ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ مصوبه کنگره برای محدود کردن اختیارات جنگ با ایران را وتو کرد

رئیس جمهوری آمریکا منع نامحدود اقدام نظامی علیه ایران را «غیرضروری و خطرناک» دانست و گفت تضعیف اختیارات رئیس جمهوری جان شهروندان و نیروهای نظامی آمریکا را به خطر می‌اندازد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قطعنامه کنگره را که با هدف محدود کردن اختیارات رئیس جمهوری ایالات متحده برای آغاز یک عملیات نظامی احتمالی علیه ایران تصویب شده بود، وتو کرد. چند جمهوری‌خواه هم به این قطعنامه رأی داده بودند. ترامپ گفت آن‌ها بازیچه دموکرات‌ها شده بودند.

دونالد ترامپ ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان از حزب دموکرات آمریکا شامگاه چهارشنبه ۸ ژانویه/ ۱۸ دی با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به ترور قاسم سلیمانی نوشت:

«هفته گذشته، دولت ترامپ در یک حمله نظامی تحریک‌آمیز و غیرمتناسب، مقام‌های نظامی ارشد ایران را هدف قرار داد. دولت این کار را بدون مشورت با کنگره انجام داد. این اقدام به تشدید تنش با ایران انجامید و نیروهای نظامی، دیپلمات‌ها و افراد دیگر را در معرض خطر قرار داد. از آن زمان، رئیس‌جمهوری به روشنی نشان داده است که برای تأمین امنیت مردم آمریکا، کاستن از تنش‌ها با ایران و اطمینان از ثبات آن منطقه، هیچ راهبرد منسجمی ندارد.»

گروهی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا از جمله جینا هاسپل، رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) در تلاش برای کاستن از انتقادات نمایندگان کنگره از حمله ارتش آمریکا به کاروان قاسم سلیمانی در حوالی فرودگاه بغداد که به دستور ترامپ انجام شد، پشت درهای بسته در یک جلسه توجیهی در سنای آمریکا شرکت کردند و توضیحاتی درباره این حمله به سناتورها ارائه دادند.

سنای آمریکا سپس اوایل فوریه سال جاری‌ قطعنامه محدود کردن اختیارات رئیس جمهوری برای آغاز جنگ با ایران را با ۵۵ رای موافق در مقابل ۴۵ رای مخالف تصویب کرد. هشت جمهوری‌خواه به همراه دموکرات‌ها موافق قانون محدود شدن اختیارات ریاست جمهوری برای شروع جنگ با ایران بودند.

پرزیدنت ترامپ شامگاه چهارشنبه ۶ مه/ ۱۷ اردیبهشت در توضیح وتوی قطعنامه کنگره با صراحت اعلام کرد که آمریکا قصد ندارد اقدام نظامی علیه ایران انجام دهد:

«چهار ماه پیش من اقدامی قاطع برای حذف ژنرال سلیمانی وقتی در عراق بود، انجام دادم. ایران در واکنش ایران یک سری موشک به سمت نیروهای ما در عراق شلیک کرد. کسی در این حملات کشته نشد.»

رئیس جمهوری آمریکا به تاکید گفت دستور ترور قاسم سلیمانی، کاملا قانونی بوده است. ترامپ همچنین نامه‌ای را در رد قطعنامه مشترک دو مجلس کنگره به سنا فرستاد که متن آن در سایت کاخ سفید منتشر شده است. رئیس جمهوری آمریکا در این نامه منع نامحدود اقدام نظامی علیه ایران را «غیرضروری و خطرناک» دانست و گفت تضعیف اختیارات رئیس جمهوری جان شهروندان و نیروهای نظامی آمریکا را به خطر می‌اندازد.

نمایندگان دموکرات در تلاش بودند با لغو مجوز سال ۲۰۰۲، قانون اختیارات جنگی تازه‌ای تصویب کنند که هرگونه درگیری نظامی با ایران را به مشورت با کنگره منوط ‌کند.

ایران در پاسخ به حمله ارتش آمریکا به کاروان قاسم سلیمانی، به دو پایگاه نظامی آمریکا در استان الانبار و در اربیل حمله موشکی کرد. شماری از سربازان آمریکا در آن حمله مجروح شدند که عده‌ای از آن‌ها مدال گرفتند.

بیشتر بخوانید: https://www.radiozamaneh.com/484861

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.