ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افغانستان: ۱۲ جسد دیگر از غرق‌شدگان پیدا شد

منابع محلی در افغانستان از مرگ ۲۳ تا ۲۵ نفر کارگر مهاجر خبر می‌دهند که دست‌کم یک کودک ۱۱ ساله هم در میان آنان بوده است. شمار اجساد پیدا شده به ۱۷ رسید.‎

مقامات افغانستان روز پنج‌شنبه هفتم می/ ۱۸ اردیبهشت اعلام کردند ۱۲ جسد دیگر از اجساد مهاجرانی را یافتند که توسط مرزبانان ایرانی به هریرود انداخته شده‌اند.

ناحیه مرزی هریرود − گفته می‌شود مقتولان را به داخل هری‌رود انداخته‌اند. هری‌رود از مرکز افغانستان سرچشمه می‌گیرد و با گذر از مرز مشترک افغانستان و ایران پس از پیوستن کشف‌رود به آن با نام رود تجن وارد ترکمنستان می‌شود.
ناحیه مرزی هریرود − گفته می‌شود مقتولان را به داخل هریرود انداخته‌اند. هریرود از مرکز افغانستان سرچشمه می‌گیرد و با گذر از مرز مشترک افغانستان و ایران پس از پیوستن کشف‌رود به آن با نام رود تجن، وارد ترکمنستان می‌شود

خبرگزاری رویترز با انتشار این خبر اعلام کرد که تا این لحظه شمار اجساد کشف شده به دنبال وقوع این حادثه به ۱۷ نفر رسیده است. منابع محلی در افغانستان اما از مرگ ۲۳ تا ۲۵ نفر خبر می‌دهند که دست‌کم یک کودک ۱۱ ساله هم در میان آنان بوده است.

    جمهوری اسلامی ادعای دخالت مرزبانان خود را در این سانحه رد می‌کند.

    رویترز می‌نویسد این پرونده باعث ایجاد بحران دیپلماتیک بین دو کشور همسایه شده که روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی با یکدیگر دارند.

    مقامات افغان و بازماندگان این حادثه می‌گویند گروهی متشکل از حدود ۵۰ مرد از ولایت هرات که در تلاش بوده‌اند وارد ایران شوند، توسط مأموران مرزبانی این کشور بازداشت شده‌اند و بعد مجبورشان کرده‌اند به میان رودخانه هریرود بپرند که مرز میان ایران، افغانستان و ترکمنستان است.

    عبدالغنی نوری، والی ولسوالی گلران هرات گفته است:

    «۵۰ افغان به رودخانه انداخته شدند. ۱۷ جسد تاکنون پیدا شده است.»

    نوری روز یک‌شنبه گفته بود مقامات پنج جسد را از رودخانه هریرود یافته‌اند.

    این مقام مسئول محلی در تازه‌ترین گفته‌های خود با تأکید بر یافته‌های قبلی در مورد این ماجرا گفته است که مطابق تحقیقات مقدماتی این مهاجران با تهدید اسلحه در منطقه‌ای به نام «دهانه ذوالفقار» در ایران به رودخانه ریخته شده‌اند.

    به دنبال انتشار خبر پیدا شدن ۱۲ جسد دیگر در هریرود، رویترز نوشته است مقام‌های وزارت امور خارجه ایران برای اظهار نظر در این مورد در دسترس نبوده‌اند.

    اما یک روز پس از این حادثه، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حادثه در خاک افغانستان رخ داده است:

    «مرزبانان جمهوری اسلامی ایران وقوع هر گونه حادثه این‌چنینی را در خاک کشور ما رد و تکذیب می‌کنند.»

    حدود دو و نیم میلیون مهاجر افغانستانی -قانونی یا فاقد مدرک- در ایران زندگی می‌کنند. این جمعیت به منظور یافتن معاش و به دنبال تنگدستی و بیکاری حاصل از جنگ‌های ویرانگر در افغانستان اکثرا از سمت هرات وارد ایران شده‌اند.

    مقام‌های سازمان ملل اما می‌گویند به دنبال شیوع ویروس کرونا در ایران بیش از ۱۵۰ هزار افغانستانی مهاجر به کشور خود بازگشته‌اند.

    به دنبال انتشار خبر کشته شدن شماری از مهاجران افغان به دست مرزبانان ایرانی در هریرود، ده‌ها نفر از ساکنان محلی هرات با نقض مقررات قرنطینه که برای جلوگیری از همه‌گیری کرونا وضع شده، تظاهرات ضد ایرانی برپا کردند: فعالان مدنی خواهان پیگیری کشتار کارگران در مرز ایران شدند

    خبرهایی از بروز خشونت در این تظاهرات منتشر شده و رویترز نوشته است برخی از معترضان پنجره‌های کامیون‌های ایرانی را خرد کرده‌اند.

    واشنگتن هم وقوع این حادثه را محکوم کرده و مقام‌های افغانستان را به انجام تحقیقات کامل برای پاسخگو کردن عاملان این حادثه ترغیب و تشویق کرده‌اند.

    وزارت امور خارجه افغانستان روز چهارشنبه اعلام کرد که تهران برای روشن شدن حقایق این حادثه و هویت عاملان آن، موافقت کرده است تا کمیته تحقیقات مشترکی تشکیل شود و در مورد این حادثه تحقیق کند.

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • مرگ بر ظالمین

        این قوم ظالم همین کار را با مردم در آبان ماه هم کردند

      • مرگ بر ظالمین

        حکومت ایران مخصوصا سپاه کم کم داره به کارهای شیطانی عادت میکنه همین کار را با تعدادی از مردم در جریان اعتراضات آبان انجام داده اند

      • farid

        کارگران مهاجر افغان مدعی شدند که پاسداران بامداد شنبه 2 مه امسال 57 کارگر افغان را پس از شکنجه و دشنام به رودخانه هریرود انداختند! که در نتیجه 23 کارگر جان باختند. بدالغنی نوری ولسوال(فرماندار) ولسوالی گلران ولایت هرات در غرب افغانستان می‌گوید، 50 افغان که در رودخانه هریرود انداخته شده بودند تا کنون 17 جسد پیدا شده است. محمد حنیف اتمر سرپرست و نامزد وزیر وزارت امور خارجه افغانستان در توییتی نوشت: «ظلم و وحشتی که باعث شکنجه و شهادت مردم مظلوم ما در مرز افغانستان و ایران گردیده، خاطر ملت را به شدت اندوهگین ساخته است. این غم، غم مشترک ماست. به هم‌وطنان خویش اطمینان می‌دهیم که تا رسیدن به حق و عدالت این جنایت بابخشودنی را با تمام امکانات دیپلماسی کشور پیگیری خواهیم کرد». پمپئو : «ما تنها کشوری نیستیم که شهروندان آن با رفتار ظالمانۀ حکومت ایران روبرو اند، هفتۀ گذشته با شنیدن گزارش‌ها در مورد بدرفتاری، شکنجه و غرق شدن مهاجران افغان توسط حکومت ایران شوکه شدم».