ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادعای وزیر اقتصاد: واگذاری‌ها برای تأمین کسری بودجه نیست

دولت با کسری بودجه مواجه است. از این رو صندوق سرمایه‌گذاری‌ها را وارد بورس کرده تا نقدینگی در دست مردم را جذب کند. وزیر اقتصاد می‌گوید این اقدام برای کوچک‏‌سازی دولت است نه تأمین بودجه.

دولت با حدود ۱۵۰هزار میلیارد تومان کسری بودجه روبه‌روست و می‌خواهد با خصوصی‌سازی‌ها و شرکت دادن صندوق سرمایه‌گذاری‌ها در بازار بورس نقدینگی در دست مردم را برای جبران کسری بودجه جذب کند. وزیر اقتصاد می‌گوید این اقدام نه برای تأمین کسری بودجه که برای کوچک‌سازی دولت انجام می‌شود.

فرهاد دژپسند ـ عکس از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی در یک برنامه رادیویی درباره عرضه سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار بورس گفت:

«واگذاری‌های اخیر برای تأمین کسری بودجه دولت نیست، این واگذاری‌ها در راستای کوچک‌سازی دولت است.»

دژپسند کنارکشی دولت از تصدیگری اقتصادی را به‌منظور بهبودی فضای کسب‌وکار دانست و گفت این اقدام می‌تواند از طریق واگذاری‌ها انجام گیرد.

به‌گفته او در روش واگذاری دارایی‌های دولت «تجدیدنظر اساسی» صورت گرفته است و «واگذاری‌ها تا جایی که امکان دارد از طریق بورس انجام خواهد شد». دژپسند بورس را «محیطی شفاف، شیشه‌ای و کاملاً رقابتی» توصیف کرد.

با واگذاری‌های اخیر دولت، شاخص بورس تهران بیش از دو ماه در مسیر صعودی قرار گرفت و هر روز رکورد تازه‌ای به جا گذاشت. دولت از این وضعیت استقبال کرد و با عرضه سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بانک‌ها با تخفیف ویژه به‌دنبال تحریک آن‌چه که نقدینگی‌های سرگردان مردمی می‌خواند به تالار بورس است. این در حالی است که دولت از تأمین درآمد نفتی و مالیاتی پیش‌بینی‌شده و تخصیص بودجه ناتوان است، با دست‌کم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه روبه‌روست و شیوع ویروس جدید کرونا وقوع بحران اقتصادی را محتمل‌تر از قبل کرده است. رکود اقتصادی از یک سو و سیر صعودی و کاذب شاخص بورس دو پدیده متناقض در شرایط کنونی اقتصاد ایران هستند.

وزیر اقتصاد اعلام کرد که باقیمانده سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات و شرکت‌های بیمه البرز و اتکایی امین در قالب صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز واگذار خواهد شد. پیش از این، واگذاری سهام این بانک‌ها و شرکت‌ها ۱۴ اردیبهشت در نظر گرفته شده بود.

دژپسند معتقد است که عرضه واحدهای سرمایه‌گذاری آثار پولی و مالی منفی ندارد. او در این‌باره گفت:

«این نوع واگذاری عین مردمی کردن اقتصاد است که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم مورد توجه جدی قرار گرفته است.»

وزیر اقتصاد آزادسازی سهام عدالت را هم عامل «گشایش در کار مردم» و «رونق هر چه بیشتر بازار سرمایه» دانست و گفت:

«با آزادسازی سهام عدالت حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سرمایه افزوده شده است.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ۹ اردیبهشت جاری با صدور ابلاغیه‌ای با درخواست حسن روحانی، رئیس ‌جمهوری ایران برای «آزادسازی» و «عرضه» سهام عدالت موافقت کرد و به دولت دستور داد تا هرچه سریع‌تر آیین‌نامه و مقررات لازم برای قیمت‌گذاری و عرضه سهام عدالت در بورس را فراهم کند.

سازمان خصوصی‌سازی ایران برای فراهم کردن شرایط عرضه سهام عدالت سامانه اینترنتی را برای صاحبان سهام عدالت آماده کرد تا آن‌ها مشخص کنند خودشان مدیریت سهام را برعهده می‌گیرند یا آن را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام بسپارند.

به گفته علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی دارندگان سهام عدالت از سهام ۳۶ شرکت بورسی و ۱۴ شرکت غیربورسی برخوردار خواهند شد و یک ماه برای نام‌نویسی در سامانه فرصت دارند.

وزیر اقتصاد معتقد است که «آزادسازی» سهام عدالت «در یکی از بهترین زمان‌های ممکن اتفاق افتاد چون ویروس کرونا زندگی اقشار مختلف جامعه را تحت تأثیر خود قرار داده است».

دولت از آغاز سال جدید برای تحریک بازار نخست ۱۰ درصد سهام شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) را عرضه کرد. عرضه سهام صندوق‌های قابل معامله در دستور کار قرار داد. روحانی دستور داده عرضه سهام شرکت‌های بزرگ بیشتر شود. هیئت وزیران واگذاری سهام قابل معامله صندوق‌های سرمایه‌گذاری را تصویب کرده است.

فرهاد دژپسند پیش از این در ۱۳ اردیبهشت شیوه واگذاری سهام دولتی را «بهترین شکل خصوصی‌سازی» خوانده بود. او ارزش سهام قابل واگذاری دولت در این عرضه را بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی واگذاری سهام دولت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری را «مغایر اصل ۴۴ قانون اساسی» که بر خصوصی‌سازی تأکید دارد دانسته و اعلام کرده بود که این اقدام موجب کاهش درآمدهای دولت خواهد شد. دولت اما در قانون بودجه امسال واگذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری را پیش‌بینی کرده بود.

عرضه شتابان سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ذخیره و شرکت‌های دولتی در بورس در کنار برنامه دولت برای اصلاح قوانین تأمین اجتماعی و واگذاری مدارس و درمانگاه‌ها به بخش خصوصی در میانه بحران‌های  اقتصادی موجود و آتی هرچند که منفعت سوداگران و سرمایه‌داران را تضمین می‌کند اما به‌گفته احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده سابق مجلس، «تاراج دارایی‌های ملت  پس از چپاول اموال ملت به اسم خصوصی‌سازی» است که زندگی را بر تهیدستان و حتی طبقه متوسط سخت‌تر خواهد کرد.

روز سه‌شنبه ١۶ اردیبهشت پس از مدت‌ها پیشروی، شاخص بورس تهران ١٠٨۵ واحد نزول کرد تا دستیابی به شاخص کل یک میلیونی به تأخیر بیفتد.

بیشتر بخوانید: https://www.radiozamaneh.com/502511

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.