالاهو شد.

او در بخش دیگری از این نامه که خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا)، آن را منتشر کرد، از وزیر کار خواست «سریعا هماهنگی لازم با وزارت اطلاعات و نیز مدیرکل اطلاعات استان کرمان» برای برخورد شدید با آنچه که «امکان اخلال در عملکرد و فعالیت‌های تولیدی شرکت» عنوان کرد، را انجام دهد «تا در آینده شاهد توقف فعالیت در این شرکت مهم نباشد».

کارگران معترض معادن زغال سنگ هفته گذشته در نامه‌ای به امام جمعه راور، مطالبات خود را این گونه بیان کردند:

تبدیل وضعیت قرارداد کارگران از انجام کار معین به قرارداد دائم، پرداخت حق بیمه و تامین حقوق فروردین ۱۳۹۹کارگران به علت بیماری کرونا، اجرای صحیح، کامل و بدون نقص طرح طبقه‌بندی مشاغل، ضریب شغلی بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور بر اساس قانون استخدامی فولاد در سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ با اجرای سابقه ۱۵ سال کار در معادن زغال‌سنگ، اجرای مفاد قانون کار مخصوصا اضافه کار، اجرای ماده ۹۲ و امنیت شغلی ماده ۷ قانون و مقررات کار جمهوری اسلامی ایران و افزایش دستمزد ثابت اداره کار نسبت به سایر مشاغل و افزایش‌های سالیانه برای کارگران معادن زغال‌سنگ کل استان.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اخبار اعتراضی

    اخبار اعتراضی جوانان جویای کار شهر “بیت‌ چریم”‌ از توابع شهرستان شوش‌ واقع در استان خوزستان بار دیگر روز جمعه ۵اردیبهشت ماه در اعتراض به بیکاری و وضعیت اسفناک فقر ایجاد شده دست به تجمع زدند. آنها برای سومین روز متوالی با بستن مجدد ورودی شهر مسیر سرویس‌ کارکنان شرکت‌های مرتبط با کشت و صنعت را مسدود کردند. لازم به توضیح است پنجشنبه شب نیز برای دومین شب متوالی در همین نقطه تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند. تجمع‌ کنندگان نسبت به عدم بکارگیری‌ آنها در شرکتهای هفت ‌تپه، کاغذ سازی‌، حریر و صنایع مرتبط اعتراض دارند. گفته می شود در جریان این تجمع یکی از معترضان از سوی نیروهای انتظامی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. معلمان برخی از مدارس غیر انتفاعی در استان مازندران روز شنبه ۶اردیبهشت ماه در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی خود دست به تجمع زدند. بیش از یک ماه از سال نو تاکنون معلمان شهرهای مختلف از جمله ساری و نکا، نتوانسته‌اند حقوق اسفند ماه سال گذشته و فروردین ماه امسال خود را دریافت کنند. در این شرایط شیوع کرونا و با وجود اینکه برخی از معلمان آموزش مجازی داشتند اما آنها دستمزدی دریافت نکرده اند. صبح روز شنبه ۶اردیبهشت ماه برای چندمین بار، جمعی از کارگران رستوران‌های مجتمع مسکونی پارس جم، نسبت به عدم پرداخت حقوق دو ماهه خود دست به تجمع اعتراضی زدند. این کارگران که از روز چهارشنبه ۳اردیبهشت ماه تاکنون مقابل فرمانداری جم دست به تجمع زده اند، در خصوص اعتراض خود می گویند، از ابتدای شیوع ویروس کرونا و تعطیلی رستوران‌ها، کارگران از کار بیکار شده و حقوق اسفند سال گذشته و فروردین‌ ماه سال جاری را دریافت نکرده‌اند و همین موضوع باعث شده است تا آنها با مشکلات شدید معیشتی مواجه شوند. روز شنبه ۶اردیبهشت ماه برای چندمین بار کارگران معدن ساریگونی در قروه در اعتراض به چپاول معدن و بی‌توجهی به خواسته‌های کارگران دست به اعتصاب زدند. کارفرما، باوجود استخراج عظیم و به دست آوردن سرمایه فراوان، زیان‌های فراوانی همچون: خسارت جسمی کارگران، نابودی طبیعت منطقه، آلوده شدن منابع آبهای زیرزمینی و ریختن سم سیانور از حوضچه‌های این معدن به منابع آبی و طبیعت را به مردم و طبیعت منطقه وارد کرده است. آنها افزودند طی روزهای اخیر نیز شماری از کارگران بومی این معدن به بهانه های مختلف از کار اخراج شده اند. #حقوق‌های_معوقه_را_پرداخت_کنید_کمک_مالی_پیشکشتان اتحاد بازنشستگان @etehad_bazn

