ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عقب‌نشینی دولت: مساجد در ۱۳۲ شهرستان بازگشایی می‌شود

یک روز پس از آنکه رئیس سازمان غذا و دارو موج دوم و سوم کرونا را قطعی دانست، ستاد ملی کرونا به بازگشایی مساجد و برگزاری نمازجمعه در ۱۳۲ شهرستان رضایت داد، مشاغل پرخطر در مناطق قرمز هم فعالیتشان را به مرور از سر می‌گیرند.

یک روز پس از آنکه رئیس سازمان غذا و دارو گفت: موج دوم و سوم کرونا در ایران قطعا رخ خواهد داد، رئیس دولت از بازگشایی مساجد در ۱۳۲ شهرستان و برگزاری نمازجمعه در این مناطق خبر داد.

دولت در مقابل نهادها و مراجع مذهبی کوتاه آمد. مساجد و اماکن مذهبی از نیمه اردیبهشت در بیش از صد و سی شهرستان بازگشایی و نمازجمعه برگزار می‌شود.

ستاد ملی مقابله با کرونا یک هفته قبل (۷ اردیبهشت) تصمیم گرفت بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت و درمان که با تردید روبرو است، کشور را به لحاظ شیوع کرونا به مناطق قرمز، زرد و سفید تقسیم کند تا در مناطق سفید اماکن مذهبی و زیارتی بازگشایی شود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران آن روز در باره چگونگی اعلام وضعیت سفید در یک منطقه گفت: چنانچه در یک منطقه‌ای برای یک هفته «ورودی به بیمارستان  صفر شده و فردی به بیمارستان مراجعه نکرده و فوتی هم نداشته است و بهبود یافتگان نیز افزایش پیدا کرد و این روند در هفته دوم تکرار شد وزارت بهداشت این منطقه را « منطقه سفید » اعلام می‌کند».

در حالی که تنها یک هفته از این ماجرا گذشته، روحانی ظهر یکشنبه ۱۴ اردیبهشت گفت: مساجد ۱۳۲ شهرستان که شرایطی کم خطر دارند از صبح دوشنبه ۱۵ اردیبهشت باز شوند و نماز جمعه در آنها برگزار شود.

او نام هیچ یک از این مناطق را اعلام نکرد و از نمازگزاران خواست تا با «رعایت پروتکل‌های بهداشتی» دو عمل واجب  و مستحب را کنار هم قرار دهند تا «زیبایی بیشتر شود».

رئیس دولت در بخش دیگری از سخنانش از «علما و مراجع» که به گفته او «نگذاشتند دو قطبی علم و دین ایجاد شود» تشکر کرد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که در روزهای گذشته رسانه‌های داخلی ایران خبرهایی مبنی بر فشار نهادها و مراجع مذهبی بر دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی اماکن مذهبی و زیارتی منتشر کردند.

عباس رفعتی نائینی، سخنگوی آیت الله علیرضا اعرافی مدیرحوزه‌های علمیه، چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت در نامه‌ای از روحانی خواسته بود «ضمن عذرخواهی از مردم»، در بستن اماکن مذهبی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تجدید نظر کند.

پیش از این نیز احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، شیوع ویروس کرونا را باعث به هم خوردن تعادل و نظم زندگی‌ها دانسته و گفته بود: افراد از فرصت و نعمت عبادت در مساجد و عتبات محروم شده‌اند.

یکشنبه گذشته نیز حسام‌الدین آشنا، مشاور ارشد امنیتی حسن روحانی  تصمیم‌گیری در جلسه ستاد ملی کرونا را «سخت» توصیف کرده بود. در آن جلسه سرانجام برای بازگشایی اماکن مذهبی در مناطقی که بر اساس گزارش وزارت بهداشت و درمان وضعیت سفید اعلام می‌شود، تصمیم گرفته شد.

بستن اماکن زیارتی در مشهد و قم نیز با واکنش گروه‌های تندرو مذهبی روبرو شد. در حالیکه مخالفان تعطیلی اماکن زیارتی که در مشهد و قم تجمع و در آرامگاه «حضرت معصومه» را به آتش کشیدند از چهره‌های شناخته شده بودند، دولت جمهوری اسلامی معترضان را به گروه‌های ضد انقلاب و منحرف منسوب و آنان را به اعتراف اجباری وادار کرد.

بازگشایی اصناف حتی در مناطق قرمز

به گفته روحانی بازگشایی مدارس در برخی مناطق هم در دستور کار قرار داد. او گفت: «گفته شد در مناطق سفید با حفظ پروتکل های بهداشتی از ۲۰ اردیبهشت مدارس باز شود. من مقدار کمی نگران بودم که آیا می توانیم به خوبی این موضوع را اداره کنیم؟ اولا زمان اجرا را تا بیست و هفتم به تاخیر انداختیم. دوما گفتیم وزارت بهداشت و آموزش و پرورش باز هم هماهنگی کنند مطالعه کنند، صدا و سیما کمک کند، نگرانی برای مردم نباشد. پروتکل های بهداشتی حتما مورد مطالعه قرار بگیرد».

