ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هیأت حقیقت‌یاب کشتار هریرود: اسناد کافی به دست آمده

به گزارش هیأت تحقیق دولت افغانستان، از ۴۶ مهاجری که به آب انداخته شده‌اند، ۱۰ نفر کشته شده و ۱۷ نفر ناپدیدند. ۱۹ نفر هم نجات یافته‌اند.

محمدحمید طهماسی، رئیس هیات اعزامی افغانستان به هرات برای پیگیری ماجرای کشتار کارجویان افغانستانی در هریرود، روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت‌ با تأیید کشته شدن این مهاجران در مرز افغانستان و ایران توسط نیروهای نظامی ایران، اعلام کرد اسناد و شواهد کافی در این مورد به دست آمده است.

ناحیه مرزی هریرود − گفته می‌شود مقتولان را به داخل هری‌رود انداخته‌اند. هری‌رود از مرکز افغانستان سرچشمه می‌گیرد و با گذر از مرز مشترک افغانستان و ایران پس از پیوستن کشف‌رود به آن با نام رود تجن وارد ترکمنستان می‌شود.
ناحیه مرزی هریرود − گفته می‌شود مقتولان را به داخل هریرود انداخته‌اند. هریرود از مرکز افغانستان سرچشمه می‌گیرد و با گذر از مرز مشترک افغانستان و ایران پس از پیوستن کشف‌رود به آن با نام رود تجن وارد ترکمنستان می‌شود

پایگاه خبری ۸ صبح افغانستان با انتشار این خبر از قول این مقام افغان نوشت که تا یک هفته دیگر تمام مدارک و شواهد به دست آمده به رهبری دولت افغانستان تسلیم می‌شود.

این مقام افغان از اشرف غنی احمد زی، رئیس جمهوری افغانستان خواست تا در این زمینه ابراز نظر کند.

هیأت اعزامی دولت افغانستان به هرات، اطلاعات به ‌دست آمده از این حادثه را به این ترتیب ارائه کرده است که در کل ۴۶ مهاجر افغان با استفاده از مسیر غیرقانونی وارد ایران شده بودند که بر اساس یافته‌های این هیأت، تا این لحظه ۱۷ نفر از این افراد ناپدید هستند، ۱۰ نفر که ساکنان مناطق و شهرهای رباط‌‌ سنگی، هرات و فاریاب بودند، کشته شده‌اند و ۱۹ نفر نیز با کمک غواصان محلی از آب نجات یافته‌اند.

گزارش شده است که برخی پیکرهای یافت شده به شدت آسیب دیده‌اند.

از سوی دیگر اما مقام‌های محلی در هرات و ولسوالی گلران از کشته شدن ۱۸ نفر از این مهاجران خبر داده‌اند.

پیش از این هم خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که جنازه ۱۲ نفر از این مهاجران پیدا شده است: https://www.radiozamaneh.com/503020

قبل از آن هم گزارش‌هایی از پیدا شدن پنج جنازه دیگر منتشر شده بود.

به دنبال انتشار خبر کشتار هریرود، رئیس جمهوری افغانستان شامگاه جمعه در فرمانی یک هیأت ۱۰ نفره تحقیق و تفحص را مأمور بررسی این پرونده کرد. ارگ ریاست جمهوری با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ریاست این هیأت را محمدحمید طهماسی، از مقامات بلندپایه افغانستان به عهده دارد.

وزارت خارجه ایران ادعا می‌کند که این حادثه در خاک افغانستان اتفاق افتاده است.

این احتمال مطرح است که مرزبانان ایرانی کارگران مهاجر را شکنجه کرده و سپس جنازه آن‌ها را به رودخانه هریرود انداخته‌اند.

پیش از این، عبدالوحید قتالی، والی هرات نیز اعلام کرده بود:

«بر اساس شواهد و مدارک موجود، برخی از مهاجران افغان وادار شده‌اند که خود را در آب‌های سیلابی رودخانه مرزی بیندازند. هویت عاملان این قضیه، دستورهایی که صادر شده و نوع یونیفورمی که وجود داشته، باید بررسی شود.»

وزارت خارجه افغانستان صبح روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت‌ ماه اما با انتشار گزارشی اعلام کرد پس از گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و افغانستان در خصوص حادثه کشته شدن شماری از مهاجران افغان در مرز دو کشور، در صورت ضرورت، هیأت‌های تعیین شده از سوی دو طرف در محل حادثه و در شهرهای مشهد و هرات جلسه مشترک برگزار خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این گزارش آمده است که هدف از برگزاری این جلسه مشترک، دریافت شواهد و اتخاذ تصمیم‌های بعدی برای روشن شدن ابعاد این حادثه و همچنین پیدا کردن راه‌حل برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در آینده است.

این گزارش از سوی وزارت خارجه افغانستان پس از آن منتشر شد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان شامگاه یک‌شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ برای همکاری با یکدیگر و تشکیل هیأت‌های حقیقت‌یاب در خصوص حادثه پیش آمده، تلفنی گفت‌و‌گو کردند.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده، در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین آخرین تحولات سیاسی افغانستان و ابتکار منطقه‌ای برای صلح در این کشور از سوی دو طرف مورد گفت‌و‌گو و تبادل نظر قرار گرفته است.

