ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشانه‌ بحران اقتصادی: هجوم مردم برای فروش طلاهای خانگی

با رکود اقتصادی بیشتر در ایران مردم از همه اقشار به طلافروشی‌ها هجوم می‌آورند تا طلاهای خانگی خود را بفروشند اما طلافروشی‌ها پولی ندارند که طلاهای مردم را بخرند.

بر اثر شیوع ویروس جدید کرونا و کاهش قیمت نفت وضعیت اقتصادی ایران روز‌به‌روز وخیم‌تر می‌شود. در روزهای اخیر اقشار گوناگون مردم برای فروش طلاهای خانگی خود به طلافروشی‌ها مراجعه می‌کنند اما آن‌ها پولی ندارند که طلاهای مردم را خریداری کنند.

طلافروشی در ایران ـ عکس از آرشیو

محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر ایران با اشاره به افزایش مراجعه مردم به طلافروشی‌ها گفت: «افراد زیادی از دهک پایین تا بالای جامعه در روزهای اخیر برای فروش طلا و جواهر خود به واحدهای طلافروشی در بازار طلا و جواهر مراجعه کرده‌اند. اما ۵۰ روز طلا و جواهرفروشی‌ها فروش نداشته‌اند و همین امر باعث شده تا نسبت به خرید طلاهای مردم به مشکل بخورند؛ وقتی این واحدها پولی ندارند چطور باید طلا و جواهر را از مردم بخرند؟»

به‌گفته کشتی‌آرای، «نقدینگی در واحدهای طلا و جواهرفروشی به‌شدت کاهش پیدا کرده و به دلیل عدم نقدینگی از خرید طلا امتناع می‌کنند و همین امر باعث بروز مشاجراتی بین مشتریان و این واحدها شده است».

رئیس اتحادیه طلا و جواهر ایران می‌گوید در شرایط کنونی «دهک پایین برای تأمین امرار معاش و دهک بالا برای پاس کردن چک و پرداخت بدهی‌های خود نسبت به فروش طلاهای خود اقدام می‌کنند».

قیمت طلا به عنوان یکی از اصلی‌ترین فلزات گران‌بها و کالای سرمایه‌ای در زمان بی‌ثباتی بر بازار و یا بحران‌های اقتصادی افزایش می‌یابد.

قیمت سکه و طلا در ایران در اسفندماه سال گذشته، یک روز پیش از آن‌که گروه ویژه اقدام مالی FATF ایران را به دلیل برآورده نکردن شروط لازم برای مقابله با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم، در فهرست سیاه خود قرار داد، افزایش بی‌سابقه‌ای یافت. پیش‌بینی می‌شود که این افزایش در پی شیوع ویروس کووید-۱۹ و کاهش شدید قیمت نفت بیشتر شود.

قیمت طلا در سال ۱۳۹۸ با نوسان‌های زیادی همراه بوده که در نهایت ۴۰ درصد افزایش داشت. قیمت سکه بهار آزادی نیز در این سال کمتر از طلا و معادل ۳۴ درصد گران شد. اما به‌گفته کارشناسان بازار با تغییرات بازار جهانی قیمت این فلز گران‌بها، بهای آن در سال ۱۳۹۹ در ایران نیز دستخوش تغییر خواهد شد.

در آغاز سال ۲۰۲۰ موج نخست افزایش قیمت طلای جهانی آغاز شد و با شیوع کرونا و سقوط‌های تاریخی بازارهای سهام جهانی، طلا به رکوردهای هفت ساله خود در نزدیکی ۱۷۰۰ دلار در هر اونس رسید.

در پی فروپاشی قیمت نفت در بازارهای جهانی در هفته گذشته، تحلیلگران بانک آمریکا مریل لینچ پیش‌بینی کردند که تا ۱۸ ماه آینده هر اونس طلا به ۳۰۰۰ دلار برسد. بانک دانمارکی ساکسو صعود قیمت هر اونس طلا به ۴۰۰۰ دلار را تا چند سال دیگر پیش‌بینی کرد. شرکت تی‌دی سکیوریتیز نیز پیش‌بینی کرد که بهای این فلز ارزشمند تا سه ماه آینده به ۱۹۰۰ دلار برسد.

در هفته‌ای که گذشت، قیمت جهانی طلا با رشد ۲,۱۸ درصدی به بالاترین سطح هشت سال گذشته رسید.

