ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرکز پژوهش‌های مجلس: کرونا وضع دهک‌های پایین را بدتر کرد

مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید اقتصاد ایران در سال جاری از ابعاد مختلفی با مشکل کسری بودجه، کاهش شدید درآمدها، و کم نشدن هزینه‌ها مواجه خواهد بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی درباره مشکلات اقتصاد ایران در پی شیوع ویروس جدید کرونا گفته است که وضعیت معیشت به‌ویژه در دهک‌های پایین جامعه بدتر شده است. این گزارش مشکل اصلی سال جاری را کسری بودجه و کاهش شدید درآمدها دانسته است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ـ عکس از آرشیو

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارش تازه خود اطلاعات رسمی جدیدی از تأثیرات شیوع ویروس کووید-۱۹ بر اقتصاد ایران ارائه داده و نوشته است:

«بین دو میلیون و ۸۷۰ هزار تا شش میلیون و ۴۳۱ هزار نفر از شاغلان فعلی متأثر از شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست داده‌اند و وضعیت معیشت خانوار به‌خصوص در دهک‌های پایین بدتر شده است.»

این گزارش می‌افزاید، اقتصاد ایران در سال جاری از ابعاد مختلفی با مشکل کسری بودجه مواجه خواهد بود و با کاهش شدید درآمدها، هزینه‌ها نمی‌تواند متناسب با آن کم شود و همین امر به کسری بودجه پایدار و یکی از مهم‌ترین معضلات اقتصادی در سال‌های بعدی منجر خواهد بود.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، افزایش هزینه‌های بخش سلامت و درمان، هزینه‌های حمایتی برای دوران فاصله‌گذاری اجتماعی، کاهش درآمدها اعم از کاهش قیمت نفت و درآمدهای مالیاتی از جمله عوامل مؤثر بر افزایش کسری بودجه عنوان شده است.

اقتصاد ایران تا پیش از شیوع کرونا هم شرایط خوبی نداشت. رکود به بنگاه‌ها بازگشته و تجارت خارجی به دلیل تحریم‌های آمریکا کاهش یافته بود. روند نزولی اما پس از این بیماری شدیدتر شده و ادامه این روند می‌تواند رکود را سنگین‌تر و ورشکستگی را به بنگاه‌های کوچک و بزرگ تحمیل کند.

به‌گزارش اقتصادآنلاین، در فروردین‌ماه سال جاری دهک‌های کم درآمد بیشترین تورم را تجربه کردند که با توجه به این‌که تعطیلی ناشی از کسب‌وکارها بیشترین آسیب را به قشر ضعیف و کم‌درآمد جامعه وارد کرده است این موضوع مشکل‌آفرین خواهد بود.

اقتصادآنلاین در گزارش خود نوشته است که ویروس کووید-۱۹، ۶۴۳هزار نفر را بیکار کرده است. مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی نیز می‌گوید تا کنون ۶۳هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری کشور ثبت‌نام کرده‌اند که نشان‌دهنده تأثیر این ویروس بر بیکاری افراد است.

دولت جمهوری اسلامی برای بودجه سال ۹۹ نفت ۵۰ دلاری پیش‌بینی و درآمد آن را بر صدور روزانه یک میلیون بشکه محاسبه کرده بود، اما نه قیمت و نه میزان صادراتی که در بودجه در نظر گرفته شده بود با واقعیت‌های کنونی که بهای نفت به‌شدت در بازار جهانی نزول کرده است، نمی‌خوانند. از این رو چشم دولت به وصول و افزایش درآمدهای مالیاتی است.

در این زمینه نیز امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور چندی پیش اعلام کرد که اگر میزان تأثیر کووید-۱۹ بر کسب‌وکارها به میزان فصل بهار باشد، در خوش‌بینانه‌ترین حالت از مبلغ ۱۸۰هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی که برای سال ۹۹ در قانون بودجه تعیین شده است، ۱۴۰هزار میلیارد تومان قابل وصول خواهد بود و ۴۰هزارمیلیارد تومان دیگر محقق نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.