ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارکنان تلویزیون خورشید باردیگر هدف حمله تروریستی قرار گرفتند

شنبه دهم خرداد خودرو حامل کارکنان تلویزیون خورشید در کابل هدف حمله تروریستی قرار گرفت. یک خبرنگار و یکی از کارکنان بخشی فنی این تلویزیون جان باختند و شش تن نیز مجروح شدند.

شنبه دهم خرداد خودرو حامل کارکنان تلویزیون خورشید در کابل هدف حمله تروریستی قرار گرفت. یک خبرنگار و یکی از کارکنان بخشی فنی این تلویزیون جان باختند و شش تن نیز مجروح شدند. حال سه تن از مجروحان وخیم گزارش شده است.

ضمیر امیری، خبرنگار اقتصادی و شفیق‌الله، کارمند فنی تلویزیون خورشد افغانستان در حمله تروریستی دهم خرداد جان باختند. حال سه تن از مجروحان این حادثه نیز وخم گزارش شده است.

به گزارش روزنامه «هشت صبح» افغانستان خودرو کارکنان تلویزیون خورشید حدود ساعت چهار بعدازظهر شنبه دهم خرداد هنگامی که کارکنان و خبرنگاران را از محل کار به خانه‌هایشان منتقل می‌کرد، هدف مین کنار جاده‌ای قرار گرفت. تا به حال هیچ گروهی مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده نگرفته است.

مروه امینی،‌ معاون سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان با تایید این حمله تروریستی، از جان باختن دو و زخمی شدن چهار تن از خبرنگاران و کارکنان این تلویزیون خبر داد. یک خبرنگار تلویزیون خورشید اما به گفت که شش تن مجروح و یک خبرنگار و یک نفر از کارکنان بخش فنی در محل حادثه کشته شدند.

به گفته شیرشاه رسولی، خبرنگار تلویزیون خورشید،  ضمیر امیری، خبرنگار اقتصادی و شفیق‌الله، کارمند فنی این تلویزیون جان باخته‌اند و وضعیت شماری از زخمیان این رویداد وخیم است.

او گفت که  کارمندان در روزهای اخیر با هیچ گونه تهدید امنیتی بر نخورده‌اند و به گونه‌ی معمول میان محل کار و خانه‌شان رفت‌وآمد می‌کردند اما منابع امنیتی پس از حمله سال گذشته بر کارمندان این رسانه، از تهدیدهای امنیتی پیرامون کارمندان رادیو تلویزیون خورشید هشدار داده‌ بودند. کارکنان تلویزیون خورشید چهاردهم مرداد سال گذشته نیز هدف حمله تروریستی قرار گرفتند که در جریان آن دو تن کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند.

حکومت افغانستان طالبان را مسئول حمله سال گذشته دانسته بود. این گروه اما دست داشتن در حمله سال گذشته را رد کرد و هیچ گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفت.

نگرانی از ترور آزادی بیان

حمله به خبرنگاران و کارکنان تلویزیون خورشید واکنش مقام‌های دولتی و سازمان‌های مدافع آزادی بیان را به دنبال داشت.صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری حمله بر کارمندان رسانه‌ای را  «حمله بر آزادی بیان و فعالیت‌های آزاد رسانه‌ها در افغانستان» خواند که «قابل بخشش نیست».

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی نیز در توییتر نوشت: «تروریستان وحشی بدانند که با کشتن خبرنگاران و کارمندان فنی عرصه خبررسانی، نه تنها آزادی بیان خفه نمی‌شود، بلکه فهرست جنایات آنان در انظار عامه درازتر می‌شود.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر هم  این حمله را «ناپذیرفتی» دانست. همچنین کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان نهادها حمله بر کارمندان رادیو تلویزیون خورشید را محکوم کرد و از نیروهای امنیتی خواست که عاملان آن را شناسایی کنند.

نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان، «نی»، همزمان با «تقبیح» این رویداد، از «حملات سازمان یافته بر این رسانه در جریان مذاکرات صلح» ابراز نگرانی کرد.

مجیب خلوتگر، رییس اجرایی این نهاد گفت که رادیو تلویزیون خورشید «خط فکری مشخص» را دنبال می‌کند و «حمله بر کارمندان این رسانه در جریان گفت‌وگوهای صلح، سبب نگرانی نهادهای حامی رسانه‌ها در مورد آزادی بیان شده است».

او این گونه حملات را زنگ خطری برای رسانه‌های مخالف بنیادگرایی‌ در افغانستان  دانست و از نیروهای امنیتی خواست که این موضوع را بی‌توجه به موقف‌گیری «گروه‌های مخالف مسلح حکومت»، به گونه بی‌طرفانه پیگیری و عاملان آن را معرفی کنند.

کارمندان رسانه‌ها در کشور پیش از این نیز مورد حملات گروه‌های مختلف قرار گرفته بودند. در حمله دو سال پیش بر خبرنگاران در شش درک کابل، نُه تن کشته شده و هفت تن دیگر زخم برداشتند. مسوولیت آن حمله را گروه داعش بر عهده گرفته بود. پیش‌تر، گروه طالبان مینی‌بوس کارمندان تلویزیون طلوع را در ۱۳۹۵ به دلیل آن‌چه «اتهام دروغین بر گروه طالبان»‌ خوانده بود، آماج قرار داد که در آن، هفت کارمند رسانه‌ای جان باختند. نگرانی‌ها پیرامون امنیت کارمندان رسانه‌ها در حالی افزایش یافته که روند صلح در کشور نیز به مراحل حساس آن نزدیک شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.