ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

باز هم سقوط بیشتر قیمت نفت

بیش از ۸۵ درصد از ذخایر نفتی جهان اشباع شده‌‌اند. برای ثبات بازارها اوپک‌پلاس می‌بایست کاهش تولید را به ۳۰ میلیون بشکه در روز برساند که میسر نیست.

قیمت نفت در بازارهای جهانی در روز سه‌شنبه همچنان رو به کاهش گذاشت. مهم‌ترین دلیل آن این است که در جهان جای کافی برای ذخیره مازاد تولید نفت وجود ندارد و با وجود آنکه محدودیت‌های اجتماعی در کشورهای صنعتی درگیر با همه‌گیری ویروس کرونا رو به کاهش گذاشته، اما چرخ صنعت در این کشورها هنوز به گردش درنیامده و نیاز به نفت به سطح قبل از آغاز همه‌گیری ویروس کروتا نرسیده است.

ظرفیت ۸۵ درصد مخازن نفتی جهان تکمیل شده است (عکس: آرشیو)

به گزارش خبرگزاری رویترز صبح سه‌شنبه ۲۸ آوریل/ ۹ اردیبهشت قیمت شاخص دبیلیو تی آی آمریکا به ۱۰ دلار و ۶۴ سنت در هر بشکه رسید و به این ترتیب در مقایسه با روز گذشته ۱۳ درصد کاهش یافت. قیمت شاخص نفت برنت ۴ و نیم درصد کاهش یافت و به ۱۹ دلار و ۹ سنت رسید.

بخشی از کاهش شاخص دبیلیو تی آمریکا مربوط به معاملات نفت در بازارهای سهام است: سهامدارانی که در معاملات ماه گذشته در اثر سقوط قیمت نفت در جهان زیان دیدند، با فروش سهام خود در تلاش‌اند مانع از زیان بیشتر شوند.

کشورهای صادرکننده نفت، اوپک و غیراوپک به توافق رسیدند که تولید نفت خام خود در ماه‌های مه و ژوئن سال جاری را ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. خبرگزاری رویترز می‌نویسد حتی اگر اوپک پلاس به این توافق هم عمل کند، این میزان از کاهش تولید نفت تاثیر چندانی در ثبات قیمت نفت در بازارهای جهانی نخواهد گذاشت.

در اثر همه‌گیری ویروس کرونا در مهم‌ترین کشورهای صنعتی جهان از چین و کره جنوبی تا اروپا و آمریکای شمالی نیاز به نفت ۳۰ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

شرکت کپلر که حرکت نفتکش‌های جهان و موجودی مخازن نفت را رصد می‌کند اعلام کرده است که ظرفیت ۸۵ درصد مخازن نفتی جهان تکمیل شده است. به همین جهت شرکت‌های نفتی آمریکا ناگزیرند با قیمت گزاف، نفت را روی دریا ذخیره کنند.

حدود دو هفته قبل انباشت مازاد نفت در نفتکش‌های روی آب سبب شد که در یک اتفاق تاریخی نادر قیمت نفت در آمریکا منفی شود.

صنایع نفتی آمریکا برای بقا به نفت ۲۰ دلاری نیاز دارند. روسیه برای تأمین هزینه‌های جاری‌اش به نفت ۴۰ دلاری و عربستان سعودی به نفت ۸۰ دلاری نیاز دارد. سرنوشت جنگ یمن هم تا حدی به قیمت نفت بستگی پیدا کرده است. هفته گذشته عربستان ناگزیر شد بعد از دو هفته به آتش‌بس یکطرفه در یمن خاتمه دهد.

در مجموع با همه‌گیری جهانی ویروس کرونا نفت بیش از ۸۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.