ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادعای ذوالنوری: تعداد کشته‌های اعتراضات آبان در ایران ۲۳۰ نفر است

رییس کمیسیون امنیت ملی در دوره دهم مجلس شورای اسلامی ادعا کرد که فقط هفت درصد از کشته شدگان در درگیری مستقیم با ماموران جان خود را از دست داده‌اند.

رییس کمیسیون امنیت ملی در دوره دهم مجلس شورای اسلامی تعداد کشته‌شدگان در اعتراضات آبان ۹۸ را ۲۳۰ نفر اعلام کرد. ذوالنوری ادعا کرد که فقط هفت درصد از کشته‌شدگان در درگیری مستقیم با ماموران جان خود را از دست داده‌اند.

از صحنه های اعتراضات آبان ۹۸ در ایران

اعتراضات سراسری در ایران در واکنش به افزایش ۳۰۰ درصدی نرخ بنزین آبان سال گذشته در اهواز آغاز شد و به زودی به بیش از ۱۰۰ شهر بزرگ و کوچک ایران سرایت کرد. عفو بین‌الملل تعداد کشته‌شدگان را بیش از ۳۰۰ نفر اعلام کرده است. روز گذشته عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در مصاحبه با برنامه «نگاه یک» گفته بود «همین روزها» تعداد کشته‌شدگان آبان اعلام می‌شود. دوشنبه ۱۲ خرداد که زمینه‌ها آماده شده بود، محتبی ذوالنوری، رییس کمیسیون امنیت ملی در دوره دهم مجلس و از حامیان وزیر کشور، در حاشیه جلسه اجتماعی انتظامی ستاد مقابله با  کرونا در جمع خبرنگاران گفت:

«رسانه‌های بیگانه آمارهای دروغین اعلام کرده و تا ۱۰ هزار نفر کشته اعلام کردند، ۲۳۰ کشته در مجموع داشتیم که ۶ نفر از ماموران بودند.»

ذوالنوری در ادامه سخنانش آمار و ارقام دیگری هم اعلام کرد که هنوز وزارت کشور آن‌ها را تأیید نکرده است. بنا بر ادعای رییس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس:

«۷ درصد [از کشته‌شدگان] در درگیری‌های مستقیم با نیروهای انتظامی جان باختند و ۱۶درصد در حمله به مراکز نظامی و انتظامی جان خود را از دست دادند.۳۱ درصد در حمله به مراکز عمومی مثل فروشگاه‌ها، پمپ‌بنزین ها ،بانک‌ها و مساجد جان باخته‌اند و ۲۰ درصد از جان‌باختگان در قالب نیروهای تأمین‌کننده امنیت و نظم بوده‌اند. ۲۲ درصد از جان‌باختگان سابقه محکومیت‌های کیفری داشتند و ۲۶ درصد جزو آشوبگران نبودند و به دلایل نامعلوم جان باخته‌اند مثلاً شقیقه آنها از فاصله سه متری هدف قرار گرفته بود.»

گزارش‌ها و فیلم‌های ضبط‌شده نشان می‌دهد در برخی از شهرها از جمله تهران، شیراز، شهریار، کرمانشاه و جوانرود پلیس و نیروهای امنیتی به سوی معترضان مستقیما کرده‌اند.

 محمود صادقی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ۲۵ آذر ۹۸ در مصاحبه با سایت «امتداد» درباره نشست با با رحمانی فضلی گفته‌ بود:

«در همین جلسه، یکی از نمایندگان شهرستان‌ها اعلام کرد که دو نفر در حوزه انتخابیه من (محدوده کرج و شهرقدس) با اصابت گلوله به مغزشان جان باخته‌اند و از رحمانی فضلی سؤال کرد که آیا امکان تیراندازی، دست کم به پا یا کمر به پایین وجود نداشته که چنین شلیک‌هایی انجام شده‌است؟ وزیر کشور هم در پاسخ عنوان کرد که خب! شلیک به پا هم انجام شده است.»

قتل عام معترضان در نیزار ماهشهر و کشتار نعترضان به دستور فرماندار شهرک قدس در حومه تهران و همینطور ربودن جسد کشته‌شدگان برای تحریف آمار از دیگر موارد خبرساز در جریان اعتراضات آبان ۹۸ بود.