  • کارگران را دنبال نخود سیا نفرستید!

    کارگران را دنبال نخود سیا نفرستید ! کارگران ، مزدبگیران . ◼️با تصویب حداقل مزد سال 1399 از سوی کارفرمایان و دولت حامی کارفرما . اعتراضاتی در سطح کشوربه وجود آمد و کسانی در این راستا اقدام به نوشتن نامه و یا زیر لبی از شرکای سه جانبه گرایی انتقاد کردند که چرا بدون امضای نماینده به اصطلاح کارگران بخشنامه شورای عالی کار را جهت اجرا به مراکزهای مربوطه ابلاغ کرده اند. تجربه به ما می گوید که هر ساله یک ماه قبل از نشست سه جانبه گرایی و یک ماه بعد از تصویب حداقل مزد ، از سوی تشکلات ثبت شده در کشور و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعتراضاتی به وجود خواهد آمد. ولی بعد از اینکه حداقل مزد تصویب شد و برای اجرا به مراکز های مربوطه ابلاغ گردید. یک ماه الی دو ماه این اعتراضات ادامه داشته و بعد کاهش می یابد. اما امسال ( 99 ) با سالهای قبل متفاوت بود به خاطر اینکه، افرادی که بعنوان نماینده کارگر از سوی شوراهای اسلامی کار منصوب شده بودند تا بعنوان نماینده ما کارگران درجلسه شورای عالی کار شرکت کنند، مصوبه شورای عالی کار را امضاء نکردند. به دنبال انتشار بخشنامه شورای عالی کارتعدادی از کسانی که خود را با جنبش کارگری تداعی می کنند، طی بیانیه ای به مصوبه شورای عالی کار اعتراض و خواستار برقراری مجدد مذاکرات سه جانبه گرایی شده اند. امضاکنندگان بیانیه ، بخشنامه شورای عالی کار را به دلیل اینکه نماینده به اصطلاح کارگران آن را امضاء نکرده است، غیر قانونی دانسته و خواستار لغو آن بخشنامه هستند. ما کارگران نیز تاکید می کنیم که بخشنامه شورای عالی کار باید لغو گردد و دستمزد کارگران برابر تورم موجود افزایش یابد. اما به استناد ماده 168 قانون کار بخشنامه شورای عالی کار قانونی و هیچ گونه ابهامی در آن وجود ندارد. بنابراین مشکل ما کارگران تشکیل جلسات مجدد شورای عالی کار نیست و این شورا می تواند با حضور 7 نفر هم جلسات خود را برگزار کند و با اکثریت آراء هر گونه مصوبه ای را به تصویب برساند. مشکلات اصلی ما کارگران اصل سه جانبه گرایی است که کارگران در آن شورا هیچ نقشی ندارند. حال در خوشبختانه ترین حالت اگر نماینده کارگر از سوی سندیکا ها و کمیته های مستقل هم انتخاب شده باشند، باز هم نمی توانند در این شورا نقشی داشته باشند. نماینده کارگر با شرکت در جلسات شورای عالی کار که سه به شیش است ، نمی تواند خواست و مطالبات کارگران را برابر تورمی که هر ساله از سوی بانک مرکزی اعلام خواهد شد؛ به کارفرمایان و دولتی حامی کارفرما و یا خود کارفرما تحمل کنند. در طول سالهای گذشته همان شرکای سه جانبه بودند که برای ما کارگران دستمزد مصوب کردند و امروز زمین تا آسمان با هزینه ها مغایرت دارد! با احترامی که برای تعدادی از امضاء کنندگان طومار داریم. درخواست مذاکرات مجدد با همان شرکاء و جمع آوری امضاء و ارسال آن به مراکز های دولتی که خود بانی بی حقوقی طبقه کارگر هستند، هیچ امیدی در بر ندارد. جز اینکه طبقه کارگر را از مبارزات رودررو به عقب باز می دارد و این عمل شما امضاکنندگان به نفع طبقه کارگر نیست. بلکه طبقه کارگر را به ناکجا آباد هدایت خواهند کرد. محمود صالحی 7/2/99 #کولبر_نیوز #kolbarnews @kolbarnews

