ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس سازمان غذا و داروی ایران: نگرانی از وقوع قطعی موج دوم و سوم کرونا

به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، در وقوع موج دوم و سوم ویروس کرونا در ایران شکی وجود ندارد؛ باید رعایت توصیه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را برای کنترل ویروس ادامه داد.

به گفته رئیس سازمان غذا و داروی ایران، در وقوع موج دوم و سوم ویروس کرونا در ایران شکی وجود ندارد. محمدرضا شانه‌ساز فصل پاییز را زمان احتمالی موج‌های بعدی کرونا دانسته و گفته است که باید توصیه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را برای کنترل ویروس ادامه داد.

محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو/ عکس از آرشیو

ویروس کرونا در جهان و ایران همچنان قربانی می‌گیرد. بنا بر اعلام وزارت بهداشت ایران در ٢٤ ساعت گذشته ۶۵ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده و ۸۰۲ مبتلای دیگر شناسایی شده اند. به این ترتیب آمار رسمی مبتلایان کرونا در ایران به ۹۶ هزار و ۴۴۸ نفر و تعداد کل جان‌باختگان به شش هزار و ۱۵۶ نفر رسیده است.

گرچه در برخی شهرها و مناطق اقدامات موثر بهداشتی و مدیریتی از سرعت شیوع ویروس کرونا کاسته است، اما خطر شیوع دوباره همواره وجود دارد. در ایران کاهش محدودیت‌ها بر تردد و آغاز به کار مراکز تولید و آموزشی ترس از بروز موج‌های بعدی شیوع کرونا را دو چندان کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، به نقل از رئیس سازمان غذا و داروی ایران در خصوص احتمال تشدید شیوع کرونا گفته است:

«در رخداد این موضوع هیچ شکی نداریم و قطعا رخ می‌دهد. با توجه به پیشگیری و اقدامات وهمکاری‌های خوبی که در کشور انجام شد، نگرانی‌هایمان درباره ادامه اردیبهشت ماه و خرداد کاهش یافته است، اما در پاییز و ماه‌های مهر، آبان و آذر نگرانی‌مان بسیار جدی است؛ چراکه در این ایام می‌تواند موج بعدی کرونا رخ دهد.»

محمدرضا شانه‌ساز مهم‌ترین توصیه در خصوص جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا و کنترل شیوع را «رعایت بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی» دانسته است.

ستاد ملی مبارزه با کرونا آغاز مجدد فعالیت‌های اقتصادی مشاغل «کم‌خطر» را تحت عنوان طرح «فاصله‌گذاری هوشمند» از ۲۳ فروردین در استان‌های کشور و از ۳۰ فروردین در تهران به‌اجرا گذاشت. برخی از نهادهای پزشکی از جمله سازمان نظام پزشکی نسبت به این اقدام هشدار دادند و بر خطر موج دوم شیوع ویروس کووید- ۱۹ در کشور تأکید کردند. از آغاز این فعالیت‌های اقتصادی در چندین استان از جمله سیستان و بلوچستان و فارس شمار مبتلایان به کرونا سیر صعودی داشته است.

بنابراین، خلاف ادعای شانه‌ساز نشانه‌های موج دوم شیوع کرونا پیش از فرا رسیدن فصل پاییز و از همین حالا در برخی شهرهای ایران احساس می‌شود.

کارشناسان بهداشت و اپیدمی می‌گویند که بروز موج‌های بعدی شیوع کرونا در شرایطی که هنوز واکسن این بیماری تولید نشده است، دور از انتظار نیست. اما مساله اصلی کاهش سرعت ابتلا و تخصیص منابع برای کمک‌رسانی به گروه‌های پرخطر است.

رئیس سازمان غذا و داروی ایران درباره تولید واکسن کرونا گفته است که به دلیل پیچیدگی و ناشناخته‌بودن ماهیت ویروس ساختن واکسن کار آسانی نیست، و دارویی نیز برای آن شناخته نشده، اما کشورهای مختلف از جمله ایران بر روی تولید آن تحقیق می‌کنند.

به ادعای شانه‌ساز، ایران می‌تواند «سه قلم دارویی که در دنیا به شدت درباره آن صحبت شد و تبلیغات شد» را تولید کند.

رئیس سازمان غذا و داروی ایران همچنین ادعا کرده که ایران در حال کار بر روی واکسن کروناست:

«در حوزه واکسن هم چند مورد از شرکت‌های ما دارند کار می‌کنند و گام به گام پیش می‌روند و سعی می‌کنیم تا زمانی که امیدها جدی نشده و تا زمانیکه نتوانیم نتایج قطعی را اعلام کنیم، آن را رسانه‌ای نکنیم، اما در حال کار بر روی این موارد هستیم.»

اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا در ایران در حالی است که در سایه عدم حمایت دولت از کارگران و کسبه بازار، بسیاری از شهروندان در روزهای اخیر مجبور شدند علی‌رغم هشدارها برای تأمین معیشت خود به سر کار بازگردند. به گفته کارشناسان، در چنین شرایطی رعایت فاصله‌گذاری از سوی شهروندان تقریبا ناممکن است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کرونا

    موجم اگر میروم گر نروم نیستم