ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مخالفت روسیه با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

نماینده روسیه در سازمان ملل در نامه‌ای به آنتونیو گوترش از حق برخوداری ایران از فناوری فضایی دفاع کرد و این یعنی ایران با پرتاب ماهواره قطعنامه سازمان ملل را نقض کرده است.

 واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد بر حق ایران برای برخورداری از فناوری فضایی تأکید کرده. چالش اصلی اما بر سر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در ذیل برجام است.

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل: مخالفت با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در پوشش حمایت از حق ایران در برخورداری از فن آوری فضایی

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس نماینده روسیه در این نامه با رد ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه ایران با پرتاب ماهواره به فضا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده از حق تهران برای برخورداری از این فناوری دفاع کرد. واسیلی نبنزیا در نامه به دبیرکل سازمان ملل نوشت:

«تلاش‌های مستمر ایالات متحده برای محروم کردن ایران از حقِ برخورداری از منافع فناوری صلح‌آمیز فضایی با بهانه‌های نادرست مایه تأسف عمیق و نگرانی‌های جدی است.»

نبنزیا استدال آمریکا را مبنی بر اینکه پرتاب ماهواره نور در ۳ اردیبهشت سال جاری توسط سپاه پاسداران قطعنامه سال ۲۰۱۵ را نقض کرده است رد کرد. نماینده روسیه نوشت:

«ایران هرگز سلاح هسته‌ای نداشته و ندارد و می‌توان چنین تلقی کرد که در آینده هم به این سلاح دست پیدا نمی‌کند. بیشترین بازرسی‌ها توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از تأسیسات هسته‌ای ایران انجام شده است. این یک واقعیت است که ایران موشک بالستیک با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای ندارد.»

واسیلی نبنزیا این نامه را در پاسخ به نامه ماه گذشته کلی کرافت، نماینده آمریکا در سازمان ملل به رئیس ادواری شورای امنیت نوشته است. کرافت در آن زمان ادعا کرده بود ماهواره‌برها در بردارنده فن‌آوری‌هایی هستند که با فن‌آوری‌های مورد استفاده در موشک‌های بالستیک طراحی‌شده برای حمل سلاح‌های هسته‌ای یکسان هستند. نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته بود توانایی موشکی ایران امنیت منطقه و صلح جهانی را به خطر می‌اندازد.

بحث اصلی بر سر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است. بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد تأمین، فروش و انتقال سامانه‌های موشکی، خودروهای زرهی، توپخانه سنگین، بالگردهای تهاجمی، هواپیماهای جنگنده‌، و ناو به ایران ممنوع است. همچنین بر اساس این قطعنامه ارائه آموزش‌های فنی یا تأمین قطعات یدکی یاد شده نیز منع شده است. محدودیت تسلیحاتی پنج سال بعد از امضای برجام و ارائه گزارش جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لغو می‌شود. لغو این محدودیت‌ها بخشی از برجام نبود، اما امتیازی بود که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران به دست آوردند. چین و روسیه اعلام کرده‌اند که قصد دارند از اکتبر/ آبان سال جاری به بعد با ایران معاملات تسلیحاتی انجام دهند. آمریکا پیش‌نویس طرحی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به شورای امنیت سازمان ملل تحویل داده است. شورای امنیت ۲۳ ژوئن سال جاری این موضوع را به بحث می‌گذارد. کرافت و نبنزیا از آنتونیو گوترش خواسته‌اند که نامه آن‌ها در این نشست قرائت شود.

نبنزیا در این نامه خاطرنشان کرده که مسکو از هیچ تلاشی برای جلوگیری از تمدید تحریم تسلیحاتی فروگذار نخواهد بود. ایالات متحده قصد دارد خود را ناظر به قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل معرفی کند و با وجود آنکه از برجام خارج شده، با این ترفند، بر اساس قطعنامه‌ا‌ی که خود با خروج از برجام آن را نقض کرده، تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بازگرداند و به یک معنا مکانیسم ماشه را فعال کند. نماینده روسیه در سازمان ملل تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه را «استهزاآمیز» خواند و گفت آمریکا با خروج از برجام هرگونه حقی را در این زمینه از دست داده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاظم

    سوال اصلی این است: چرا؟ چرا روسیه مدافع حق ایران شده است؟ آیا تابحال شنیده‌اید گربه برای رضای خدا موش بگیرد؟ روسیه چه منافعی در ایران دارد که اینگونه به تکاپوی علنی افتاده است؟ روسیه تابحال چه منافعی از ایران برده؟ آیا قرار است جایی دیگر از ایران را ببخشند؟ اینها وسوالات فراوان دیگر ما را به پاسخهای ناخوشآیندی می‌رسانند، که برای هر ایرانی وطن دوست بسیار تلخ است.