حسین راهداری، کارشناس بازارهای مالی به سالنامه «تجارت‌فردا» گفته است:

«دو پارامتر مهم در تعیین قیمت سکه و طلا، قیمت ارز و قیمت جهانی اونس طلا هستند. چشم‌انداز بازار ارز نشان می‌دهد که علی‌القاعده باید صعودی باشد. در بازار جهانی هم قیمت طلا بسیار به ریسک‌های ژئوپولتیک و اقتصادی حساس است. از آن جهت که طلا دارایی امن و مأمنی برای گریز ریسک به حساب می‌آید. حال با این شرایط، قیمت سکه و طلای داخل نیز صعودی خواهد بود، اما تصمیم دولت برای کنترل قیمت دلار بسیار مهم است. با توجه به شرایط سیاسی پیرامون قیمت ارز، صعود سکه متناسب با قیمت جهانی و کمی بیشتر قابل انتظار است، اما در صورت از کنترل خارج شدن نرخ ارز که به‌خصوص با انتخابات آمریکا امکان رخ دادن آن بسیار زیاد است، بازدهی سکه طلا احتمالاً در سال آتی بیش از هر بازار دیگری خواهد بود.»

با افزایش قیمت طلا اکنون مردمی که به‌دنبال تأمین هزینه‌های معاش خود هستند به فکر فروش طلاهای خانگی خود افتاده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حاکمیت در همه شاخص های توسعه انسانی فاجعه به بار آورده است

    حاکمیت در همه شاخص های توسعه انسانی فاجعه به بار آورده است ▪️اردوی کار: جمهوری اسلامی پای توسعه انسانی را در کشور ما قلم کرده و سرزمینی بحران زده با میلیونها محروم و گرسنه و انبوهی از ناتوانی ها و ناکامی ها به جا گذاشته است. برخی از محورهای این ناتوانایی ها را «وحید شقاقی شهری» اقتصاددان و استادیار دانشگاه علوم اقتصادی تهران امروز در گفتگو با «پیام عابدی» در خبرگزاری ایلنا به شرح زیر اعلام کرده است: ▪️نتوانستیم خود را از اقتصاد نقتی رها کنیم، ▪️نتوانستیم از اقتصاد رانتی مبتنی بر نفت عبور کنیم، ▪️نتوانستیم آنگونه که باید و شاید در حوزه فساد عملکرد قابل ملاحظه‌ای را ارائه کنیم. ▪️در حوزه‌های وابستگی اقتصاد به واردات و امنیت اقتصادی پیشرفتی نداشتیم. ▪️در مدیریت نظام بانکی و حفظ ثبات در صندوق‌های بازنشستگی توفیقی نداشتیم. ▪️در حوزه جبران شکاف طبقاتی از یک زمانی به بعد آنقدر بد عمل کردیم که ضریب جینی از ۵۴ صدم درصد به ۴ دهم درصد رسید. ▪️نظام مالیاتی ما نتوانست رسالت خودش را ایفا کند. ▪️نظام یارانه‌ای هم منحرف شد و به سمت اشرافیت و ثروتمندان متمایل شد. ▪️نظام بانکی هم در اختیار ثروتمندان قرار گرفت. ▪️نظام اقتصادی که وظیفه بازتوزیع ثروت، فقرزدایی، محرومیت زدایی و ایجاد توازن اقتصادی را داشت، متاسفانه به تدریج تغییر جهت داد و به خاطر رانت و فسادی که وجود داشت از کارایی افتاد. ▪️نتوانستیم کارنامه موفقی در زمینه فقرزدایی، ایجاد اشتغال و رسیدن به اشتغال کامل و مولد که جزء اهداف قانون اساسی است داشته باشیم ▪️نظام اداری از هم گسیخته و غیرشفاف است. ▪️هیچگاه نظام روشنی برای برنامه‌ریزی در حوزه اداری و تعیین اندازه دولت نداشتیم. ▪️صندوق‌های بازنشستگی به دلیل فقدان مدیریت کارآمد، نبود ثبات مدیریتی و نداشتن نگاه به منافع کلان اقتصادی، عملا به حیاط خلوت دولت‌ها تبدیل شده‌ و مصداق کامل آشنابازی و دست‌اندازی به ثروت‌های نانوشته هستند ▪️در شرایطی که باید سالی ۱ میلیون خانه در ایران ساخته شودا رکود در صنعت ساختمان عملا تولید مسکن متوقف شده است @ordoyekar

