ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اجاره خانه در ایران بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت

این رقم در دو سال گذشته بالاترین حد رشد اجاره است. تا پیش از این درآمد نیمی از خانوارهای شهری کفاف هزینه‌های آنان را نمی‌داد. افزایش اجاره‌بها این بحران را عمیق‌تر می‌کند.

مرکز آمار ایران اعلام کرد متوسط افزایش اجاره‌بها تا ۳۱,۶ درصد افزایش یافته است. این رقم در دو سال گذشته بالاترین حد رشد اجاره است.

اجاره خانه در ایران بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت (عکس: آرشیو)

مرکز آمار ایران نرخ تورم کل کشور را ۴۲٫۸ درصد اعلام کرده است. همزمان با رشد تورم، عدد مطلق درآمد خانوار پایین مانده و برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهد حدود یک سوم خانوارهای ایرانی درآمد ماهانه کمتر از ۲ میلیون تومان دارند. دوشنبه ۱۵ اردیبهشت مرکز آمار ایران اعلام کرد متوسط افزایش اجاره‌بها حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش از زمستان ۱۳۹۶ تا زمستان سال گذشته متوسط افزایش اجاره‌بها بین ۱۶,۸ درصد تا ۳۱,۶ درصد متغیر بوده است که کمترین آن مربوط به زمستان ۱۳۹۶ می‌شود.

در این بازه زمانی همه‌گیری ویروس کرونا در ایران که سبب تعطیلی کسب و کارها و افزایش شمار بیکاران شد و بیش از ۴۰ درصد از اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داد لحاظ نشده است. مراجع رسمی اعلام کرده‌اند که تأثیر کرونا کمتر از تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران نبود و سبب شد که درآمد نیمی از خانوارهای شهری کفاف هزینه‌های آنان را ندهد. افزایش اجاره‌بها این بحران را عمیق‌تر می‌کند. بنا بر قاعده در یک اقتصاد سالم ۳۰ تا حداکثر ۵۰ درصد از درآمد خانوار می‌بایست صرف اجاره بها شود.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، متوسط افزایش اجاره‌بها برای خانوارهای که تمدید قرارداد داشته‌اند، در سال ۱۳۹۷ به ۱۷,۲ درصد در بهار، ۲۶,۳ درصد در تابستان، ۲۵,۴ در پاییز و در روندی کاهشی به ۲۱ درصد در زمستان می‌رسد. اما در سال ۱۳۹۸ اجاره‌بها افزایشی بوده و از ۲۷ درصد در بهار به ۲۷,۱ تابستان، ۳۱,۲ درصد پاییز و در نهایتا ۳۱,۶ درصد در زمستان رسیده است.

همچنین بررسی وضعیت اجاره‌بها واحدهای مسکونی در مناطق شهری بیانگر آن است که در زمستان سال گذشته شاخص قیمت به ۱۶۹,۳ رسیده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش یافته است.

وضعیت اجاره در استان‌ها

بر اساس گزارش مرکز آمار در زمستان گذشته بیشترین نرخ تورم فصلی به استان سمنان با ٧,٧ درصد افزایش و کمترین آن به استان آذربایجان غربی با ٠.٦ درصد افزایش اختصاص دارد. درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ٢٢,٩ درصد است که نسبت به پاییز ١٣٩٨(٢١,٦ درصد)، ١,٣ واحد درصد افزایش دارد.

نرخ فلاکت در استان‌های ایران، اردیبهشت ۹۹ (شاخص فلاکت با رفاه اقتصادی نسبت معکوسی دارد و افزایش آن نشانگر وخامت وضعیت اقتصادی در استان‌های کشور است. این شاخص نشان می‌دهد باتوجه به کاهش قدرت خرید مردم نسبت به افرایش تورم و رابطه گسترش فقر و بیکاری، این استان‌ها بیش از همه نقاط دیگر ایران وضعیت معیشتی نابه‌سامانی را تجربه می‌کنند.)

اما بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان لرستان با ٣٥,٧ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی با ٩.٤ درصد افزایش است. به عبارتی خانوارهای استان لرستان به طور متوسط ١٢,٨ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان آذربایجان غربی ١٣,٥ درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره‌بها هزینه کرده‌اند.

نرخ بیکاری در استان لرستان ۱۵ درصد است و از این نظر همراه با استان یزد و البرز ذر صدر فهرست استان‌ها با بالاترین نرخ بیکاری قرار دارد.

بر اساس آمارهای رسمی استان‌های لرستان، کردستان، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه را در صدر جدول فلاکت در ایران قرار دارند. شاخص فلاکت کشور بر اساس آخرین نرخ بیکاری (زمستان سال۹۸) و نرخ تورم (فروردین ماه سال۹۹) به ۴۲٫۸ درصد رسیده است. استان لرستان با نرخ فلاکت ۵۳٫۸ (نرخ بیکاری معادل ۱۶٫۸ درصد و نرخ تورمی معادل ۳۷ درصد) و استان‌های کردستان و چهارمحال و بختیاری به ترتیب با نرخ فلاکت ۵۱٫۶ و ۴۸٫۷ درصدی، بالاتر از میانگین کشوری قرار دارند. مجموع نرخ تورم و بیکاری در استان فارس معادل ۳۶٫۲ درصد اعلام شده که کمترین نرخ فلاکت در بین استان‌های کشور است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حمید

    مردم این شیوه زندگی را انتخاب کرده اند. (ماله کش اعم-ظریف) خوب حالا قیمت اجاره خانه گران شده که شده. امت همیشه حاضر در صحنه و فدایی حسین و قیمه پلو چرا نمی روند در اپارتمان زندگی کنند!! یک راه حل ان قلابی دیگر.

  • حقیقتگو

    اقشاری که شامل میلیونها ازمردم میشود که درزمره کم درآمدها و کارگران و کاسبان ودستفروشان هستند که اجاره نشین هستند که باید افزایش اجاره را تحمل کنند ولی افزایش درآمدی برایشان وجود ندارد وعلاوه بر گران شدن هیولائی کااهای اساسی و تحصیلی و درمانی وغیره هم که ضمیمه میشود باید حالا چه کنند؟ دولت با کسری بودجه کلان روبروست و مالیات ها وعووارض ها نجومی افزایش داده است ودست به جیب مردم بردن جهت بیون کشیدن پولشان دربرنمامه دارد //دون شک بسیاری ازاجاره نشین ها آواره خواهند شد ...