ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد: آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع گچساران مهار شد

امکانات حتی در این حد نبود که کفش مناسب در اختیار امدادگران قرار گیرد. ۲۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع «خنگ بنار» و «کوه گوهر نارک» از بین رفت.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد سرانجام بعد از پنج روز آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع مناطق «خنگ بنار» و «کوه گوهر نارک» در شهرستان گچساران مهار شد. امکانات حتی در این حد نبود که کفش مناسب در اختیار امدادگران قرار گیرد. ۲۰۰  هکتار از جنگل‌ها و مراتع «خنگ بنار» و «کوه گوهر نارک» از بین رفت.  

آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع گچساران: ۲۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع «خنگ بنار» و «کوه گوهر نارک» از بین رفت. (عکس: ایرنا)

جمعه هفته گذشته آتش‌سوزی از کنار دیوار دانشگاه آزاد گچساران شروع شد و به‌ دلیل وزش باد شدید و پوشش غنی و پُرپشت علوفه به جنگل‌ها و مراتع سرایت کرد. یکشنبه ۴ خرداد آتش‌سوزی مهار شد اما پس از زلزله ۵,۲ ریشتری آتش‌سوزی بار دیگر آغاز شد و تا شامگاه گذشته هم ادامه داشت.

 غلامحسین حکمتیان سه‌شنبه‌شب در گفت‌و‌گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی اعلام کرد آتش‌سوزی مهار شده است. به گفته مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد بیش از  ۲۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع شهرستان گچساران در پنج روز گذشته در آتش سوخته است.

در این آتش‌سوزی مشخص شد استان کهگیلویه و بویراحمد که ۲۵ درصد نفت و گاز کشور را تأمین می‌کند از امکانات لازم برای مقابله با آتش‌سوزی طبیعت برخوردار نیست. غلامحسین حکمتیان در ادامه مصاحبه با ایرنا گفت:  

«هم‌اکنون سه اکیپ امدادی در این مناطق حضور دارند تا در صورت فوران دوباره شعله‌های آتش اقدام به اطفای حریق کنند.»

سپاه پاسداران، ارتش و همچنین شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران در اطفای حریق در ارتفاعات سخت‌گذر گچساران مشارکت داشتند. به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد سخت‌گذر بودن منطقه و وزش باد شدید باعث کندی عملیات مهار آتش‌سوزی در این مناطق شده بود.

استان کهگیلویه و بویر احمد از استان‌های محروم ایران است. بودجه‌ای برای تجهیز تیروهای مردمی و امدادگر وجود نداشت. حکمتیان در مصاحبه با رسانه‌های محلی گفته بود:

 «من حتی پول سوختی که بخواهم نیروهایم را از یاسوج به گچساران بفرستم ندارم، از کجا باید بیاوریم؟ مگر نباید فراخوانی که می‌خواهیم برای جمع‌آوری نیروی داوطلب بدهیم باید غذا و آبش تأمین شود؟ مگر نباید کفش و تجهیزات بدهیم تا از کوه با پای برهنه برنگردد؟ از کجا باید بیاوریم؟ استان باید منبعی در اختیار قرار بدهد تا ما بتوانیم کار کنیم و تجهیزات و امکانات خریداری کنیم.»

در بهمن سال گذشته در گیلان، در غیاب نیرو و تجهیزات کافی برای مهار حریق، آتش بالغ بر ۴۰ هکتار جنگل را در شهرستان‌های سیاهکل، آستارا، رودبار، فومن، تالش، رضوان‌شهر و رشت سوزاند.  

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.