ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیشرفت در مذاکرات صلح یمن همزمان با شیوع بیماری‌های عفونی

فرستاده سازمان ملل به اعضای شورای امنیت گزارشی از وضع کلی یمن ارائه داد. اوضاع به ویژه در جنوب آن کشور بحرانی و نگران‌کننده است.

فرستاده سازمان ملل به یمن در گزارشی به اعضای شورای امنیت اعلام کرد که مذاکرات برای توافق صلح در سراسر یمن پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است و در همان حال تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ و سایر بیماری‌های عفونی در آن کشور هم به طرز نگران‌کننده‌ و با سرعت ناشناخته‌ای در حال افزایش است.

یک کودک یمنی در میان آواره‌های جنگ ـ عکس از آرشیو
یک کودک یمنی در میان آواره‌های جنگ ـ عکس از آرشیو

مارتین گریفیث از همه طرف‌های درگیری (اعم از حوثی‌های یمن که پایتخت و مناطق شمالی را تحت کنترل خود گرفته‌اند تا حکومت یمن که از حمایت بین‌المللی برخوردار است) خواست اختلافات بر سر نحوه امدادرسانی و اقدامات اقتصادی لازم برای مهار کردن بحران انسانی در یمن را کنار بگذارند و اقدامات لازم برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا را انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس بامداد جمعه ۱۵ مه/ ۲۶ اردیبهشت گریفیث که در یک کنفرانس ویدیویی با اعضای شورای امنیت سازمان ملل شرکت کرده بود گفت:

«اقدامات لازم برای تقویت زیرساخت‌های درمانی و تقویت کادر درمانی برای کمک به مبتلایان [به کووید ۱۹] وارد مرحله‌ای بسیار فوری شده است.»

گریفیث درباره جزئیات پیشرفت‌ها در مذاکرات صلح سکوت کرد. عربستان سعودی همزمان با سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی در یمن آتش‌بس یک‌طرفه اعلام کرده بود. اما درگیری‌ها با اعلام استقلال نیروهای نظامی تحت حمایت امارات متحده در جنوب بالا گرفت و جبهه تازه‌ای در جنگ یمن گشوده شد.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه اعلام کرد که منابع مالی سازمان‌های امدادگر در یمن رو به اتمام است و به همین سبب از ۴۱ پروژه سازمان ملل در آن کشور ۳۱ پروژه تعطیل شده است و اگر به همین روال ادامه پیدا کند به زودی کودکان گرسنه یمن از کمک‌های سازمان ملل محروم می‌مانند و تیم مقابله با کرونا نیز نمی‌تواند اقدامات لازم را انجام دهد. برای به انجام رساندن این اقدامات از ژوئن/ خرداد تا دسامبر/ دی سال جاری سازمان ملل به دو میلیارد دلار نیاز دارد. قرار است اوایل ژوئن برای تأمین این مبلغ کنفرانسی با عربستان سعودی برگزار شود.

در این فاصله بر اساس گزارش معاون دبیرکل سازمان ملل در اموربشردوستانه آمار تلفات در بین غیرنظامیان هم رو به افزایش است. تنها در ماه آوریل ۱۷۷ نفر از غیرنظامیان یمن در درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

اعضای شورای امنیت بر درخواست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان مبنی بر ضرورت برقراری آتش‌بس سراسری در یمن تاکید کردند.

اعضای شورای امنیت همچنین اعلام کردند درگیری‌ها در جنوب نگران‌کننده است. آن‌ها از استقلال‌طلبان جنوب خواستند با هیأت مذاکره‌کننده سعودی برای خاتمه دادن به این درگیری‌ها وارد گفت‌وگو شوند.

مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن گزارش داد که به ویژه در شهر عدن در جنوب آن کشور همه‌گیری ویروس کرونا به طرز نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است. علاوه بر کووید ۱۹ در این مناطق شیوع مالاریا، وبا و تب دانگ بالا گرفته است. گریفیث گفت:

«تعداد قربانیان در عدن هر روز در حال افزایش است. اما کسی دلیل واقعی آن را هم نمی‌داند. زیرساخت‌های درمانی در عدن آنقدر ناکافی است که حتی از تشخیص نوع ابتلا و دلیل مرگ قربانیان نمی‌توان آگاه شد.»

چهارشنبه گذشته در این مناطق ۷۶ نفر در یک روز در اثر ابتلا به بیماری‌های عفونی جان خود را از دست دادند. همین قدر مشخص است که برخی از این قربانیان از تنگ نفس رنج می‌بردند. گریفیث در گزارش خود به سازمان ملل متحد به باران‌های سیل‌آسا و فقدان زیرساخت‌های مدنی در عدن اشاره کرد و گفت اگر وضع به همین ترتیب پیش برود به زودی زیرساخت‌های مدنی به طور کامل از بین می‌روند.

بیشتر بخوانید:

سازمان ملل برای کمک به یمن بودجه ندارد

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.