ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وعده ترامپ برای حمایت اقتصادی از دولت عراق

مهم‌ترین چالش در گفت‌وگوهای استراتژیک بین دو کشور مسأله حضور نظامی آمریکا در عراق است. عراق به کمک اقتصادی آمریکا بیش از هر وقت دیگر نیاز دارد.

بر اساس بیانیه دولت عراق، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه دوشنبه ۱۱ مه/ ۲۲ اردیبهشت با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق که به تازگی رأی پارلمان آن کشور را به دست آورده تلفنی گفت‌وگو کرد. بر این اساس پرزیدنت ترامپ اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا مایل است به عراق کمک اقتصادی کند. از مهم‌ترین چالش‌های دولت الکاظمی، بحران اقتصادی به سبب افت قیمت نفت و همه‌گیری ویروس کروناست.

دونالد ترامپ ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا

مصطفی الکاظمی هفته گذشته بعد از دریافت رأی اعتماد از پارلمان عراق اعلام کرد که  دولت او «دولت راه حل است نه دولت بحران‌ها ‎» و به نمایندگان اطمینان داد که برای فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات زودهنگام تلاش خواهد کرد.  مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا همان‌روز با اعلام حمایت از دولت الکاظمی معافیت واردات انرژی از ایران را تمدید کرد. انتظار می‌رود که ماه آینده مذاکرات فشرده‌ای بین دولت ترامپ و دولت الکاظمی برای شکل بخشیدن به روابط فی‌مابین انجام شود.  

دفتر نخست‌وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ترامپ به الکاظمی برای پست جدید خود تبریک گفت و تأکید کرد که آمریکا برای تقویت روابط دو جانبه و «ارائه کمک‌های اقتصادی لازم برای حمایت از اقتصاد عراق» آماده است.

عراق برای تأمین بودجه ۹۰٪ از هزینه‌های دولتی به صادرات نفت خام وابسته است و در همان حال قیمت نفت هم به پایین‌ترین سطح سقوط کرده است.  به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در مذاکرات استراتژیک که در ماه ژوئن/خرداد سال جاری بین دو کشور برگزار می‌شود، قبل از هر چیز اختلافات نظامی دو کشور به بحث گذاشته می‌شود. بعد از ترور قاسم سلیمانی در حوالی فرودگاه بغداد، نمایندگان پارلمان عراق در قطعنامه‌ای خواهان خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان شدند. اکنون الکاظمی با این چالش مواجه است که توازنی بین نمایندگان مخالف آمریکا در پارلمان و دولت ترامپ به وجود بیاورد. تمدید معافیت ۱۲۰ روزه از تحریم واردات برق از ایران توسط دولت آمریکا به عنوان حمایت دولت ترامپ از الکاظمی درک شد.  

برنامه جدید الکاظمی در جهت خواسته‌ها و انتظارات دولت آمریکاست: برگزاری انتخابات زودهنگام پس از ماه‌ها اعتراضات گسترده خیابانی، همراه با پرداختن به مشکلات اقتصادی عراق، و ادغام شبه‌نظامیان شیعه در ارتش، زیر نظارت دولت.

ساعتی قبل از گفت‌وگو با ترامپ، الکاظمی با روحانی هم تلفنی صحبت کرده بود. نخست وزیر عراق در این تماس تلفنی، جمهوری اسلامی ایران را کشور دوست و برادر عراق نام برد و گفت: کمک های ایران به عنوان یک کشور کلیدی منطقه در برقراری امنیت و ثبات در عراق به ویژه در مبارزه با داعش را هرگز فراموش نمی‌کنیم و خواستار توسعه و تعمیق روابط با ایران در همه زمینه‌ها هستیم.

مصطفی الکاظمی گفت:  «با خردمندی و منطق و عقلانیت هر مشکلی حل خواهد شد و امیدوارم با همکاری تنگاتنگ و نزدیک دو کشور بتوانیم بر مشکلات فائق آییم.»

روحانی هشدار داد که می‌بایست مراقب توطئه دشمنان بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.