ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علی مطهری خطاب به جنتی: می‌خواهید شورای نگهبان «مطلق‌العنان» باشد

مطهری: «چه کرده‌اید که هم اصول‌گرا و هم اصلاح‌طلب، هم رد صلاحیت شده و هم رد صلاحیت نشده فریادش از ظلم شورای نگهبان بلند بود و نگران حاکم شدن اختناق و خفقان بودند؟

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس که برای شرکت در انتخابات مجلس یازدهم از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد، در واکنش به‌ ابراز مخالفت احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان درباره تصویب طرح اصلاح قانون انتخابات، نامه‌ای سرگشاده منتشر کرده است.

علی مطهری، نماینده مجلس دهم

به نوشته خبرآنلاین، علی مطهری روز شنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه در نامه خود ضمن انتقاد از احمد جنتی نوشته است: «به شما و آقای کدخدایی که از همان ابتدا از این طرح ابراز نگرانی کرد، حق می‌دهم که نگران باشید، چرا که سال‌ها مطلق العنان تحت عنوان مبهم "نظارت استصوابی" هر کاری که خواسته‌اید کرده‌اید و اکنون بناست این نظارت بر اساس معیارهای مشخص انجام شود.»

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان روز ۱۷ اردیبهشت‌ماه با مصوبه مجلس دهم برای اصلاح قانون انتخابات مخالفت کرد. او پس از اعلام مخالفت خود، خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس گفت که اصلاح قانون انتخابات باید ناظر به سیاست‌های کلی انتخابات باشد و طرح اخیر مجلس نه تنها هیچ نسبتی با سیاست‌های کلی انتخابات ندارد بلکه با هدف بی‌خاصیت کردن احراز صلاحیت داوطلبان طراحی و تصویب شده است.

پیش از آن، نمایندگان مجلس روز ۱۴ اردیبهشت‌ماه مصوبه‌ای را برای اصلاح قانون انتخابات تصویب کرد که به‌موجب آن، دادستان از ترکیب هیات‌های اجرایی انتخابات حذف و رئیس ثبت احوال حوزه انتخابیه جایگزین او شده است.

در این مصوبه از اختیارات شورای نگهبان و دیگر نهادها برای رد صلاحیت نامزدهای شرکت کننده در انتخابات کاسته شده است. احمد جنتی اما در توجیه دلایل خود برای مخالفت با این مصوبه مجلس گفته که اصلاح قانون انتخابات باید با کار دقیق و کارشناسی به دور از هیجانات انجام شود.

علی مطهری اما در ادامه نامه خود در واکنش به این گفته‌های جنتی نوشته است: «اینها را مجلسی‌ها بهتر از شما می‌دانند و عمل می‌کنند، نیازی به رهنمود حضرت عالی نیست. اما آن هیجانات را شما و آقای کدخدایی و افرادی که پشت صحنه شورای نگهبان هستند ایجاد کرده‌اند.»

در ادامه این نامه آمده: «شما پاسخ دهید که چه کرده‌اید که هم اصول گرا و هم اصلاح طلب، هم رد صلاحیت شده و هم رد صلاحیت نشده در جریان بررسی این طرح در مجلس فریادش از ظلم شورای نگهبان بلند بود و نگران حاکم شدن اختناق و خفقان و کاهش سرمایه اجتماعی انقلاب و نظام بودند.»

موضوع نظارت شورای نگهبان بر اجرای انتخابات و تأیید صلاحیت نامزدها در ایران در سال‌های اخیر همواره محل بحث و جدل دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب حکومت جمهوری اسلامی بوده است.

مطابق اصل ۹۹ قانون اساسی، شورای‏ نگهبان‏ نظارت‏ بر انتخابات‏ مجلس‏ خبرگان‏ رهبری‏، ریاست‏ جمهوری‏، مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ و مراجعه‏ به‏ آرای عمومی‏ و همه‏ پرسی‏ را برعهده‏ دارد. از سال ۱۳۷۰ به این‌سو و پس از تصویب مفاد جدید اصل ۹۸ قانون اساسی مبنی بر تفویض حق تفسیر قانون‏ اساسی‏ به‏‏ شورای‏ نگهبان، این شورا تفسیری را از اصل ۹۹ ارائه کرد که بر مبنای آن، نظارت شورای نگهبان استصوابی شد و تمام مراحل اجرایی انتخابات از جمله تأیید و رد صلاحیت کاندیداها را دربر گرفت.

علی مطهری اما در پایان نامه خود با آوردن نقل قولی از احمد جنتی پرسیده است: «گفته‌اید امیدوارم مجلس یازدهم اقدام به اصلاح قانون انتخابات کند، یعنی از پیش مصوبه اخیر مجلس دهم را رد کرده‌اید و تمایل خود برای اصلاح قانون انتخابات توسط مجلس خودساخته را اعلام کرده‌اید. در این صورت تکلیف شرط عدالت در اعضای شورای نگهبان چه می‌شود؟»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.