ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سایه کرونا بر بازار بنزین؛ احتمال واگذاری بخشی از صنعت نفت به بخش خصوصی

به گفته وزیر نفت ایران، سوددهی پالایشگاه‌ها در کشور به‌ شدت پایین آمده، به ‌حدی که بسیاری از آنها زیان‌ده شده‌اند.

صنعت جهانی نفت همچنان درگیر نوسان ناشی از شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیاست. در این میان، بنا به اذعان بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، سوددهی پالایشگاه‌ها در کشور به‌ شدت پایین آمده، به ‌حدی که بسیاری از آنها زیان‌ده شده‌اند.

پالایشگاه آبادان/ عکس از آرشیو

زنگنه همچنین اعلام کرده که وزارت‌ نفت هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا در کشور، تلاش‌های مصرانه‌ای را برای متوقف نکردن تولید در صنعت نفت با حفظ سلامت کارکنان در دستور کار قرار داده است. او بخشی از این تلاش‌ها را واگذاری سوخت‌رسانی هوایی به بخش خصوصی «صاحب صلاحیت» عنوان کرده است.

به ‌نوشته خبرگزاری مهر، وزیر نفت ایران روز ۲۳ اردیبهشت ‌ماه در ابلاغیه‌ای خطاب به محمدرضا مقدم، مشاور وزارت نفت، دستور بررسی راهکارهای کاهش تصدی دولت در انبارداری، حمل و توزیع بنزین و نفت‌گاز بخش حمل ‌و نقل را صادر کرده است.

در متن این ابلاغیه آمده است:

«با توجه به برنامه‌ها و سیاست‌های ابلاغی این وزارتخانه برای کاهش تصدی دولت در انبارداری، حمل و توزیع بنزین و نفت‌گاز بخش حمل‌ونقل شامل توسعه موزون شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت، فراهم کردن شرایط لازم برای تحویل و فروش سوخت از انبارهای پخش به همه جایگاه‌داران، واگذاری سوخت‌رسانی هوایی به بخش خصوصی صاحب صلاحیت پس از طی مراحل قانونی لازم که با هدف بهبود خدمات‌رسانی به مردم، کاهش بوروکراسی، ارتقای بهره‌وری و کارایی مجموعه زنجیره تأمین سوخت اتخاذ شده و همه این موارد نیز توسط مدیران و همکاران شرکت پخش پیگیری می‌شود.»

وزیر نفت ایران همچنین در روزهای اخیر اعلام کرده در صورتی که تولید نفت متوقف شود، افزون بر مشکل صادرات، برای سوخت‌رسانی نیز دچار وقفه خواهیم شد:

«زنجیره تولید و انتقال و توزیع در صنایع نفت، گاز و پالایش باید زنده بماند.»

از سوی دیگر روز ۱۲ ماه آوریل/ ۲۴ فروردین‌ ماه، ۲۳ کشور عضو و غیرعضو اوپک در دهمین نشست اوپک‌پلاس به‌صورت ویدئو کنفرانس، با بررسی نتایج نشست قبلی خود و با پذیرش کاهش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای از سوی مکزیک و همچنین اعلام آمریکا برای پذیرفتن سهم ۳۰۰ هزار بشکه‌ای باقی‌مانده از سهم ۴۰۰ هزار بشکه‌ای کاهش عرضه نفت مکزیک، توافق بر سر کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای تولید نفت با همراهی آمریکا را نهایی کردند.

با حصول این توافق از سوی کشورهای نفتی مقرر شد از ابتدای ماه می، تولید نفت به ۱۹ میلیون بشکه در روز برسد.

از سوی دیگر، بر اساس گزارش شرکت خط لوله گروه سی‌ال‌اچ (CLH group)، تقاضا برای بنزین در اسپانیا و انگلستان در ماه‌های اخیر به‌ شدت کاهش پیدا کرده است.

همچنین طبق اعلام بلومبرگ، به ‌دلیل فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا، تقاضا برای دیزل و بنزین پس از شیوع ویروس کرونا کاهش چشمگیری داشته است.

جواد یارجانی، مدیر سابق امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت اما روز ششم اردیبهشت ‌ماه در خصوص ادامه‌دار شدن شرایط کاهش فعالیت‌های اقتصادی پس از بحران کرونا در اقتصاد جهان، گفت که اگر کشورهای تولیدکننده نفت به تعهدات کاهش تولید و عرضه نفت عمل نکنند، عملاً پای خودشان را با گلوله زده‌اند و هر میزان عمل نکردن به تعهدات کاهش عرضه، نقض غرض است.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • nader

      هنوز خون بیش ازهزاران بیگناه قیام آبان که با گلوله پاسداران بر زمین ریخت خشک نشده بود که سپاه خامنه‌ای با موشک، آسمان را به خون ۱۷۶انسان بی‌گناه رنگین کرد و گفت خطای انسانی بود!. خطای بعدی انتقال ویروس توسط هواپیمای ماهان‌ایر سپاه به ایران بود که تا امروز بیش از دهها هزار خانواده را داغدار کرده است. و حالا یک خطای دیگر و کشتن نیروهای خودی در آب و باز هم داغ خانواده‌ها. حکومت دروغ و فریب که ناو را ناگهان به شناور سبک تبدیل کرد، در یک پنهان‌کاری دیگر منکر تلفات جانی شدند و اشکال را متوجه قربانیان در کنارک کردند!. روزنامه اعتماد : «ناوچه کنارک مأمور انتقال هدف و تست موشک کروز بود اما به‌دلیل نداشتن فاصله کافی از هدف، مورد اصابت موشک شلیک شده از ناوچه جماران قرار گرفت!». روحانی به‌جای عذرخواهی گفت: «برای تفریح نرفتند در دریا برای امنیت رفتند در دریا؟!... خالصانه رفتند در صحنه و مظلومانه به‌شهادت رسیدند!». «رزم در آب جایگاه دیگری در روایات ما دارد... رزم در دریا و شهادت در دریا طبق روایت ما اجرش ۱۰برابر رزم در زمین هست؟!».