ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض کارگران معدن کرمان ادامه دارد

کارگران می‌گویند: در اصلاح طرح طبقه‌بندی مشاغل مزایای پیشنهادی آنها حذف شده و بودجه طرح کاهش یافته است. مدیران استانی خواسته کارگران را «فرااستانی» می‌دانند.

در استان کرمان اعتراض کارگران معدن ادامه دارد و نزدیک به سه هزار کارگر همچنان به تجمع و تحصن ادامه می‌دهند. آنها همچنان خواستار شفاف‌سازی در باره روند واگذاری سهام شرکت، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و تضمین امنیت شغلی خود هستند.

کارگران معادن زغال‌سنگ کرمان از یک هفته قبل دور تازه‌ای از اعتراضات خود را آغاز کردند. عکس: آرشیو
کارگران معادن زغال‌سنگ کرمان از یک هفته قبل دور تازه‌ای از اعتراضات خود را آغاز کردند. عکس: آرشیو

به گزارش سایت خبری «راه آرمان کرمان» اعتراض کارگران معدن کرمان صبح یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه نیز ادامه یافت. کارگران معدن از ۱۵ اردیبهشت امسال برای دومین بار در سال جاری دست به اعتصاب و تجمع زدند.

سه هزار کارگر معدن اول اردیبهشت امسال نیز در اعتراض به «زمزمه‌های مبنی بر واگذاری سهام شرکت به یک شرکت به نام دالاهو»، «عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل»، «نداشتن امنیت شغلی» و «پایین بودن دستمزدها» اعتصاب کردند. به دنبال این اعتصاب که با تجمع مقابل فرمانداری‌ و دفاتر امام جمعه رزن، کوهبنان و راون همراه بود، استاندار کرمان از تشکیل جلسه و رسیدگی به مطالبات کارگران خبر داد.

با وجود تشکیل این جلسه و درخواست استاندار و نمایندگان کرمان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای شفاف‌سازی در باره واگذاری سهام شرکت معدن زغال‌سنگ کرمان به یک شرکت دیگر، روابط عمومی صندوق بازنشستگی فولاد ۱۴ اردیبهشت دوباره بر واگذاری سهام شرکت در بازار بورس تاکید و اعلام کرد: سهام این شرکت از طریق شرکتی به نام «تجارت دالاهو» در بورس عرضه خواهد شد.

معادن زغال‌سنگ کرمان که از بزرگترین معادن زغال‌سنگ در ایران به شمار می‌آید برای تسویه بدهی دولت به صندوق بازنشستگی فولاد کشور واگذار شده است و حالا مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد هم از فروش سهام شرکت در بورس خبر داده است.

مدیرعامل شرکت معدن کرمان هم عرضه سهام شرکت در بورس را الزامی دانسته و گفته است: اگر صندوق بازنشستگی فولاد سهام شرکت را در بورس عرضه نکند، معدن در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار خواهد گرفت.

محمد‌مهدی زاهدی، نماینده کرمان و رواور در مجلس شورای اسلامی اما صندوق بازنشستگی فولاد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مسئول و پاسخگوی ادامه اعتراض کارگران دانسته است. او اما گفته : «مسئولان دولتی معذوریت‌هایی برای پاسخ دادن به مطالبات کارگران ندارند».

مدیرکل حراست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز خواسته‌های کارگران را «فرااستانی» عنوان کرده و از مدیران صندوق بازنشستگی فولاد درخواسته است «به استان کرمان سفر کرده و مطالبات کارگران را از نزدیک بشنوند و به آن ها پاسخ دهند».

تصمیم‌گیری در باره طبقه‌بندی مشاغل اما به ظاهر در حیطه اختیارات استانی است. به گزارش «کرمان‌نو»، شنبه ۲۰ اردیبهشت، ۲۰ تن از نمایندگان کارگران طرح طبقه‌بندی مشاغل را پس از اصلاح در شورای تامین استان، بازخوانی کرده‌اند.

