ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آیا درباره میزان حضور بچه‌ها در رسانه‌های دیجیتال در دوران کرونا احساس بدی دارید؟

والدینی که قبلا با پشتوانه تحقیقات دانشگاهی و گفته‌های متخصصان محدودیت‌هایی برای استفاده فرزندانشان از فناوری‌های دیجیتال در نظر گرفته بودند حالا به خاطر کرونا محدودیت‌ها را برداشته‌اند. چرا الان باید کمتر نگران بود؟

در این برهه بسیار متفاوت زندگی که همه درگیر کرونا شده‌ایم، هر کسی سعی می‌کند کارهای معمول را به شیوه‌هایی غیرمعمول انجام دهد. قرنطینه‌ای که به خاطر بیماری همه‌گیر جهانی کووید ۱۹ اجباری شده است کار، آموزش، زندگی اجتماعی و خرید را به خانه آورده و همه آنها را آنلاین کرده است.

در دوران کرونا بسیاری از کودکان مدت زمان زیادی را در رسانه‌های دیجیتال صرف کنند

به دلیل برگزاری کلاس‌ها و آموزش از طریق اپلیکیشن‌های تماس‌های تصویری، بازی‌هایی که در اپلیکیشن‌ها و کنسول‌های بازی جایگزین دیگر تفریحات شده‌اند، و تماشای فیلم‌ها و کارتون‌های آنلاین باعث شده بسیاری از کودکان مدت زمان زیادی را در رسانه‌های دیجیتال صرف کنند.

والدینی که قبلا با پشتوانه تحقیقات دانشگاهی و گفته‌های متخصصان محدودیت‌هایی برای استفاده فرزندانشان از این فناوری‌ها در نظر گرفته بودند حالا به خاطر این بیماری محدودیت‌ها را برداشته‌اند. این مساله باعث ایجاد احساسات متناقضی در والدین می‌شود. شما ممکن است از طرفی خوشحال باشید که فرزندتان با ماندن در خانه در معرض خطر نیست و از طرف دیگر بخاطر استفاده مستمر از این فناوری‌ها احساس گناه کنید. اما با توجه به اینکه رسانه‌های دیجیتال نقش مهمی در سرگرم کردن کودکان در وضعیت فعلی دارند خوب است نکاتی را در این زمینه بدانید.

چرا میزان استفاده از فناوری در دوره ناخوشی همه‌گیر با سایر اوقات متفاوت است؟

نقش فناوری در تقویت ارتباطات

از آنجا که کودکان در تمام طول روز در خانه می‌مانند، فرصت ارتباط با همکلاسی‌ها و صحبت با پدربزرگ و مادربزرگ یا سایر اعضای خانواده را از دست می‌دهند.  این موضوع برای بسیاری از کودکان حس عمیق از دست دادن را ایجاد می‌کند چون ارتباط رو در رو برای آنها بسیار مهم است.

با این حال، اپلیکیشن‌های متعدد امکان ارتباط با افرادی را که دلتنگ‌شان هستند فراهم می‌کنند. بسیاری از بازی‌های آنلاین دارای ویژگی چت هستند. مثلا کودکان زیادی در بازی فورتنایت و روبلاکس با دوستان خود در ارتباط هستند و با آنها گفت‌وگو می‌کنند.

شاید این میزان بازی در حالت عادی باعث نگرانی‌تان شود اما این روزها به عنوان یک والد باید خوشحال باشید که کودکتان با دوستانش در ارتباط است.

این شیوه متفاوتی از ارتباط است که ما به آن عادت نداریم اما باید بدانید که این مساله اثر منفی بر مهارت‌های اجتماعی ندارد و به کودک کمک می‌کند تا در این شرایط انزوا با دیگران ارتباط برقرار کند.

نقش فناوری در بهبود آموزش

برای بسیاری از والدین، معلمان و دانش‌آموزان آموزش از راه دور دشوار است. اما این ابزارهای فناوری هستند که باعث شده‌اند آموزش متوقف نشود و به شیوه‌هایی هرچند ناآشنا و نامتعارف همچنان ادامه پیدا کند. به جز کلاس‌ها و کانال‌های رسمی مدارس، بسیاری از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به کودکان این امکان را می‌دهند تا فراتر از آموزش‌های رسمی در حوزه‌های مورد علاقه خود اطلاعات بیشتری  کسب کنند.

