ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار پزشکان درباره خطر گسترش اطلاعات دروغین درباره کرونا

پزشکان و ویروس‌شناسان کشورهای مختلف در نامه‌ای سرگشاده از شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک و توییتر خواستند که در برابر پیام‌ها و اطلاعات دروغین درباره کرونا مؤثرتر عمل کنند.

بیش از ۹۰ نفر پزشکان و ویروس‌شناسان جهان نسبت به گسترش اطلاعات دروغین درباره ویروس جدید کرونا هشدار داده‌اند. آن‌ها در نامه‌ای سرگشاده از شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی خواسته‌اند که اطلاعات غلط را حذف کنند و اطلاعات سازمان جهانی بهداشت را به‌رایگان در اختیار مردم قرار دهند.

شبکه‌های اجتماعی ـ عکس از شاتراستاک

امضا‌کنندگان این نامه که از چندین کشور هستند در نامه خود که در نیویورک تایمز منتشر شده است، از گسترش اطلاعات دروغین درباره ویروس کوویدـ۱۹ به‌عنوان یک بیماری دیگر یاد کرده و نوشته‌اند:

«در حال حاضر ما نه تنها با بیماری همه‌گیر کوویدـ۱۹ سر و کار داریم بلکه با "بیماری اطلاعاتی همه‌گیر" (اینفودمی) در سراسر جهان روبه‌رو هستیم که در آن اطلاعات نادرست به‌صورت ویروسی در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند و زندگی در سراسر جهان را به خطر می‌اندازند.»

آن‌ها با بیان این‌که «برخی از این اطلاعات نادرست سریع‌تر از خود ویروس شیوع پیدا می‌کنند» از اطلاعات غلطی مانند این‌که کوکائین می‌تواند کوویدـ۱۹ را درمان کند یا این ویروس توسط چین یا آمریکا تولید شده و یک سلاح بیولوژیکی است یاد کرده‌اند.

در ماه‌های اخیر بارها مقام‌های آمریکایی از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، منشأ انتشار کوویدـ۱۹ را آزمایشگاهی در شهر ووهان دانسته‌اند و رسانه‌های دولتی چین هم آن‌ها را به دروغگویی متهم کرده‌اند. در آغاز شیوع کوویدـ۱۹ نیز شایعاتی مبنی بر انتشار این ویروس توسط آمریکا و کشورهای غربی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود.

سازمان جهانی بهداشت چنین ادعاهایی را «گمانه‌زنی» دانسته و گفته است که «شواهد مشخصی» درباره آن‌ها وجود ندارد.

در نامه پزشکان و ویروس‌شناسان آمده است:

«شرکت‌های فن‌آوری تلاش کنند که به انتشار محتواهای خاص پاسخ دهند، آن‌ها را حذف کنند و در عین حال به سازمان جهانی بهداشت اجازه دهند تبلیغات رایگان ارائه دهد. (...) این دروغ‌ها مهم‌اند زیرا راه حل‌های غلط تبلیغ می‌کنند یا می‌خواهند مردم را از واکسیناسیون و درمان‌های مؤثر منصرف کنند. این دروغ‌ها دامنه گسترده‌ای دارند. پستی در فیس‌بوک مبنی بر این‌که زنجبیل ۱۰ هزار بار در مبارزه با سرطان مؤثرتر از شیمی درمانی است، تقریباً ۳۰ هزار بار به اشتراک گذاشته شد و مردم درباره آن اظهارنظر کردند.»

این دانشمندان از شرکت‌های فن‌آوری خواسته‌اند اطلاعات غلط در مورد بهداشت را اصلاح و شبکه‌های اجتماعی خود را «سم‌زدایی» کنند. این معیارهای گزینش برای انتشار محتوای اینترنتی در حال حاضر بیشتر در جهت محافظت سلامتی کاربران اینترنت است.

به‌تازگی شرکت فیس‌بوک اعلام کرده است که هشدارهای کلی درباره خبرهای جعلی را اعلام می‌کند. اما این برای منتقدان کافی نیست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.