ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روز خونین کابل: حمله مسلحانه به بیمارستان نوزادان‎

سازمان عفو بین‌الملل و دولت افغانستان به همراه جمعی دیگر از مقامات این حمله را محکوم کردند.

حمله مسلحانه به زایشگاه پزشکان بدون مرز در کابل جان ۱۳ پرستار، مادر و نوزاد را گرفت و دست کم ۱۵ زخمی به جا گذاشت. مقام‌های افغانستان و سازمان عفو بین‌الملل این حمله را محکوم کردند. طالبان مسئولیت این حمله را نپذیرفته است.

سه مرد مسلح به بیمارستان پزشکان بدون مرز در کابل حمله بردند و ۱۳ نفر از جمله دو نوزاد را کشته و ۱۵ تن دیگر را زخمی کردند. عکس از توییتر

بر اساس اعلام وزارت کشور افغانستان حوالی ساعت ۱۰ صبح سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت مرکز درمانی «صدبستری دشت برچی»، در غرب کابل مورد حمله مسلحانه قرار گرفت. این مرکز درمانی زایشگاه و بیمارستان کودکان است که توسط سازمان پزشکان بدون مرز اداره می‌شود. طبق اطلاعیه وزارت کشور افغانستان پس از یک انفجار در ورودی بیمارستان، سه مهاجم مسلح وارد ساختمان شده و ۱۳ نفر از پرستاران، مادران و نوزادان را کشته و ۱۵غیرنظامی دیگر را زخمی کرده‌اند.

به نوشته الجزیره وزارت کشور افغانستان در آخرین اطلاعیه خود خبر از کشته‌شدن سه مرد مسلح به‌دست نیروهای امنیتی افغانستان داد. نیروهای امنیتی پس از درگیری با مهاجمان بیمارستان را تخلیه کرده‌اند.

ساعاتی پس از این حمله سخنگوی گروه طالبان با انتشار بیانیه‌ای دخالت خود را در این حمله رد کرد. هنوز هویت عاملان این حمله مشخص نشده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

مقام‌های مختلف افغانستان و برخی از نهادهای حقوق بشری به این حمله واکنش نشان دادند. سازمان عفو بین‌الملل در حساب توییتر شاخه آسیای جنوبی این سازمان نوشت: «جنایت جنگی امروز در افغانستان باید دنیا را نسبت به وحشتی که غیرنظامیان همچنان با آن مواجه‌اند، بیدار کند. باید برای این جرائم سنگین پاسخگویی وجود داشته باشد و غیرنظامیان باید [در برابر چنین جنایت‌هایی] محافظت شوند».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان، این حمله را «جنایتی علیه همه ارزش ها» خوانده و گفت: «هر گروهی که در چنین حملاتی شرکت داشته باشد علیه تمام ارزش های انسانی و اسلامی عمل می‌کند.»

براساس گزارش شبکه‌ تلویزیونی طلوع نیوز حامد کرزای، رییس‌جمهوری پیشین افغانستان نیز در واکنش، حمله صبح امروز را «دسیسهٔ آشکار و واضح بیگانگان علیه کشور و مردم» خواند و گفت: «برای ختم جنگ در کشور باید مذاکرات میان افغانان آغاز شوند».‎

شهرزاد اکبر ، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ، حمله «وحشیانه» به نوزادان تازه متولد شده را محکوم کرد. او در یک توییت نوشت: «اولین تجربه آین نوزادان از زندگی هدف قرار گرفتن در جنگی‌ست که آنها و مادرانشان هیچ نقشی در آن نداشته‌اند.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

با وجود این‌که طالبان مسئولیت این حمله را نپذیرفته است، برخی از مقام‌ها به حملات اخیر این گروه و نقش طالبان در تروریسم و خشونت اشاره کردند. حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری افغانستان غنی در واکنش به حمله روز سه‌شنبه گفت: «گذشت زمان دوماه به ما و جهان نشان داد که طالبان و حامیان آنان علاقه‌یی برای برقراری صلح ندارند». محب درتویترش نوشت که حمله طالبان در بهار امسال با میزان حمله‌های این گروه در فصل‌های گذشته جنگ قابل مقایسه‌است و حکومت و همکاران بین‌اللملی افغانستان مسئولیت دارند تا طالبان و حامیانش را به پاسخگویی در قبال خشونت‌ها ملزم کنند. او گفت : «هدف از صلح پایان دادن به این خشونت بی معنی است. این نه صلح است و نه آغاز این روند.»

افراسیاب خطاک ، سناتور سابق پاکستان هم گفت که حملات در کابل نشان می دهد «علی‌رغم ادامه مذاکرات صلح، زیر باید به صورت واضح با زیرساخت‌های (هنوز دست نخورده و پابرجای) تروریسم و کارخانه‌های (هنوز درحال تولید) ترور اشاره کرد. چرا این موارد از چارچوب گفتگوهای صلح حدف شده‌اند؟»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهدی محمدی

    لعنت بر کسانیکه دراین ماه مبارک رمضان این کارو کردن لعنت

  • دیکتاتورسپاهی ، داعش ما شمایی!

    ▪️دیکتاتورسپاهی ، داعش ما شمایی!

  • حسن

    برادر حسین مطمئن باشید که طالبان, داعش و تمامی دیگر جریانات تروریستی هیچکدام به پای تروریستهای وطنی خودمان نمیرسند, تروریستهایی که با موشک هایشان از هواپیمای مسافر بری, تا ناوبر جنگی خود را منهدم می کنند. تروریستهایی که ۴۱ سال است شیعیان ایران را به خاک سیاه نشانده اند و در کشوری با این همه ثروت نفت مردم را مجبور به گور نشینی کرده اند. اخیرا پس از تخلیهء گرمگاه های عمومی مورد استفادهء معتادین, آنها از سر ناچاری رو به زندگی و خوابیدن در گودال ها کرده اند.

  • حسین

    موضوعی که متاسفانه سخنی از آن نمی‌ رود کشتار هدفمند قوم هزاره است . طالبان دست داشتن شان در این حمله را انکار کرده اند. این ها مگر آنانی نیستند که در زمان تسلط شان بر افغانستان میگفتند تاجیک ها باید بروند تاجیکستان ، ازبک ها به ازبکستان، و هزاره ها به گورستان؟ به نظر من داعش و طالبان هردو سروته یک کرباسند و از یک آبشخور آب میخورند. یکی از هدف های هردو گروه مقابله با مردم شیعه مذهب هزاره و از بین بردن شان است. طالبانی که امروز نقش شان را انکار می‌کنند مسئول مستقیم این رویداد دهشتناک هستند ؛ چرا که این ها بودند که فرهنگ انتحار را افغانستان جا انداختند.