  • اعتراضات و اعتصابات پسا کرونائی در حال گسترش است.

    اعتراضات و اعتصابات پسا کرونائی در حال گسترش است. ◼️اعتصاب کامیونداران مالوجه، دلبران، قزلجکند و طوغان در اعتراض به پائین بودن کرایه حمل پوکه معدنی از معادن به شهرستان قروه. ما از اعتصابات و اعتراضات کارگری حمایت و پشتیبانی می کنیم.

  • تجمع مطالباتی پرسنل عوارضی ها در مقابل وزارت راه و شهرسازی

    تجمع مطالباتی پرسنل عوارضی ها در مقابل وزارت راه و شهرسازی ◼️یکشنبه 7 اردیبهشت ماه، شماری از پرسنل عوارضی ها با مطالبه ماهها حقوق معوقه و تعیین تکلیف شرایط استخدامی خود، در مقابل وزارت راه و شهر سازی دست به تجمع زدند.

  • « یا کار یا در آنجا می مانیم»

    تجمع مطالباتی دستفروشان نوشهر با شعار « یا کار یا در آنجا می مانیم» در داخل ساختمانی شورای اسلامی این شهر ◼️ شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهرها با تکیه بر نیروی سرکوب و استفاده از این شرایط به جمع آوری دستفروشان در سطح شهرها پرداخته اند.

  • بازگشت اعتراضات مطالباتی به خیابان ها

    پیام بازگشت اعتراضات مطالباتیِ کارگران، بیکاران، معدنچیان و کشاورزان به خیابان ها ▪️اردوی کار: در روزهای اخیر شاهد بازگشت اعتراضات صنفی و مطالباتی مزد و حقوق بگیران، بیکاران، معدنچیان و کشاورزان بوده ایم. بخش عمده ای از اعتراضات خارج از محیط کار و در شکل تجمعات اعتراضی خیابانی با رعایت فاصله و زدن ماسک و داشتن دستکش صورت گرفته است. تازه ترین نمونه از این اعتراضات تا این ساعت مربوط به تجمع اعتراضی پرسنل عوارضی ها روبروی وزارت راه و شهرسازی است. ▪️بازگشت اعتراضات به محیط های کار و خیابان ها پیام روشنی دارد: اگر ویروس مرگبار کرونا و خطر کشتار دسته جمعی مردم، هیچ مانعی برای حاکمیت در خودداری از حفظ جان مردم با قرنطینه کامل به خاطر فرار از تامین کامل معاش کارگران و فرودستان در دوران قرنطینه و اعزام آنها به قتلگاه کرونا نیست، در این صورت حاکمیت باید بداند که کرونا مانع شورش کارگران و زحمتکشان علیه گرسنگی و تجمعات اعتراضی علیه دستمزدهای معوقه هم نمی شود! @ordoyekar