ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار جامعه جهانی بهائی درباره عدم تمدید مرخصی بهائیان زندانی با وجود بحران کرونا

دیان علایی، سخنگوی جامعه جهانی بهائی می‌گوید این جامعه از احکام صادر شده برای کسانی که جز خدمت صادقانه و خیرخواهانه به جوامع خود کاری نکرده‌اند به شدت نگران است.

دفتر جامعه جهانی بهائی مستقر در ژنو با صدور اطلاعیه‌ای در مورد بازداشت‌های خودسرانه و صدور احکام سنگین حبس علیه پیروان این آئین در ایران و بازگرداندن آن دسته از زندانیان بهائی که پیش‌تر به مرخصی اعزام شده‌ بودند در شرایط شیوع کرونا در زندان‌ها، هشدار داد.

عکس از آرشیو

دیان علایی سخنگوی جامعه جهانی بهائی در ژنو در همین رابطه اعلام کرد: «جامعه جهانی بهائی از احکام صادره برای این افراد که جز خدمت صادقانه و خیرخواهانه به جوامع خود، هیچ گناهی مرتکب نشده‌اند، به شدت نگران است.»

علایی در ادامه گفته: «در زمانی که دولت باید حمایت و کمک متقابل را میان شهروندان تشویق و ترویج نماید، در عوض، آنهائی را که سعی دارند به دیگران کمک کنند مجازات و محکوم میکند.»

علی‌رغم ادعای مقامات قضایی مبنی بر کم کردن ورودی زندان‌ها به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر، بازداشت و سرکوب شهروندان بهائی در ایران همچنان در دستور کار نهادهای امنیتی و قضایی قرار دارد.

روز ۲۸ اردیبهشت‌ماه، سهیلا حقیقت و شهناز ثابت شهروندان بهائی ساکن شیراز توسط شعبه یک دادگاه انقلاب این شهر از بابت اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» مجموعا به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

سه روز پیش از آن و در ۲۵ اردیبهشت‌ماه، شهریار عطریان، نوید بازماندگان، بهاره قادری، نیلوفر حکیمی، نورا پورمرادیان، احسان الله محبوب راه وفا از شهروندان بهائی ساکن شیراز نیز توسط شعبه یک دادگاه انقلاب این شهر مجموعا به ۳۳ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

همچنین الهه سمیع زاده و سودابه حقیقت دو تن دیگر ازشهروندان بهائی ساکن شیراز روز ۲۴ اردیبهشت‌ماه، توسط شعبه یک دادگاه انقلاب این شهر مجموعا به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

در ادامه اطلاعیه جامعه جهانی بهائی اما آمده است که در روزهای گذشته، دو شهروند بهائی در اصفهان به‌نام‌های شهزاد حسینی و شایان حسینی، به شکلی خودسرانه توسط مأمورین بازداشت شده‌اند.

همچنین حکم حبس پنج بهائی در کرج که قبلا به یک سال زندان محکوم شده بودند در دادگاه تجدید نظر تأیید شده است.

یک بهائی دیگر که پیش‌تر به ۱۱ سال حبس محکوم شده نیز در قائمشهر به زندان احضار شده است.

اما دو شهروند بهائی دیگر یکی در شیراز و دیگری در کرج که به علت شیوع ویروس کرونا از زندان آزاد شده بودند، دوباره به زندان احضار شده و در خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ قرار گرفته‌اند.

در اطلاعیه جامعه جهانی بهائی تأکید شده است:

«همه این اقدامات با وجود درخواست‌های گسترده جهانی برای آزادی زندانیان عقیدتی در ایران به علت خطرات مهلک ناشی از سرایت ویروس کرونا در زندان‌ها صورت گرفته است.»

دیان علایی اما با اشاره به تداوم بیش از چهار دهه آزار و اذیت بهائیان در ایران، گفته است:

«جامعه بهائی نه تنها متحمل بسیاری از عواقب اقتصادی و بهداشتی بیماری فراگیر کنونی به همراه بقیه مردم است، بلکه در معرض فشارهای دیگری نیز قرار دارد. آنها [بهاییان] صرفا به خاطر ایمان خود، از حق استخدام در بخش دولتی و تحصیل در دانشگاه‌ها محروم بوده و مجبور به تحمل بازداشت و زندان‌های بی‌دلیل می‌شوند. این برخورد با کل یک جامعه در زمانی که زندگی و معاش همه مردم در ایران تحت چنین فشار شدیدی قرار گرفته، بسیار فجیع است.»

بهائیان به عنوان اقلیت دینی در ایران در طول چهار دهه گذشته همواره از سوی مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی تحت فشار، آزار و اذیت قرار گرفته‌اند و جاسوس و دشمن پنداشته شده‌اند.

حقوق بهائیان ایران در قانون اساسی جمهوری اسلامی لحاظ نشده است و به همین دلیل بهائیت در ایران جزو ادیان رسمی کشور محسوب نمی‌شود و پیروان این آئین از حق برگزاری آزادانه مراسم مذهبی خود و از حق تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های ایران و همچنین از دیگر حقوق شهروندی محروم شده‌اند.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.