ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان جهانی بهداشت: آمریکا مدرکی درباره منشأ کرونا ارائه نداد

مدیر برنامه‌های اضطراری سازمان جهانی بهداشت بر همکاری جهانی تأکید کرد و گفت علم سرانجام به منشأ کرونا پی می‌برد. اکنون وقت سیاست‌های خصمانه نیست.

مدیر برنامه‌های اضطراری سازمان جهانی بهداشت گفت دولت آمریکا هیچ مدرکی ارائه نداده که نشان دهد چنانکه رئیس جمهوری و وزیر خارجه آمریکا ادعا کرده‌اند منشأ ویروس کرونا آزمایشگاهی در شهر ووهان چین است.

سازمان بهداشت جهانی در ژنو

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مایکل رایان در جمع خبرنگاران در ژنو گفت:

«از دید ما، این حدس و گمان است. ما هیچ اطلاعات و شواهد خاصی از دولت آمریکا در رابطه با منشاء اعلام شده ویروس دریافت نکرده‌ایم.»

رایان در ادامه سخنانش یادآوری کرد که سازمان جهانی بهداشت بسیار مایل است  دولت آمریکا اطلاعات لازم را در اختیار آن سازمان قرار دهد.

پیش از این دولت ترامپ، چین و سازمان جهانی بهداشت را متهم به سهل‌انگاری در مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا کرده بود. این ویروس نخستین‌بار در شهر ووهان در استان هوبی چین پیدا شد و از آن زمان تاکنون بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را آلوده کرده است.  تا سه‌شنبه ۵ مه/ ۱۶ اردیبهشت تعداد قربانیان بیماری کووید ۱۹ در سراسر جهان از ۲۵۰ هزار نفر فراتر رفت. نیویورک تایمز از سند یک نهاد اطلاعاتی در آمریکا پرده برداشته که می‌گوید با بازگشایی مشاغل در آمریکا و کاهش محدودیت‌های اجتماعی ممکن است تعداد قربانیان بیماری کووید ۱۹ در ایالات متحده تا ژوئن/ خرداد سال جاری از ۲۵ هزار نفر به ۲۰۰ هزار نفر در روز افزایش پیدا کند. کاخ سفید این گزارش را رد کرده است.    

مایکل رایان، مدیر برنامه‌های اضطراری سازمان جهانی بهداشت در ادامه نشست خبری در ژنو تصریح کرد که شواهد و توصیه‌هایی که مقامات بهداشتی آمریکا در اختیار آن سازمان قرار داده‌اند حاکی از آن است که منشأ ویروس کرونا جدید طبیعی است.  حتی اگر پمپئو و ترامپ شواهدی سراغ دارند که ممکن است این ویروس در آزمایشگاه ساخته شده باشد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا یکشنبه گذشته در مصاحبه با شبکه «ای بی سی» گفته بود مدارک مستدلی وجود دارد که نشان می‌دهد ویروس کرونا در آزمایشگاهی در ووهان چین ساخته شده است.  رایان گفت:

«اگر این داده‌ها و شواهد موجود باشد، تنها دولت ترامپ می‌تواند تصمیم بگیرد که این مدارک را در اختیار سازمان جهانی بهداشت قرار دهد. برای سازمان جهانی بهداشت دشوار است که در خلا اطلاعاتی به تصمیم برسد.»

رایان در ادامه سخنانش در ژنو گفت:

«ما باید درک کنیم که می‌توانیم از یکدیگر یاد بگیریم، می‌توانیم دانش را تبادل کنیم و می‌توانیم جواب پرسش‌ها را با هم پیدا کنیم. اما اگر مبنا را بر اقدامات تهاجمی بگذاریم، مقابله با همه‌گیری ویروس دشوار می‌شود. این یک مسئله سیاسی است و علمی نیست.»

رایان خاطرنشان کرد که سرانجام علم به منشأ ویروس کرونا پی می‌برد. در آن زمان است که می‌توان پاسخ سیاسی را جست‌وجو کرد.

همزمان با این تحولات خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع ادعا کرد که «موسسه روابط معاصر بین‌المللی» که اندیشکده‌ای وابسته به وزارت امنیت چین است در گزارشی به دولت چین هشدار داده که جدال‌های لفظی علیه پکن ممکن است رابطه آن کشور با آمریکا را به طرف درگیری نظامی ببرد. افراد مطلع در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز ادعا کرده‌اند که این گزارش را وزارت امنیت کشور چین در اختیار شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین قرار داده و یادآوری کرده که منافع تجاری چین در تنش‌زدایی از این بحران است.

در گزارش وزارت امنیت چین آمده احساسات چین‌ستیزانه در دنیا در بالاترین سطح بعد از حادثه میدان تیان‌آمن در سال ۱۹۸۹ قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.