فناوری برای سرگرمی

فاصله‌گذاری اجتماعی استرس‌زاست. گاهی لازم است که حواس خود را از این مساله پرت کنیم. این کار به ویژه برای کودکان مهم است. فیلم‌ها، نمایش‌های تلوزیونی و بازی‌ها راه‌های خوبی برای کنار گذاشتن نگرانی‌ها و سرگرم‌ شدن هستند. چه شما این روزها از خانه کار بکنید و چه کار نکنید مطمئنا به عنوان یک والد احساس می‌کنید که وطایف‌تان در خانه بیشتر شده است و این موضوع باعث سردرگمی و پریشانی می‌شود. اگر به کودک اجازه بدهید از ابزارهای فناوری برای بازی و سرگرمی استفاده کند این فرصت را پیدا می‌کنید تا خودتان به کارهایتان برسید، استراحت کنید، با دوستانتان تماس بگیرید و یا خودتان هم با بازی‌های آنلاین سرگرم شوید و احساس بهتری پیدا کنید.

راهی برای کاهش استرس

فناوری به کودکان کم می‌کند تا استرس را کنترل کنند. بهترین شیوه برای مقابله با استرس در کودکان سازگاری با موقعیت استرس‌زا به جای تلاش برای تغییر آن است. به ویژه این مساله در شرایط فعلی که نمی‌توانیم آن را تغییر دهیم بسیار مهم است.

کودکان می‌توانند از فناوری برای سازگاری با این شرایط ناخوشایند استفاده کنند. آنها می‌توانند با استفاده از فناوری، ارتباط، آموزش و سرگرمی بسیاری از جنبه‌های زندگی را همچنان فعال نگه دارند. هرچقدر کودکان بیشتر بیاموزند که از فناوری‌ها برای راحت‌ کردن شرایط استفاده کنند استرس و نگرانی کمتری خواهند داشت.

هنگام استفاده از رسانه‌های دیجیتال فعال و مراقب باشید

تحقیقات نشان می‌دهند که میزان استفاده از رسانه‌ها و ابزارهای دیجیتال بالذات بد نیستند بلکه این مساله به نحوه تعامل ما با این ابزارها مربوط می‌شود. فعالیت‌های پویا حتی می‌توانند نتایج مثبتی نیز داشته باشند. وقتی کودک به صورت ذهنی (مثلا تماشای یک فیلم مستند) یا جسمی  (مثلا تمرین‌های یوگا در شبکه‌های اجتماعی) درگیر فعالیتی شود اثرات استفاده از فناوری‌ها بسیار مثبت خواهد بود.

 این بدان معنا نیست که  شما باید کودک را در استفاده از وسایل دیجیتال محدود به فعالیت‌های پویا کنید اما اگر والدی هستید که نگران مدت زمان استفاده کودکان از این ابزارها هستید می‌توانید آنها را تشویق کنید تا فعالیت‌های پویا داشته باشند.

علاوه بر این هم کودکان و هم والدین باید نسبت به رسانه‌ای که استفاده می‌کنند دغدغه داشته باشند. اخباری که این روزها منتشر می‌شود بیشتر بر کووید ۱۹ متمرکز است که این مساله می‌تواند در هر سنی باعث اضطراب و نگرانی شدید شود. روش‌هایی برای دریافت اخبار بدون ترس و نگرانی وجود دارد. از اخباری که اضطراب و سردرگمی ایجاد می‌کنند و از تماشای تصاویر دلهره‌اور اجتناب کنید. خواندن تجربیات مثبت دیگران می‌تواند این میزان نگرانی شدید ناشی از خواندن اخبار تلخ را کاهش دهد. آنچه باید بیشتر بر آن تمرکز کنید این مساله است که هم خودتان و هم فرزندتان اخبار محدود و قابل کنترلی را دریافت کنید. همه ما می‌توانیم ساعت‌های طولانی بدون آنکه متوجه باشیم غرق خواندن آمارها، اخبار و راهکارهای بی اساس شویم. به یاد داشته باشید که برخی از رسانه‌ها برای دریافت بازخورد بیشتر با احساسات افراد بازی می‌کنند؛ بنابراین باید اخبار را از رسانه‌های معتبر دریافت کنید و همین نکته را بارها و بارها به فرزندتان گوشزد کنید.

سازگاری با شرایط جدید دشوار است. سوالات زیادی در ذهن همه ما وجود دارد که پاسخی برای آن وجود ندارد و همه ما سردرگم هستیم اما در روزهای سخت، فناوری‌ها می‌توانند دوست و یاور ما باشند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.