ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران اقتصادی ترکیه: برنامه دولت برای تزریق ۲۰ میلیارد لیره به سه بانک

در آستانه رکود دوم ترکیه در ظرف کمتر از دو سال، بانک‌های دولتی تحت فشار هستند که با اعطای وام بیشتر، به اقتصاد کشور در مقابل ضربات کرونا کمک کنند.

در آستانه یک رکود اقتصادی دیگر در ترکیه، دولت این کشور تصمیم گرفته است که بحران را با تزریق میلیاردها لیره به بانک‌های دولتی کنترل کند. این در حالی است که ذخایر ارزی دولت در حال کاهش است، بدهی‌های خارجی تلنبار شده‌اند، و کاهش ارزش لیره در هفته اخیر رکورد زده است.

دومین رکود اقتصادی ترکیه ظرف کمتر از دو سال رخ داد/ عکس از آرشیو

دو منبع مطلع در بانکداری به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که ترکیه قصد دارد ۲۰ میلیارد لیره (۲,۸ میلیارد دلار) سرمایه را در روزهای آتی به سه بانک دولتی زراعت بانک، هالک‌بانک (بانک خلق) و واکیف‌بانک تزریق کند.

بانک‌های ترکیه تحت فشار هستند که در مواجهه با شیوع ویروس کرونا و ضربات آن به اقتصاد کشور وام بیشتری اعطا کنند. این دومین رکود اقتصادی ترکیه در ظرف مدت کمتر از دو سال است.

وام‌دهندگان دولتی در مقایسه با بخش خصوصی معمولاً به سرمایه پشتیبان کمتری برای اعطای وام نیاز دارند. یکی از منابع رویترز گفته است: «انتظار داریم در هفته آینده مقررات لازم اعلام و منتشر شود تا سرمایه بانک‌های دولتی افزایش پیدا کند.»

او همچنین گفته است که میزان افزایش سرمایه چیزی بین ۵ تا ۷,۵ میلیارد لیره برای هر بانک خواهد بود که مجموع بسته کمک دولت به این سه بانک را به ۲۰ میلیارد لیره خواهد رساند.

سهام بانک خلق و واکیف‌بانک روز گذشته به ترتیب حدود ۲,۵ و ۱,۵ درصد افزایش داشت. تحلیل‌گران می‌گویند سهام این بانک‌ها به خاطر انتظار به وجود آمده برای تزریق سرمایه جدید رشد کرده است.

ترکیه به خاطر شیوع ویروس کرونا مقررات ناظر بر محدودیت‌های تردد و تعطیلی برخی کسب‌وکارها را اعمال کرده است.  این کشور پیش‌تر به شرکت‌هایی که به خاطر بحران کرونا ضربه اقتصادی دیده‌اند وام‌هایی اعطا کرده است. همچنین بانک‌های دولتی زمان‌بندی وام‌های مشتریان خود را که در بازپرداخت وام دیرکرد داشته‌اند، مورد بازبینی قرار دادند.

بدهی بالای خارجی، کاهش ذخایر ارزی و شوع کرونا همگی با هم به کاهش شدید ارزش لیره منجر شده‌اند. ارزش دلار در برابر لیره پنج‌شنبه این هفته به ۷,۲۷ رسید که رکوردی حتی کمتر از ارزش لیره در اوج بحران ۲۰۱۸ در این کشور بود. ارزش لیره پس از آن کمی بهبود پیدا کرد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که نیاز زیاد ترکیه به تامین مالی خارجی، ذخایر کم ارز خارجی و اعتبار پایین سیاست پولی ترکیه موجب می‌شود که این اقتصاد نسبت به نوسانات عاطفی بازار آسیب‌پذیرتر باشد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در اوایل شروع بحران کرونا و پس از ثبت اولین مرگ در ترکیه بر اثر این بیماری گفته بود که ترکیه اگر بتواند شیوع ویروس کرونا را در هفته‌های آینده مهار کند فرصت‌های اقتصادی بزرگی پیش رو خواهد داشت.

 در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    الکساندر فان در بلن رئیس‌جمهوری اتریش در تماس تلفنی با حسن روحانی که اوضاع حقوق بشر در ایران اهمیت ویژه‌ای برای اتحادیه اروپا دارد، زیرا که تعدادی از شهروندان کشورهای اروپایی در زندان‌های ایران به سر می‌برند!!. دو شهروند اتریشی به نام‌های مسعود مصاحب 73 ساله و کامران غدیری در میان این زندانیان هستند که به جرم جاسوسی دستگیر شده‌اند!!. مسعود مصاحب رئیس انجمن ایران-اتریش (Die Österreichisch-Iranische Gesellschaft) است، انجمنی که دفتر آن در وین قرار دارد و در زمینه تقویت روابط بازرگانی و اقتصادی میان دو کشور فعالیت دارد!. او از ژانویه 2019 در ایران بازداشت شده و حتی حق دسترسی به خدمات کنسولی اتریش هم از او دریغ شده است. روحانی خواستار رفع تحریمها در ازای آزادی گروگانها کرد ! رئیس‌جمهوری اتریش در ‌این‌باره نوشت: «مبارزه جهانی با [ویروس] کووید19 نباید با مانعی مواجه شود. در همین رابطه فان‌در بلن آرزو کرد نرمشی در زمینه تحریم‌ها صورت گیرد!.» پیش از این شتفان شولتس سفیر اتریش در تهران، ادغام حکومت ایران در سازوکار جهانی مالی را مشروط به تصویب FATF کرده و تاکید کرده بود: «ا حکومت یران نیز نیز باید نگاه مثبتی به اف‌ای‌تی‌اف داشته باشد. اگر تهران می‌خواهد بخشی از ساوزکار جهانی مالی باشد،‌ اگر می‌خواهید در نظام جهانی ادغام شوید، باید قوانینی را بپذیرید که شرکای تجاری‌تان پذیرفته‌اند!؟.»

  • Faryad

    صدور بمب و موشک و تروریست توسط خلیفه همین عواقب را هم دارد. درس عبرت از حکومت اسلامی ایران نگرفت ؟

  • Pouya Bakhtiari

    شکایت شرکت شمس‌الشموس و الیاس قالیباف فرزند محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران متهم به فساد مالی از نجفی شهردار اسبق تهران متهم به قتل!! محمدعلی نجفی پس از آنکه پست شهرداری تهران را از قالیباف اصولگرا که یک چهره شناخته شده از حزب مقابل اصلاح‌طلبان بود، تحویل گرفت به افشاگری علیه او پرداخت. نجفی در جلسه شورای شهر تهران در 14 ژانویه 2018، با ارائه گزارش 100 روزه شهرداری و بررسی عملکرد شهرداری قبلی از قراردادهای شهرداری با ناجا که پولش صرف انتخابات شد، افشاگری کرد. نجفی گفت: «متاسفانه در بررسی پرونده‌های شهرداری به مواردی از سوءاستفاده برخوردیم که باید از طریق مراجع قضایی پیگیری شود اواخر سال 95 شهرداری با یکی از شرکت‌های نیروی انتظامی قراردادی را در خصوص تدوین شاخص‌های ارزیابی عملکرد به مبلغ یک میلیارد تومان به امضاء رسانده است که شاید ارزش واقعی آن حتی 10 میلیون تومان هم نبوده است!!».