  • طاهر

    نميدانم چرا مسکو با اين وضع ناگواري كه خود دارد از هیچ تلاشی برای جلوگیری از تمدید تحریم تسلیحاتی فروگذار نخواهد بود؟ مسكو چه منافعي در برخوداري ايران از فروش وصادرات يا خريد جنگ افزار دارد كه اين چنين از هيچ تلاشي براي جلوگيري از اينكار فروگذار نخواهد كرد؟آيا عاشق ايران و عظمتش شده است؟ به احتمال زياد: مدل كار روسيه براي تامين منافعش توليد بحران و وايجاد در گيري و بعد حضور براي حل بحران و بدنبال آن بهره برداري از شرايط موجود است، روش كار روسيه درگيري مستقيم و ورود به نبردهاي مستقيم وهزينه بر نيست ،او طلايه دار ومبدع ايجاد درگيري ونبردهاي نيابتي است،بسيار زودتر از ايران،منتها روسيه در يك سطح اينكار را انجام ميدهد و كشورها را به نيابت خود ميگيردآايران دسته ها و گروه ها را.ايران كشوري است كه منابع مالي براي تامين اينكار دارد ، بسود روسيه است كه خرج نكند و ارزان پيش برود ،ايران گروها را سازمان ميدهد،اعتقادلازم،ايدئولوژي وتوجيه ميدهد،آموزش ميدهد،تجهيز ميكند وخرجش را هم ميدهد وافسارش هم تا حدودي كه با منافع بالادستي برخورد نكند آزاد است. روسيه در مورد ایران از كجا اطمينان دارد كه اعلام ميكند:هرگز سلاح هسته‌ای نداشته و ندارد و می‌توان چنین تلقی کرد که در آینده هم به این سلاح دست پیدا نمی‌کند!! پس آژانس اتمي در دنيا كارش چيست؟ صراحتاً چندين مورد مشكوك را اعلام كرده است ،چطور روسيه كه به همه قواعد كار در اين زمينه آگاه هست خود وارد قضيه ميشود وبجاي سازمانهاي مسئول نظر ميدهد؟ اصولاً يك كشور خارجي چطور به امور داخلي كشور ديگري ناظر است؟؟ اينها همه سوالاتي است كه جاي تامل بسيار دارد.و يك سوال ديگر اينكه آيا روسيه در مورد كره شمالي هم با همين درجه اطمينان آگاهي داشت؟حتماً آگاهي داشته ولي روسها هم حكومتي ايدئوژيك و سفسطه گرند و استاد بازي با كلمات براي عوض كردن صورت و پاسخ مسئله. و اشاره اي ديگر به اين موضوع براي روشن شدن دليل مخالفت با صدور وخريد اسلحه توسط ايران: كشورهاي بسياري در دنيا هستند كه هم دستيابي به فن آوري هسته اي دارند و هم موشك به فضا ميفرستند،از هر دو جبهه شرق وغرب هم هستند،هم تسليحات توليد ميكنند وهم تسليحات صادر ميكنند،چرا در مورد ايران اين حساسيت وجود دارد؟ من فكر نميكنم اصولاً آمريكا و جامعه جهاني مشكلي با موشك وبمب اتم در مورد يك كشور مسئول وپايبند به قواعد بشري و صلح طلب داشته باشند،مشكل در دارا بودن فن آوري اتمي و به فضا رفتن نيست،مشكل در رفتار خطرناك ومخاطره آميز ايران براي امنيت جهاني است،مشكل در اين است كه در صورت رها شده محدوديتها ،با وجود اين رفتار فردا روزي اين موشك و بمب اتمي يا حتي تسليحات متعارف يا در يمن است،يا در سوريه يا در بيروت يا در دست طالبان يا براي مادرو ارسال ميشود،مشكل رفتار ايران است نه توانائيهائي هاي آن آقاي نبنزیا اين را خيلي خوب ميداند ولي حتماً بايد بصورتي افسار حكومت اسلامي در دستش باشد تا تركشش خودشان را نگيرد.

  • فراز

    روسیه یک حکومت جنایتکار و فاسد است

  • فراز

    ای روسیه شیطان صفت جنایتکار از ایران برو بیرون