  • فریبرز

    برادر محمد مثل اینکه از یادتان رفته است که تخم جمهوری جهنمی اسلامی را با بحران کاشته اند. اولین بحرانی که شما پیروان خمینی در ایران دامن زدید, زنده زنده سوزاندن بیش از ۶۰۰ نفر در سینما رکس آبادان بود, که غلیان کاذب ایجاد کنید و کشور را به آشوب بکشانید. جمهوری اسهالی اسلامی بدون بحران حتی یک روز هم نمیتواند وجود داشته باشد. بله در آمریکا یک بحران عظیم در جریان است, و همچنین در اروپا و تقریبا در تمامی نقاط جهان. اما فرق آمریکا با جمهوری طاعونی اسلامی در این است که آنجا مطبوعات آزاد وجود دارد, مخالفان ترامپ حرفشان را میزنند, اما اینجا سپاه برادران قاچاقچی وجود دارد که سر ملت را ببرد, یا با موشک بزند به هواپیمای مسافر بری. و اما اندر باب "خبر دست اول" که به عرض شما برسد که خود شما و ولی وقیح و تمامی نظام قرون وسطی مذهبی روی "خبر دست اول" نشسته اید و خودتان خبر ندارید. فقط یه کم دیگر صبر کنید تا این "خبر دست اول" مانند دیماه ۹۶ و آبانماه ۹۸ بترکد, آنوقت میفهمید که نشانه های بحران اقتصادی یعنی چه. به امید دیدار دوباره در خیابانها, که چندان دور نخواهد بود.

  • حقیقتگو

    واقعاجای بی نهایت شکر است که ازطریق اینترنت امکان روان کردن سیلی برگونه و مشت بردهان بردهان کمنت نویسان وجود ندارد ...زیراکه انکار خصلت ذاتی بعضی از خواننده گان کمنت هاست که اگرامکانش بود سیلی ومشت ها وفهاشی های روزمره خیابانی شان را هم همراه به پاسخ کمنتی ضمیمه میکردند ...واقعا این چه فرهنگ .تمدنی است که هرآنچه من نمی پسندم و باب طبعم نیست باید با توهین کردن فردی جواب داده شود ...فردی کمنتی می نویسد ونظرش را میگوید اینهم اجازه نیست ...مگر کمنت گزار ازخواننده طلب پولی می کند و یا قراراست متصدی اموری درکشورشود ؟ حالا چرا درایران استبداد وخفقان است وچرا آزادی بیان نبوده ونیست ونخواهد هم بود بهتر است جای دوری نرویم که دراینترنت هم چنین شده است ...

  • محمد

    شما خیلی *** تشریف دارین، دولت داره عرضه اولیه میده و مردم هم دنبال نقدینگی هستن بذارن توی بورس بحران تو آمریکاست برو اونجا خبرای دست اول بهتری گیرتون میاد

  • ابوالحسن

    با سلام من واقعا متاسفم گه برنامه ای از سوی دولت برای سر آنچنام دادن امور نمی بینم به راستی چرا دولت با ملت خود سر عناد دارد من تصور می‌کنم اگر دولت بخواهد فقط بخواهد بسادگی می‌تواند این همه نابسامانی را سامان بخشد با شفاف سازی توقف پرداخت رانت و ثبات و تک نرخی کردن نرخ ارز درست ارز دوای درد دولت شده ولی همین دوای زخم دولت نمکی که روی زخم ملت می پاشد، چند نرخی کالا عامل فساد گسترده است که دولت هم متاسفانه نمیداند چرا اینهمه به آن علاقمند است اگر خوب توجه بکنید کل نابسامانی اقتصادی کشور خواسته و یا ناخواسته عاملش خود دولت محترم است و این جای تاسف است و تاکی میخواهد این سیاست را ادامه بدهد و عده ای پولدار و اکثریتی را به زیر خط فقر بکشاند خدا دارند ولی توجه دولت را به خطرات آن جلب می‌کند فنر مردی دیگر قدرت فشرده شدن ندارد تا دیر نشده فشار ها کاهش دهید به امید ایرانی گرسنه مطیع تر است و یا تفرقه بیانداز و حکومت کن دیگر تا یخش گذشته فکر مردم کنید ومنافع کشور را با مردم بخورید قبل از اینکه سوی بیاید و ببرد به امید رفاه کل مردم ایران و خیر بیش