یکی از کارگران حاضر در این جلسه اما گفته که کارگران این طرح را قبول ندارند. به گفته این کارگر که نامش فاش نشده است، در طرح اولیه طبقه‌بندی قرار بود درمجموع  ۲,۵ میلیارد تومان به حقوق و مزایای کارگران اضافه شود که طبق بررسی‌های طرح طبقه‌بندی فعلی جمع آن به ۳۵۰ میلیون کاهش یافته و بسیاری از مزایای جنبی مانند سختی کار، بدی آب و هوا، هزینه نهار و آلایندگی حذف شده است.

سامان مرتاض مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ کرمان اما اجرای «ناقص» طرح طبقه‌بندی مشاغل را رد کرده و مدعی شده است: طراح طرح طبقه بندی مشاغل زغال‌سنگ، استاد دانشگاه و رئیس صنف طرح طبقه بندی مشاغل در ایران است که برای توجیح این طرح در جلسه ای با حضور نمایندگان کارگری حاضر شده است.

توضیحات او و مدیران استانی اما تا به حال نتوانسته رضایت کارگران را جلب کند. کارگران به تجمع و اعتصاب ادامه می‌دهند. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس دولت و وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار بود در هفته گذشته به کرمان سفر کردند. این سفر اما به دلیل اعلام نشده لغو شد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم که به گفته استاندار کرمان، قرار بود برای پاسخگویی و شفاف‌سازی در باره واگذاری معدن کرمان در جلسه استانی حاضر شود، هنوز به کرمان نرفته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ناظری

    خطاب به شخصی که به نام "پویا بختیاری" (پالیزی) در اینجا مطلب به نفع حزب جمهوری خواه آمریکا و ترامپ مطلب منتشر میکند. کارگران معدن کرمان اعتصاب نکرده اند که شما و امثالهم از خبر اعتصاب آنان برای تبلیغ جمهوری خواهان آمریکا استفاده کنید. پویا بختیاری جانش را نباخت که شما در اینجا به نام او تحریم علیه مردم ایران را تبلیغ کنید. وقاحت و بیشرمی نیز حدی دارد. چند وقت پیش با استفاده از نام "ستار بهشتی" مطالبی در تبلیغ حزب نئو فاشیست آلمان در اینجا درج کرده بودید . البته اگر سلطنت باختگان وطن فروش شرم و حیا داشتند, وطن فروش از آب در نمی آمدند.

  • Faryad

    خامنه ای مردم ناراضی را دشمن نامید و امنیتی ها مردم را روی زمین کشتندو زدند هواپیما را انداختند .. خامنه ای تمجید کرد! اینبار مردم انتخابات ارزشی ها را تحریم کردند و از نتیجه صندوق های جنتی ؛ آمار جادویی درآمد. مثلا سردار! قالیباف - دارای پرونده دهها میلیارد اختلاس - که اگر همه طرفداران ساندیسخور در تهران به او رای بدهند بیش از ۱۰۰ هزاررای نمیاورد؛ یکدفعه یک میلیون و ۲۴۴۰۰۰ رای برایش ساختند! دوباره آقا آمد و از مهندسین رای سازتشکر کرد !... جوانان ایران را به بهانه های واهی جاسوس و برانداز و وابسته به این و آن میگیرند و احکام آنچنانی صادر میکنند تا آقا زاده ها با میلیارد پول دزدی ؛ در خارج فراری سوار شوند و سوپر مواد غذایی در کالیفرنیا و استرالیا و...راه اندازی کنند... بیخود نیست مردم در خیابانها فریاد میزنند دشمن ما همینجاست .

  • Pouya Bakhtiari

    صدای آمریکا اخبار 'رادیو فردا' را پخش میکند که خامنه ای را همچنان آیت الله ..رهبر ایران و ظریف پینوکیو را وزیر خارجه ایران مینامد! در اخبارش ادعا کرد نامه اخیر پینو کیو به ریس سازمان ملل و نطق خامنه ای در مورد امام حسن و انتخاب شدن بایدن - که باید برای تجاوز جنسی به دادگاه برود - و برداشتن دو موشک پاتریوت در عربستان! ؛ همه گواه برگشت برجام است ؟! ظاهرا نمیداند که این بازیها برای بی اثرکردن اقدام آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی حکومت اسلامی است و یا 'رادیو فردا' همراه با حکومت فریب اسلامی ؛در پی فریب و دوباره امیدوارکردن مردم میباشد ؟!