ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران به ۲۰ میلیون تن غلّه نیاز دارد

ورود کشتی‌های باربری به ایران کاهش یافته، ایران برای خرید غلات اقدام کرده اما تحریم‌ها راه ورود این گروه کالایی را بسته است.

کرونا تجارت خارجی و تولید داخلی را تحت تاثیر قرار داده است. منابع بین‌المللی از اقدام ایران برای واردات غلات خبر داد‌ه‌اند. رئیس سازمان بنادر و دریانوردی می‌گوید: ۲۵ کشتی حامل کالاهای اساسی در بنادر منتظر تخلیه هستند. رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس اما همزمان با نیاز ایران به واردات غلات، تحریم‌ها را مانع ورود کالاهای اساسی به ایران می‌داند.

ایران برای خرید غلات اقدام کرده اما تحریم‌های آمریکا مانع ورود این کالاها به ایران است. عکس: آرشیو

محمد راستاد، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران صبح یکشنبه ۲۱ اردیبهشت از کاهش ۳۵ درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر ایران خبر داد و این وضعیت را متاثر از همه‌گیری کرونا دانست.

او گفت: ۲۵ فروند کشتی در حال تخلیه حدود ۵۸۹ هزار تن محموله کالای اساسی در بنادر کشور و ۲۳ فروند کشتی با حجم بیش از یک میلیون تن منتظر ورود به بنادر برای تخلیه بار هستند.

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که خبرگزاری رویترز، پنج‌شنبه ۱۸ اردیبهشت / ۷ مه فاش کرد: ایران در تلاش است تا میلیون‌ها تن گندم، ذرت و سویا برای تأمین ذخایر خود خریداری کند.

مقام‌های دولتی ایران به صورت رسمی به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند اما رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، به صورت تلویحی اقدام برای خرید غلات از سوی تهران را تایید کرد، اما تحریم‌های آمریکا را مانع همکاری شرکت‌های بین‌المللی با ایران دانست.

شریف نظام مافی در اعتراض به ناکارآیی کانال مالی ایران و سوییس که به شتا موسوم است، گفت: «این کانال مالی می‌تواند[تنها] در تامین ۲۰ میلیون تن غلات مورد نیاز به ایران  کمک کند».

این اظهارات می‌تواند به معنای تایید گزارشی که پیشتر از اقدام ایران برای واردات حداقل ۱۱ میلیون تن غلات به منظور ذخیره‌سازی خبر داده بود، باشد.

نظام مافی اما تحریم‌های آمریکا را مانع همکاری تجار و شرکت‌های بزرگ غلات با ایران دانست و گفت: «وقتی تمام منابع بانک مرکزی در سراسر جهان قفل شده، بانک مرکزی نمی‌تواند این حساب را پر کند یعنی طرف ایرانی اصلا مقصر نیست، با وجود اینکه طرف مقابل تصویب کرده از این کانال برای کالاهای بشردوستانه استفاده کنند اما در عمل این اجازه را نمی‌دهد. برای اینکه پول‌های بلوکه شده بانک مرکزی در ژاپن، هند و چین وارد این کانال شود باید مجوز خزانه داری آمریکا را داشته باشد، آنها نیز مانع این می‌شوند و این کار را مشکل کرده است».

آمریکا از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ گام‌های نخست برای افزایش تحریم‌ ایران را برداشت و سرانجام با خروج از توافق هسته‌ای حلقه تحریم را تنگ‌تر کرد.

کشورهای اروپایی عضو توافق هسته‌ای برای جلب رضایت تهران یک کانال مالی ویژه تحت عنوان اینستکس برای مبادله مالی با ایران ایجاد کرده‌اند. سوئیس نیز کانال مالی جداگانه‌ای برای اقدامات بشردوستانه مانند واردات کالا و دارو ایجاد کرده است.

این دو ساز و کار مالی ایجاد شده اما برای ایران رضایت‌بخش و کاربردی نبوده است و نتوانسته انتظارات جمهوری اسلامی را برآورده کند.

مقامات جمهوری اسلامی در ماه گذشته همزمان با اوج‌گیری شیوع کرونا در نامه‌هایی به نهادهای بین‌المللی خواستار رفع تحریم‌ها در شرایط ویژه شدند. آمریکا اما یک قطعنامه تازه برای اعمال تحریم‌های بیشتر بر ایران مهیا کرده و در تلاش است پرونده هسته‌ای را باردیگر به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    ریس مجلس و روحانی:سیل برای ما نعمت است!ما همه خسارات را پرداخت میکنیم - !!!( حتما مثل خسارات جنگ و زلزلهای قبلی ؟!) خانم مجری بی بی سی در مصاحبه ای سوال کرد آیا این سیل نمیتواند ایجاد شغل کند؟!!! این در حالیست که دولت هزاران میلیارد بدهی دارد و بدون پشتوانه اسکناس چاپ میکند و تروریستهای خارجی (عملا در کشورهایشان در بین مردم شان جایی ندارند) را برای سرکوب سیلزدگان وارد کشور میکند و فاجعه سیلهای اخیر دهها کارخانه و صدها مزرعه و هزارها شغل را نابود کرده مثلا: یک میلیون و دویست‌هزار تن گندم را از بین برده!!! -عزت الله یوسفیان ملاعضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ، ۱۸ مرداد اعلام کرده که از ۱۱ میلیارد دلاری که دولت با قیمت ۴۲۰۰ تومان به واردات کالاهای ضروری اختصاص داده، فقط ۲,۵ میلیارد دلار آن مشخص است که صرف خرید چه کالاهایی شده!. از سرنوشت ۹ میلیارد دلاردیگر اطلاعی در دست نیست. به یک معنا: ۹ میلیارد دلار ارز دولتی گم شده است!. «اولین گامی که باید در این زمینه برداشته شود شفافیت است. هیچ دلیلی ندارد کسی ارزی را برای واردات گندم یا کالاهای ضروری مانند دارو گرفته باشد و محرمانه باشد!!» - زیباکلام نوشته است: برخی بیانات آن بزرگوار در سالروز ملی هسته‌ای جای تامل بسیاری دارد.از جمله فرموده‌اید "۱+۵ دنبال این بود که ملت ایران را از اراده توسعه و اقتدار ملی باز دارد، دید که نتوانست و تا ابد نخواهد نتوانست"؛ "چرا دارو و گندم را بر ما تحریم کردید؟" در مورد دارو غربی‌ها می‌گویند که جزء تحریم‌ها نبوده. اما فرض بگیریم که دروغ می‌گویند. در مورد گندم اما دیگر شک و شبه‌ای باقی نمی‌ماند. ما در سال ۹۱ یعنی در اوج تحریم‌ها ۶ میلیون تن گندم وارد کردیم که عمدتا از آمریکا بود.