ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا: کارگران بیکارشده دستفروشی می‌کنند

کارگران بیکارشده در بحران کرونا که اغلب اندوخته‌ای ندارند و هیچ راهی برای کسب درآمد نیافته‌اند، به بازیافت و فروش زباله‌ روی آورده‌اند و برخی نیز دستفروش شده‌اند.

شمار نامشخصی از شاغلان در پی شیوع ویروس جدید کرونا بیکار شده و بدون درآمد مانده‌اند. وعده دولت به مشمولان قانون کار و تامین اجتماعی مبنی بر پرداخت سه ماه حق بیکاری عملی نشده و تعداد بیشتری که حق بیکاری به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد در معرض گرسنگی قرار دارند. آن‌ها برای تامین معیشت خود کارهایی از قبیل دستفروشی و زباله‌گردی را در پیش گرفته‌اند.

کارگران بیکارشده پس از بحران کرونا به دستفروشی روی آورده اند ــ عکس: آرشیو

از تعداد کل کارگران بیکارشده در پی همه‌گیری کرونا آماری در دست نیست. حدود ۸۰۰ هزار کارگر مشمول قانون کار و تامین اجتماعی کار خود را از دست داده‌اند برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند. و تعداد کارگران غیربیمه بیکار شده‌ بیشتر است.

یک کارمند سابق آژانس مسافرتی که امیدی به فعال شدن مجدد این رشته خدمات و بازگشت به کار ندارد، مبلغی قرض گرفته و همراه اندوخته خود صرف خرید سهام کرده با این امید که از رونق کاذب بورس سهمی ببرد.
کارگران بیکار شده در اثر کرونا که اغلب اندوخته‌ای ندارند و هیچ راهی برای کسب درآمد نیافته‌اند، به بازیافت و فروش زباله‌ وری آورده‌اند و برخی نیز دستفروش شده‌اند.

مرتضی یک استادکار سنگ‌کاری که چهار سال سابقه پرداخت حق بیمه دارد، سه ماه است بیکار شده است. او دو ماه برای دریافت حق بیکاری تلاش کرد و سرانجام پاسخ شنید که حق بیکاری به کارگران ساختمانی تعلق نمی‌گیرد. از اول اردیبهشت به دستفروشی روی آورده و اجناسی از لواشک گرفته تا چراغ قوه را در مترو می‌فروشد.

این استاد سنگ‌کاری روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت:

«اصلا دوست ندارم توی مترو بچرخم و اجناسم را تبلیغ کنم، اما چاره‌ای هم نیست. به دوستانم که سنگ‌کار، گچ‌کار، کاشی‌کار و… هستند، سپرده‌ام اگر کاری گرفتند مرا خبر کنند تا حداقل کارگری کنم. شرایط سخت است و امثال من که پس‌اندازی ندارند، مجبورند به هر دری بزنند تا پولی دربیاورند.»

مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی کرده است در شش ماهه اول سال جاری سه تا شش و نیم میلیون تن از شاغلان فعلی بیکار می‌شوند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.