ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پزشکان بدون مرز: آمده بودند که مادران و نوزادان را بکشند

پزشکان بدون مرز از حمله خونبار به زایشگاه کابل به عنوان یک «جهنم محض» یاد کردند. این گروه مستقر در پاریس فعالیت خود در بیمارستان ۱۰۰ بستر دشت برچی را متوقف کرد.

پزشکان بدون مرز با انتشار اطلاعیه‌ای جزئیات بیشتری از حمله به زایشگاه کابل را افشا کردند. آن‌ها از این حمله خونبار به عنوان یک «جهنم محض» یاد کرده‌اند و گفته‌اند که مهاجمان مسلح به طور کاملاً هدفمند قصد کشتار مادران و نوزادان را داشتند.

حمله به «بیمارستان ۱۰۰ بستر دشت برچی» یک نقطه عطف. وزارت صحت افغانستان اعلام کرد که در این حمله ۱۶ نفر از جمله دو نوزاد کشته و ۱۶ نفر دیگر نیز مجروح شدند. پزشکان بدون مرز: جهنم محض بود.

مهاجمان مسلح صبح سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت به «بیمارستان ۱۰۰ بستر دشت برچی» در غرب کابل که پزشکان بدون مرز آن را اداره می‌کنند حمله کردند. وزارت صحت افغانستان اعلام کرد که در این حمله ۱۶ نفر از جمله دو نوزاد کشته و ۱۶ نفر دیگر نیز مجروح شدند. ساعتی پس از حمله مهاجمان در کابل، یک مراسم خاکسپاری در ولایت ننگرهار نیز هدف یک حمله انتحاری قرار گرفت. در این حمله ۲۴ نفر کشته و ۶۸ نفر دیگر مجروح شدند. شاخه خراسان داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و گروه طالبان هم با انتشار اطلاعیه‌ای این حمله را قویاً محکوم و از آن به عنوان یک اقدام ضد اسلامی یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس پزشکان بدون مرز جمعه ۱۵ مه/ ۲۶ اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای در پاریس جزئیات بیشتری از حمله به زایشگاه کابل را افشا کردند.

بر این اساس افراد مسلح به طور کاملاً هدفمند، سایر بخش‌های بیمارستان ۱۰۰ بستر دشت برچی را نادیده گرفتند و مستقیماً به بخش‌ زایمان بیمارستان کابل رفتند.

مهاجمان که به گفته پزشکان بدون مرز در پی کشتار نوزادان و مادرانشان بودند، وارد اتاق‌ها شدند و زنان را در بستر هدف شلیک گلوله قرار دادند. دیوارها و کف اتاق‌ها آغشته به خون شده بود، شیشه‌ پنجره‌ها گلوله‌باران و خودروهای بیمارستان نیز به آتش کشیده شده بود.  

فردریک بونو، مدیر اجرایی پزشکان بدون مرز گفت:

«آمده بودند که صرفاً مادران و نوزادان را بکشند.»    

 پزشکان بدون مرز اعلام کردند بعد از این حمله ناگزیر خدمات خود در دشت برچی کابل را متوقف کرده‌اند. فیلیپ ریبیرو  در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت:

 «این یك تصمیم ضروری اما دشوار بود. دشوار بود به این دلیل که می‌دانیم زنان و كودكان در كابل هم‌اكنون از خدمات درمانی و مراقبت‌های بهداشتی مورد نیاز خود محروم می‌مانند، ان هم در شرایطی که دسترسی به این خدمات به سادگی میسر نیست.»

همزمان زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در چندین پیام در توییتر اعلام کرد که بررسی‌های ایالات متحده نشان می‌دهد حمله‌ها‌ی مرگ‌بار به بیمارستان ۱۰۰ بستر دشت برچی کابل و مراسم خاکسپاری در ننگرهار را شاخه‌ خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) انجام داده. به گفته خلیل‌زاد گروه داعش مخالف توافق‌نامه‌ صلح بین دولت افغانستان و طالبان است و تلاش می‌کند مانند عراق و سوریه در آن کشور به جنگ فرقه‌ای دامن بزند.

مقر شاخه خراسان گروه داعش در شرق افغانستان است. این گروه تاکنون حملات خونباری را علیه شیعیان افغانستان انجام داده‌ است.

 دولت افغانستان در واکنش به حمله به شیرخوارگاه کابل آزادی طالبان زندانی بر اساس توافق صلح دوحه را متوقف کرد و به نیروهای نظامی افغانستان دستور داد از حالت ندافعی درآیند و آرایش تعرضی بگیرند. طالبان نیز روز گذشته اعلام کرد از این پس مراکز فرماندهی ارتش افغانستان از این پس در امان نخواهند بود.

بیشتر بخوانید: https://www.radiozamaneh.com/504304

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.