این گفت‌وگوی تلفنی و معرفی هیأت حقیقت‌یاب از سوی ایران در حالی است که عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز ۱۷ اردیبهشت در اولین واکنش رسمی مقامات جمهوری اسلامی، خبر کشته شدن مهاجران افغان توسط نیروهای مرزبانی ایران را «قویا تکذیب کرد.»

عباس موسوی انتشار این خبر را در تداوم «فضاسازی برخی رسانه‌های بیگانه که با پول‌های نفتی اداره می‌شوند» علیه جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت:

«این حادثه در خاک افغانستان رخ داده و مرزبانی جمهوری اسلامی، وقوع هر اتفاقی در این ارتباط در خاک کشورمان را رد کرده است.»

او یک‌روز بعد با تأکید بر گفته‌های قبلی خود اعلام کرد که برخی درصدد بر هم زدن شرایط در منطقه و بین ایران و افغانستان هستند.

در همین زمینه https://www.radiozamaneh.com/502416

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    اگه ظریف و نوچه اش موسوی پینوکیو بودن به خاطر این حجم از دروغگویی الان میتونستیم با درازای دماغاشون با سیاره های دیگه ارتباط برقرار کنیم . ظریف که یه دانشجوی لات انقلابی بود مثل سایر انقلابیون , که اولین بار با کاپشن به سازمان ملل رفته بود این موسوی هم قیافه اش داد میزنه یه آقازاده به دردنخوره که که کارش ماله کشی جنایتهای نظام مثل اربابش ظریفه .

  • farid

    برای اینها ایران و مردم ایران و حتی منطقه مهم نیستند. اینها میکشند تا بر عرصه پول و قدرت بمانند. میخواهد سینما رکس آبادان باشد و یا نفتکش سانچی باشد و یا هواپیمای اوکراینی و پرواز یاسوج باشد و یا کشتی جنگی و یا مهاجران افغانی باشد!

  • سعید یاد

    آنچه در مرز ایران و افغانستان بتوسط نیروهای مرزی ایران اتفاق افتاده است، جنایت است، جنایت بر علیه بشریت. بازماندگان قربانیان این جنایت می توانند نزد مراجع بین المللی از رژیم اسلامی شکایت کنند. بعنوان یک ایرانی از ایرانی بودنم بسیار شرمنده هستم. و به ویژه از اینکه اکثریت نیرو های به اصطلاح مدنی در ایران از محکوم کردن این جنایت و اعتراض برعلیه آن خود داری می کند یا بهتر بگویم، از کنار آن به راحتی می گذرد؛ انگار نه انگار که اتفاقی افتاده است. این رفتار اکثریت نیرو های به اصطلاح مدنی ایران تازه نیست. این خانم ها و آقایان شیک و خودشیفته، زمانی صدای خود را بلند می کنند که خون بسیار رنگین ایرانی جایی رخته شود یا پوست مخملی یک ایرانی و الاصل خدایی نکرده خراشی برداشته شود. اگر قربانی یک افغانستانی یا پاکستانی ، از همه بدتر اگر یک عرب باشد، کک این مدافعان حقوق بشر وطنی اصلا ن نمی گزد. یک لحظه تصور اش را بکنید، اگر قربانیان این جنایت ایرانی می بودند، چه می شد، غوغا می شد: هزاران قعطنامه و اعلامیه و رنجنامه و غمنامه و انزجار نامه ووو ازسو "جامعه مدنی ایران زمین" در رسانه های زنده و مجازی پخش می شد. هزاران بد و بیرا، هزاران گفته های تحقر آمیز نثار افغانستانی ها می شد. فراموش میشد که همین افغانستانی ها یکی از مهمترین سازندگان و حافظین میراث فرهنگی هستند که ما ایرانی ها، به ویژه ناسیونالیستهای سه موتوره به آن بعنوان فرهنگ چندین هزارساله" ایران زمین" افختار می کنند، یا بهتر بگویم نزد خارجیان با آن پز می دهند. ما ایرانی ها ملت عجیبی هستیم، با اخلاق دوگانه زندگی می کنیم ، با دو ترازو وزن می کنیم و... . شاید بپرسید: یعنی همۀ ایرانی ها اینطورند؟ البته که نه .حدث می زنم که دو درصد ایرانی ها اینطور نیستند، اینطور فکر نمی کنند، باور دارند که حق بشر ، حق طبیعی بشر است. حق جهانی همۀ بشر است. اما نود و هشت درصد مردم اینطور فکر و عمل می کنند. جان کلام اینکه: وضع مان بسیار خراب است، شرمنده وار خراب است.

  • طاهر

    عباس موسوي،هر زمان كه اظهار نظر يا پاسخي از اوميشنوم تعجب ميكنم كه چطور چنين فردي با اين شعور ودرك تا اين موقعيت حساس بالا رفته و ادامه هم ميدهد،آقازاده اي كه مانند ديگر دردانه هاي زائد و دزد،محصول تربيت خانوادگي مسئولين بي شرم و بي مسئوليت هستند،تقصيري متوجه اين نسل جديد نيست،در فضايي رشد و نمو كرده اند كه پدر ومادر واستادانشان كه بايد سرمشق رفتاري باشند از كودكي دروغ،ريا،فرافكني،تزوير و تجاوز به حقوق وحق زندگي ديگرانرا بعنوان لازمه ترقي و موفقيت در ذهن آنها ثبت كرده اند.