ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ستاد مقابله با کرونا: تهران همچنان غرق در بیماری است

به دلیل ارتقای سطح آگاهی مردم، میزان مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها کاهش پیدا کرده است. از هم‌اکنون بیمارستان‌های کشور خود را برای پیک دوم بیماری آماده می‌کنند.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد که در تهران بیماری کووید ۱۹ فروکش نکرده است. با این حال به گفته معاون پرستاری وزارت بهداشت به سبب آگاهی مردم از روند بیماری، تعداد افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ به بیمارستان‌های تهران مراجعه می‌کنند کاهش یافته است. سازمان برنامه و بودجه با استخدام پرستاران تازه‌نفس موافقت کرده است. این پرستاران بر اساس تخت‌های تازه‌ای که در بیمارستان‌ها ایجاد شده‌اند در سراسر کشور به کار گرفته می‌شوند.

بیمارستان‌های ایران خود را برای مقابله با موج بعدی کرونا آماده می‌کنند (عکس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در تهران)
بیمارستان‌های ایران خود را برای مقابله با موج بعدی کرونا آماده می‌کنند (عکس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در تهران)

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا جمعه ۱۹ اردیبهشت در یک نشست خبری با صراحت اعلام کرد که تهران همچنان شهر آلوده و قرمز تلقی می‌شود.

«در تهران همچنان با موارد جدید ابتلا به کرونا مواجه هستیم. بنابراین هنوز در موج اول بیماری مستغرق هستیم و بیماری فروکش نکرده است. متاسفانه شتابی که در رهاسازی و بازگشایی‌ها رخ داد موجب شد بخش زیادی از الگوهای ما تغییر یابد.»

دکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در ادامه نشست خبری یاد شده گفت:

«در روزهای اخیر شاهد روند رو به افزایش آمار کشوری بیماران نسبت به هفته گذشته هستیم، اما این الگو را در تهران مشاهده نمی‌کنیم که این موضوع به دلیل این است که فعالیت‌های مدنی و کاری در تهران با یک هفته تاخیر شروع شد و ما نیز ممکن است در روزهای آتی شاهد تغییرات آماری باشیم.»

با این حال به گفته معاون پرستاری وزارت بهداشت تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها در مجموع کاهش یافته است. اما نه به دلیل فر.کش کردن بیماری، بلکه به سبب ارتقای سطح آگاهی مردم. مریم حضرتی جمعه ۱۹ اردیبهشت در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت:

«با افزایش تعداد مبتلایان، سطح آگاهی مردم نیز افزایش پیدا کرد. مردم می‌توانند در منزل از خود مراقبت کنند و اصول قرنطینه را رعایت کنند. خیلی از بیماران کرونا ممکن است علائم نداشته و در منزل باشند و قرنطینه شوند، بنابراین به بستری در بیمارستان نیازی ندارند، تعداد مراجعین ما به بیمارستان‌ها هم قدری کاهش پیدا کرده است.»

تجهیز بیمارستان‌ها برای مقابله با پیک دوم بیماری

از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در ایران در بهمن سال گذشته تاکنون کادر درمان فرسوده شده. بروز شکل‌های مختلف بیماری کووید ۱۹ کار پزشکان و پرستاران را دشوارتر کرده است. آخرین تحقیقات پزشکان نشان می‌دهد که ویروس کرونا می‌تواند به سکته مغزی منجر شود. ۲۵ نفر از مجموع ۱۷۰۰ بیمار بستری مبتلا به کووید ۱۹در بیمارستان شهدای تجریش، سکته مغزی کردند. مجموع این عوامل سبب شده است که مسئولان به فکر آماده‌سازی بیمارستان‌ها برای مقابله با پیک بعدی بیماری بیفتند. مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت در ادامه مصاحبه با ایلنا گفت:

«حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ کادر جدید پرستاری جذب شده‌اند که کمک بسیاری محسوب شد. ما حدود سه هزار نیروی دیگر تقاضا دادیم که دو هزار نفر از آنان پرستار و ۵۰۰ نفر به عنوان نیروی فوریتی هستند. مجوز این کار گرفته شده، اما اکنون به دنبال اعتبار مورد نیاز هستیم که اگر زودتر اعتبار تامین شود، می‌توانیم ۲۵۰۰ نیروی دیگر را جذب کنیم.»

سازمان برنامه و بودجه و معاونت توسعه کار مجوز استخدام ۲۲۸۴ نیروی تازه‌نفس دیگر را هم صادر کرده است. اما هنور معلوم نیست که این نیروها چگونه در بیمارستان‌های کشور توزیع می‌شوند. حضرتی گفت:
«به نسبت تخت‌های جدیدی که ایجاد شده و به نسبت نیروها و به نسبت نیازی که استان‌ها دارند، تقسیم‌بندی صورت می‌گیرد که هنوز این اقدام انجام نشده است.»

تا روز جمعه ۱۹ اردیبهشت بنا به آمار رسمی وزارت بهداشت ایران ۱۰۴۶۹۱ نفر در کل کشور به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. بر اساس آمار سازمان ثبت احوال کشور در زمستان ۹۸ که ویروس کرونا در ایران همه‌گیر شد استان‌های تهران با ۶۰ هزار و ۷۱۲ نفر، خراسان رضوی با ۳۱ هزار و ۴۶۲ نفر و استان اصفهان با ۲۵هزار و ۴۰۵ نفر به ترتیب بیشترین میزان فوتی در میان استان‌های کشور را داشته‌اند.
بر اساس آمار رسمی ثبت احوال تعداد فوتی‌ها در استان‌های قم و خراسان رضوی که از کانون‌های همه‌گیری ویروس کرونا بود در مقایسه با سال گذشته تغییری نکرده است.

بازگشایی اماکن مذهبی در این دو استان ایران به یک چالش بزرگ سیاسی بین جناح‌های مختلف جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: https://www.radiozamaneh.com/503220

 

 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Faryad

    اظهارات علم‌الهدی نمونه‌یی از استقبال از کرونا: این ویروس منحوس عوارضش را که می‌بینیم، واقعاً نعمت فوق‌العادهٴ خدا بود، این ویروس استعدادها را شکوفا کرد!!

  • Nasim

    تست داروی تایید نشده ؟ فرزاد اشرافی، متخصص بیمارهای مغز و اعصاب، گفته است که ۲۵ نفر از بیماران مبتلا به کرونا که در بیمارستان شهدای تجریش بستری بوده‌اند، سکته مغزی کرده‌اند!. او گفت که چهل تا پنجاه درصد از این افراد، زیر ۵۰ سال داشته است. به گفته وی، در بیمارستان تجریش، ۱۷۰۰ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا بستری شده‌اند!!.