ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا: نگرانی کارگران گروه ملی فولاد اهواز از شیوع بیماری

«جمعی از کارگران شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران» با انتشار «عریضه‌ای همزمان با جشن کارگر» نوشته‌اند عده‌ای به کووید‌ـ‌۱۹ مبتلا شده اند و تمامی کارگران در اضطراب نسبت به شیوع ویروس جدید کرونا هستند.

کارگران گروه ملی فولاد اهواز در پی ابتلای چند تن از همکارانشان به بیماری کووید‌ـ‌۱۹، نگران ابتلا به کرونا و انتقال آن به اعضای خانواده خود هستند. در شرکت اقدامات پیشگیرانه لازم انجام نشده و ژل ضدعفونی و ماسک و دستگاه‌های تب‌سنج که قرار بود برای پیشگیری از ابتلای کارگران تهیه شود، در اختیار تعدادی محدودی قرار گرفته و اکثریت کارگران از آن بی‌خبرند.

اعتصاب و تجمع کارگران فولاد اهواز ــ عکس: آرشیو

«جمعی از کارگران شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران» با انتشار «عریضه‌ای همزمان با جشن کارگر» نوشته‌اند عده‌ای به کووید‌ـ‌۱۹ مبتلا شده اند و تمامی کارگران در اضطراب نسبت به شیوع ویروس جدید کرونا هستند.

آن‌ها پرسیده‌اند: «رئیس و اشخاصی که در این واحد مشغول به کار هستند به چه فکر می‌کنند و بابت این حقوق و مزایای که دریافت می‌کنند٬ مسئولیت‌شان چیست؟»

کارگران گروه ملی فولاد اهواز آذر سال ۹۷ در اعتراض به تاخیر در پرداخت دستمزدها و توقف خط تولید در این واحد و با خواست خلع ید از بانک ملی و بازگرداندن کارخانه به دولت بیش از یک ماه اعتصاب کردند و چندین بار در سطح شهر راهپیمایی کردند. در پی این اعتراضات، مأموران امنیتی در ۲۵ آذر شبانه به خانه‌های کارگران حمله کردند. ۴۲ کارگر گروه ملی فولاد اهواز را دستگیر کردند که بعد گروهی از آن‌ها به قید وثیقه آزاد شدند.

اما بحران در گروه ملی ادامه یافت. تولید به ۱۰ درصد رسید و تیم جدید مدیریت بر مشکلات کارخانه افزود. کارگران در اسفند ۹۸ با انتشار بیانیه‌ای نسبت به وضعیت شرکت و آغاز دوباره اعتصاب و اعتراض هشدار دادند. اما شیوع کرونا و خطر بیماری بر مشکلات کارگران افزود.

در عریضه‌ی جمعی از کارگران فولاد اهواز آمده است که در یک سال و نیم گذشته سه بار مدیرعامل تغییر کرده. هر مدیر عامل دسته‌ای از افراد نزدیک به خود را به شرکت آورده و نتیجه این تغییرها و سوء مدیریت تسریع روند سقوط شرکت است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خوزستان گروه ملی فولاد را یکی از چهار شرکت برتر استان به لحاظ کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا معرفی کرده است. کارگران اما نوشته اند:

«هیچ کدام این ادعاها با واقعیت همخوانی ندارد... در طول چند ماه گذشته نه خبری از الکل و ژل‌های بهداشتی بود نه خبری از ماسک و دستگاه‌های تب سنج که بر طبق قول هایی که به پرسنل داده شده بود هم عملی نشد و خبرهایی که به گوش ما می‌رسد حتی اقلامی که برای کل شرکت خریداری شده عده‌ی کمی از این اقلام استفاده می‌کنند و اکثر پرسنل از این خریدها اطلاعی نداشتند و حتی زمانی که افشا شد چندین هزار ژل و بشکه‌های الکل خریداری شده را حتی بین پرسنل تقسیم نکردند که مورد اعتراض پرسنل قرار گرفت، سرپرست واحد ایمنی و بهداشت HSE عنوان کرد که ما تشخیص می‌دهیم که این ژل‌ها و الکل‌ها به چه کسانی داده شود و همینطور هیچ نوع دستگاه تب‌سنج در ورودی و خروجی شرکت برای کنترل تب و همچنین امکانات ضد عفونی شرکت در بخش‌های مختلف وجود ندارد.»

این کارگران معترض فولاد اهواز نتیجه گرفته‌اند برای ایستادگی دربرابر نابرابری و سوء استفاده‌ها نیاز است جدا از شوراهای اسلامی کار، تشکل مستقل خود را ایجاد کنند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.