رئیس دولت یکی دیگر از دوگانه‌های که به گفته خودش «نگران ایجاد آن بود» را «نان و جان» اعلام کرد و مدعی شد که «این دو قطبی شکل نگرفت و همه فهمیدند که هم باید جان را حفظ کنیم و هم نان را تامین کنیم. هم وزارت بهداشت و هم وزارت کشور و همه ارگان ها در کنار مردم و جناح های سیاسی، هیچ کس نگذاشت دوقطبی ایجاد شود».

با این حال دولت به خاطر اینکه نمی‌خواهد هزینه تعطیلی اصناف و مشاغل پرخطر را بپذیرد و بودجه بیشتری برای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هزینه کند، تصمیم دارد مشاغل پرخطر که پیش از این فعالیتشان ممنوع بود را  در مناطق قرمز هم بازگشایی کند.

روحانی در این باره گفت: وزارت کشور و وزارت بهداشت بازگشایی برخی از صنوف مانند آرایشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و مراکز ورزشی در حدی که تجمع در آنجا ایجاد نشود، حتی در مناطق قرمز را اعلام خواهند کرد.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده که در روزهای گذشته آمار ابتلا به کرونا در برخی مناطق ایران افزایش یافته است و پزشکان و فعالان حقوق شهروندی نسبت به ناتوانی دولت در صورت افزایش آمار ابتلا هشدار داده‌اند.

روحانی اما همانند قبل وضعیت را مناسب توصیف کرد و با این حال گفت که «از یاد نباید ببریم که اولا کرونا هنوز وجود دارد و ثانیا ممکن است با یک اوج احتمالی در آن نیز روبه رو شویم».

بر اساس گزارش روزانه وزارت بهداشت و درمان ایران تا ظهر یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۷ هزار و ۴۲۴ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۶۲۰۳ نفر به دلیل این بیماری جان‌شان را از دست دادند. به گفته کیانوش جهان‌پور، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان در ۲۴ ساعت گذشته (از ظهر شنبه تا یکشنبه) ۹۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و این ویروس جان ۴۷ تن دیگر را گرفت. او مدعی شد؛ تاکنون ۷۸۴۲۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند اما۲۶۹۰ نفر از بیماران در وضعیت شدید و تحت مراقبت قرار دارند. این آمار در حالی اعلام می‌شود که از روز گذشته خبرگزاری‌های ایران از افزایش شمار مبتلایان در برخی مناطق خبر می‌دهند و دولت محدودیت‌های وضع شده قبلی را کاهش داده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    اگر بیماری بدلیل آنکه دکترش بیماری اش را تشخیص داده است و داروودرمان لازمه بوی داده است وبهبود کامل یافته است امری است مسلم وعقلانی که به مطب دکتر مراجعه و لاقل جعبه شرینی و دسته گلی بعنوان تشکر تقدیم دکترش می کند....اگرخانواده فرد بیمار با بدحال شدن بیمار و فوتش برانچه که دکترتجویز به بیمار کرده بود که نتها باعث بهبودی نشد بلکه دارو تجویزشدن درحقیقت عامل فوت بیمارشده است بازهم با جعبه شرینی و دست گلی برای تشکرازچنین دکتری به مطبش رجوع خواهند کرد؟ ...دردوران کرونا و تلف شدن هزارها مردم که مرکزشیوع آنهم ضریح ها و امامزاده ها و زیارتگاه ها و مساجد بودند و سالهای سال اقشاری میلیونها و میلیاردها تحت عنوان خیریه و صدقه به ارگان ها پرداختند ولی خیری که ازاین ارگان نصیب شان شد ومیشود ویروس کرونا بوده است چرا بازهم درصدد ورود به این مساکن هستند؟ بدون شک وشبهی ازانچه ویروس کرونا برمردم ایران خسارت مالی وجانی زد برای حکومت فاشیستی اسلامی تمام وکمال منبع درآمد بوده است .که همچنان خواهان هرچه بیشترشیوع ویروس وتلف شدن مردم است ...کمبود کسری بودجه با تلف شدن مردم و کم شدن هزینه های آنها جبران میشود ...هرایرانی تلف شده اگرزنده بود لاقل یارانه 450000تومانی دریافت میکرد..فروش نجومی ماسک ودستکش و داروهای تقلبی توهم زا برای درمان کرونا ....براساس گزارش قبرستان تهران بیش از12000هزارفوتی به خاک سپرده شده اند و آیا همه آنها سکته قلبی کرده بودند؟

  • آیت الله طاعون

    به موج دوم, سوم و دیگر موجهای پایان ناپذیر کرونا خوش آمدید.