ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: کاهش تلفات غیرنظامیان در افغانستان

گزارش یوناما ناظر به سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ است و یک روز بعد از درخواست نماینده آمریکا از طرف‌های متخاصم برای کنار گذاشتن خشونت‌ها منتشر می‌شود.

دفتر هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که تلفات غیرنظامیان در خشونت‌های افغانستان در سه ماهه آغاز سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال گذشته میلادی کاهش یافته است. این گزارش یک روز بعد از درخواست زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان از طرف‌های متخاصم برای کنار گذاشتن اختلافات و دشمنی‌ها و همکاری با یکدیگر در جهت مبارزه با همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در آن کشور منتشر شده است.

در سه ماهی که از سال ۲۰۲۰ می‌گذرد در درگیری‌ها در افغانستان ۵۳۳ نفر، از جمله ۱۵۲ کودک کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹، ۲۹ درصد کاهش داشته و از سال ۲۰۱۲ تاکنون کمترین آمار تلفات برای سه ماهه سال اول را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دفتر هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در گزارشی که دوشنبه ۲۷ آوریل/ ۸ اردیبهشت منتشر شد اعلام کرد در سه ماهی که از سال ۲۰۲۰ می‌گذرد در درگیری‌ها در افغانستان ۵۳۳ نفر، از جمله ۱۵۲ کودک کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹، ۲۹ درصد کاهش داشته و از سال ۲۰۱۲ تاکنون کمترین آمار تلفات برای سه ماهه سال اول را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش یوناما، طالبان و سایر گروه‌های متخاصم با دولت افغانستان، مانند گروه دولت اسلامی (داعش) مسئولیت اکثر تلفات غیرنظامیان ( ۵۵٪ ) را به عهده داشتند. طالبان مسئولیت ۳۹ درصد تلفات غیرنظامیان را بر عهده داشتند که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۲ درصد افزایش داشته است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گزارش یوناما را «تلاش برای پوشاندن جنایت روزانه علیه غیر نظامیان از سوی ایالات متحده و نیروهای افغانستان» جلوه داد و به این بهانه از پذیرش مسئولیت طالبان در این خشونت‌ها سر باز زد.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، نیروهای دولت افغانستان و ارتش آمریکا و متحدان آنها مسئولیت ۳۲ درصد از تلفات غیرنظامیان در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ را به عهده داشتند. مرگ و میرها عمدتاً به دلیل تلفات ناشی از حملات هوایی و تیراندازی‌های غیرمستقیم هنگام عملیات زمینی علیه شبه‌نظامیان اتفاق افتاده است.

بر اساس گزارش یوناما کودکان و زنان نیز همچنان  در معرض این خشونت‌ها قرار داشتند، چنانکه از ۱ ژانویه تا ۳۱ مارس ۲۰۲۰ ، ۱۵۲ کودک و ۶۰ زن در اثر خشونت‌ها جان باختند.

دفتر هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در این گزارش از افزایش خشونت‌ها، به ویژه تلفات غیر نظامیان در ماه مارس (فروردین) سال جاری اظهار نگرانی کرده است.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان روز گذشته از طرف‌های درگیر خواسته بود روند آزادی زندانیان را سرعت ببخشند و به روند صلح و آغاز مذاکرات بین‌الافغان‌ کمک کنند. نماینده آمریکا یادآوری کرده بود که رمضان این فرصت را مساعد ساخته و بیماری کووید-۱۹ نیز آن را فوریت می‌دهد.

دیبوره لیونز، نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان نیز مانند زلمی خلیل‌زاد از همه طرف‌های درگیر در افغانستان خواست «از فرصت استفاده کنند» و بر ضد دشمن مشترک، یعنی همه‌‌گیری بیماری کووید ۱۹ با هم متحد شوند. لیونز گفت:

« برای محافظت از زندگی تعداد بی‌شماری از غیرنظامیان در افغانستان و ایجاد امید به آینده بهتر در ملت، ضروری است که خشونت‌ها با برقراری آتش بس متوقف شود و گفت‌وگوهای بین‌افغان آغاز شوند.»

در افغانستان تاکنون ۱۷۰۳ مورد ابتلای قطعی به بیماری کووید ۱۹ شناسایی شده و ۵۷ نفر هم در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس توافق صلح آمریکا با طالبان برای آغاز مذاکرات بین‌افغان ابتدا دولت افغانستان می‌بایست پنج هزار زندانی طالبان را آزاد کند. گروهی از این زندانیان تاکنون آزاد شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.