در جریان اعتراضات آبان ۹۸ اینترنت در ایران به مدت نزدیک به یک هفته خاموش شد. وزارت خزانه‌داری آمریکا عبدالرضا رحمانی فضلی را به همین سبب در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بنیاد برومند

    بنیاد عبدالرحمن برومند برای حقوق بشر در ایران خشونت حکومتی و تحریف واقعیت پس از نزدیک به هفت ماه که از کشتار آبان ماه می‌گذرد، دو مقام جمهوری اسلامی ایران در فاصله دو روز در مورد تعداد کشته‌شدگان اعتراضات آبان ماه اظهار نظر کردند. آمار و مطالب ارائه شده توسط مقامات جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اعتراضات آبان ماه، فاصله زیادی با اطلاعت به دست آمده توسط سازمان‌های حقوق بشری درباره تعداد کشته‌شدگان، نقش قربانیان در اعتراضات و علت مرگ آن‌ها دارد. مجتبی ذوالنور، رییس وقت کمیسیون امنیت ملی مجلس، روز دوشنبه، دوازده خرداد ماه، تعداد کشته‌‌‌شدگان اعترضات سراسری آبان ماه را ۲۳۰ نفر، از جمله ۶ مأمور اعلام کرد. او همچنین تعداد مجروحان را ۲ هزار نفر اعلام کرد و مدعی شد که در جریان اعتراضات بیش از ۵ هزار تن از نیروهای امنیتی و انتظامی مجروح شدند. بنا به گزارش ایسنا، ذوالنور مدعی شده است که «نیروی انتظامی از جان مایه گذاشتنند تا کسی آسیب نبیند». روز شنبه دهم خرداد ماه نیز عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در جریان یک مصاحبه تلویزیونی، عددی مشابه را به طور ضمنی به عنوان تعداد کشته‌شدگان آبان ماه اعلام کرد. رسانه‌ها، اعضای جامعه مدنی، خبرنگاران و سازمان‌های حقوق بشری، از روز آغاز اعتراضات، مستند کردن اتفاقات و ثبت اطلاعات مربوط به کشته‌شدگان را از راه‌های مختلف، از جمله تجزیه و تحلیل ویدیوها، ارتباط با خانواده‌های قربانیان، شاهدان عینی و افراد مطلع آغاز کردند که این پژوهش‌ها هم‌چنان ادامه دارد. ☑️ یکی از مهم‌ترین مستندات مربوط به کشتار آبان ماه، جدیدترین گزارش سازمان عفو بین‌المل در این رابطه است. در این گزارش، که ۳۱ ادیبهشت‌ماه منتشر شد، جزئیات و آمار مهمی درباره هویت و نحوه کشته شدن دستکم ۳۰۴ مرد، زن و کودکی که در آبان ۹۸ قربانی خشونت حکومتی شدند ارائه شده است. ☑️ تحقیقات سازمان عفو بین‌الملل درباره کشتار آبان ادامه دارد و از تمام افراد مطلع دعوت می‌کند که اطلاعات خود در خصوص دیگر قربانیان کشتار ۹۸ را با این سازمان به اشتراک بگذارند. لینک دانلود گزارش عفو بین‌املل به فارسی *** بنیاد برومند

  • شاهد

    آمارسازی حکومتی برای آبان ۹۸ / شش ماه تلاش برای پرداختن یک دروغ! تعداد جان‌باخته‌ها: ۲۲۴ معترض ٪۷ در درگیری مسلحانه ٪۱۶ در حین حمله به پاسگاه‌ها ٪۳۱ در حین حمله به مراکز عمومی ٪۲۶ در جریان اعتراضات و عمدتا با شلیک به شقیقه از نزدیک ٪۲۰ بسیجی و نیروی مردمی تامین امنیت (مصادره جان‌باخته‌ها) ۶ مامور انتظامی تعداد مجروحان ۲۰۰۰ معترض ۵۰۰۰ پلیس خسارت‌های وارده:‌ ۴۹۷ مرکز دولتی و خصوصی ۴۲۲ خودرو مردم ۲۳۰ خودرو دولتی و عمومی ۵۶۹ خودرو و موتور امنیتی ۹۹۱ بانک ۱۲۳ پمپ‌بنزین