ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زنگ مجلس یازدهم به صدا درآمد

یک مجلس به ظاهر یکدست اما پرتنش با چهار فراکسیون اصول‌گرا. احمدی‌نژادی‌ها ۵۰ کرسی را در اختیار دارند: دردسر بزرگی برای دولت روحانی. رئیس سنی مجلس گفت: ما معاندالدوله نیستیم.

پس از استقرار  سید رضا تقوی رئیس سنی مجلس یازدهم و روح الله نجابت و محسن فتحی به عنوان دبیران هیأت رئیسه سنی مجلس یازدهم، زنگ رسمی اولین جلسه مجلس یازدهم به صدا درآمد.  

سید رضا تقوی رئیس سنی مجلس یازدهم: ما معاندالدوله نیستیم (عکس: خبرگزاری خانه ملت)
سید رضا تقوی رئیس سنی مجلس یازدهم: ما معاندالدوله نیستیم (عکس: خبرگزاری خانه ملت)

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، چهارشنبه ۷ خرداد رأس ساعت ۸ و ۳۲ دقیقه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد. حسن روحانی، رئیس جمهوری، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، علی لاریجانی، رئیس مجلس دهم و اعضای هیأت دولت و معاونان روحانی، فقها و حقوقدانان شورای نگهبان که با رد صلاحیت‌های فله‌ای نامزدان اصلاح‌طلب، موانع را برای روی کار آمدن چهار گروه اصول‌گرا بنا به خواست خامنه‌ای فراهم کرده بودند و همینطور محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر خامنه‌ای در مراسم افتتاحیه شرکت دارند.

گزارش معاون اجرایی مجلس، نطق رئیس سنی مجلس، قرائت پیام خامنه‌‌ای، گزارش انتخابات یازدهمین دوره مجلس توسط وزیر کشور، سخنرانی حسن روحانی و مراسم تحلیف نمایندگان در دستور کار قرار دارد.

خامنه‌ای در پیام خود مهم‌ترین وظیفه نمایندگان را یادآوری کرد: ریل‌گذاری برای سیاست‌های ولی فقیه. اقتصاد مقاومتی برای جبران کاهش درآمدهای نفتی. سید رضا تقوی، رئیس سنی مجلس هم یادآوری کرد:

«این مجلس گفتمان دهه پنجم انقلاب اسلامی را به عنوان فرهنگ انقلاب در عرصه اندیشه و عمل دنبال می‌کند. گفتمان دهه پنجم باید ما را به سمت و سوی شکل بخشی تمدن اسلامی سوق دهد.»

تنش‌ها بر سر ریاست مجلس

بر اساس گزارش‌هایی که در رسانه‌های داخلی منتشر شده محمد باقر قالیباف، حمیدرضا حاجی‌بابایی، مصطفی میرسلیم و فریدون عباسی برای ریاست مجلس یازدهم نامزد شده‌اند. در روزهای گذشته بین دست‌کم چهار بلوک اصلی اصول‌گرایان سنتی، اصول‌گرایان نوظهور، جبهه پایداری و احمدی‌نژادی‌ها (دولت نهمی‌ها) بر سرغنایم تنش‌ و اختلافات پیش آمد. هیأت رئيسه مجلس شورای اسلامی ایران دارای ۱۲ پست است. دعوا بر سر تصدی این پست‌هاست. سید حسن نقوی حسینی، نماینده سابق ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قبلی، روز گذشته (سه‌شنبه) گفته بود:

«منتخبین مجلس یازدهم تنش‌های زیادی دارند. مجلس دهم اولین مجلسِ سه فراکسیونی بود، اداره کردن این نوع مجلس خیلی سخت است، چون اکثریت نیستند و اجماعی وجود ندارد.»

نقوی حسینی در ادامه افزوده بود:

«مجلس یازدهم به‌رغم اینکه تقریباً در یک طیف فکری هستند، اما تنش‌هایشان برای عناوین خیلی شدید است. ده‌ها نفر از منتخبین مجلس یازدهم با من تماس گرفتند که می‌خواهم رئیس فلان فراکسیون شوم، به من کمک کنید. من هم در پاسخ مطرح می‌کردم که من نماینده نیستم، اما دوستانی دارم که کمک کنند.»

این اختلافات نه در صحن علنی مجلس، بلکه پشت درهای بسته مطرح شد و سرانجام در ترکیب چهار نفره رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس، رقابت اصلی ظاهراً بین محمدباقر قالیباف و حمیدرضا حاجی‌بابایی است.

 احمدی‌نژادی‌ها در بهارستان

محمود احمدی‌نژاد که در سال ۹۲ با رد صلاحیت اسفندیار رحیم‌مشایی، برخلاف دستور خامنه‌ای در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ ثبت نام کرد و نتیجه‌ای جز رد صلاحیت خودش و سپس زندانی شدن بقایی و مشایی دریافت نکرد، اکنون با آغاز به کار مجلس یازدهم ۵۰ کرسی از مجلس را در جیب خود دارد. امکان دارد که این ۵۰ کرسی به ۱۰۰ کرسی هم افزایش یابند و به این ترتیب فراکسیون احمدی‌نژادی‌ها یا «دولت نهمی‌ها» به قوی‌ترین فراکسیون مجلس تبدیل شود. مهم‌ترین موضع این فراکسیون قدرتمند استیضاح روحانی و درخواست عدم کفایت برای رئیس جمهوری خواهد بود. مشی خامنه‌ای اما همواره حمایت از دولت‌های مستقر تا اتمام دوره آن‌ها است. با این‌حال چنانچه دولت در سال آخر ساقط شود، حامیان احمدی‌نژاد او را به عنوان گزینه جایگزینی ریاست جمهوری مطرح خواهند کرد و او که از در بیرون انداخته شد، یک بار دیگر از پنجره بهارستان «ظهور» خواهد کرد. محمود واعظی، دوشنبه گذشته هشدار داده بود که دولت در کار مجلس دخالت نمی‌کند و انتظار دارد که مجلس هم در کار دولت دخالت نکند. حسن روحانی، رئیس جمهوری نیز با پیامی در توییتر نوشته بود که دولت به سمت مجلس دست دوستی دراز می‌کند.

روحانی صبح چهارشنبه پاسخ خود را از رئیس سنی مجلس دریافت کرد. سید رضا تقوی گفت:

«اجازه دهید مجلس با همین ترکیب در رأس امور باشد، ما وکیل‌الدوله نیستیم، معاندالدوله هم نیستیم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اولین دروغ در اولین روز مجلس!گاف عجیب نماینده تازه‌وارد

    اولین دروغ در اولین روز مجلس!گاف عجیب نماینده تازه‌وارد ▪️طرف یه رشته توییت زده که روز اول مجلس و با مترو رفتم درصورتی که ایستگاه مترو بهارستان امروز تعطیل بوده ▪️مجلس ولایی از این بهتر نمی شه