ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محاکمه طبری: غیبت دانه‌درشت‌هایی که «تحت نفوذ» بودند

پرونده طبری قطور است؛ از پولشویی تا رشوه و جعل سند و زمین‌خواری. در پرونده‌اش اما نشانی از دانه‌درشت‌ها و «مقاماتی» که تحت نفوذ او بودند، نیست.

اکبر طبری، معاون پیشین دفتر اجرایی رئیس قوه قضاییه و همدستانش در ادامه دادگاه‌های «رسیدگی به مفاسد اقتصادی» یکشنبه ۱۸ خرداد محاکمه شدند. در کنار او رسول دانیال‌زاده، که از او به عنوان «ابر بدهکار» نظام بانکی و «سلطان فولاد» نام برده می‌شود، و بیژن قاسم‌زاده، بازپرس سابق دادسرای فرهنگ و رسانه هم در دادگاه حاضر شدند. فرزند مدیرکل سابق اطلاعات و رئیس پیشین دانشگاه آزاد مازندران هم متهم فراری این پرونده است. این پرونده ۲۱ متهم دارد اما نامی از مسئولان دولتی و قوه قضاییه نیامده است. چند قاضی و بازپرس اما محاکمه می‌شوند. پنج متهم پرونده به گفته نماینده دادستان متواری هستند.

اکبر طبری در جلسه دادگاه

یکسال پس از بازداشت حاشیه‌ساز اکبر طبری، جلسه رسیدگی به اتهام‌های او و همدستانش برگزار شد. نماینده دادستان، طبری را «متهم ردیف اول» این پرونده خواند که «در طول حدود ۲۰ سال حضور در قوه قضاییه علیرغم این که رابطه استخدامی نداشته و مامور به خدمت بوده، اقدامات مجرمانه وسیعی را رقم زده است».

پرونده طبری و همدستانش بخشی از حکایت فساد سازمان یافته در جمهوری اسلامی است. شبکه‌ای در هم تنیده از مدیران دولتی، قضات، سرمایه‌گذاران، کارشناسان اداره ثبت اسناد. غایبان پرونده هم بسیارند از شخص صادق لاریجانی که دفتر معاون اجرایی‌اش به خانه ارتشاء و کارچاق‌کنی تبدیل شده تا حسین فریدون، برادر رئیس دولت و شریک و رسول دانیال‌زاده.

اتهامات اکبر طبری اکبر طبری: اکبر طبری فرزند احمد، معاونت وقت اجرایی حوزه ریاست قوه قضاییه، متهم است به مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری در ارتشا، با وصف سردستگی

دریافت رشوه از حسن نجفی به مبلغ بیش از ۸ میلیارد تومان وجه نقد، اخذ زمین به مساحت ۳۰۰ متر مربع در خیابان کریم خان، دریافت زمینی به مساحت هزار و ۶۵۷ متر مربع واقع در قریه نجار کلای لواسان، اخذ آپارتمان اداری به مساحت ۱۰۸ متر مربع در مجتمع سانا، تسهیل وجه نقد به مبلغ ۱۰۰ هزار یورو، پولشویی از طریق تبدیل وجه نقد به سهام شرکت سیمان به مبلغ ۴,۲ میلیارد تومان

 دریافت رشوه از رسول دانیال زاده به مبلغ ۱۸,۳۲ میلیارد تومان، دریافت رشوه از مصطفی نیاز آذری به میزان ۵ قطعه زمین و یک ویلا در بابلسر، معاوضه سه دستگاه آپارتمان مسکونی متعلق به رسول دانیال زاده که هر سه واقع در کامرانیه شمالی در ساختمان روما است.

دریافت رشوه از جلیل سبحانی بابت هزینه نصب کمد در واحدی در مجتمع سانا به مبلغ ۱۵ میلیون تومان

پولشویی از طریق انتقال دو واحد آپارتمان در روما به فرهاد مشایخ

پولشویی از طریق انتقال ویلای مصطفی نیاز آذری به خانم حکیمه شیرمحمدی

جعل و استفاده از اسناد مجعول در پرونده مصطفی نیازآذری

اعمال نفوذ با سوء استفاده از مستخدمین دولتی در پرونده رسول دانیال زاده

اعمال نفوذ با سوء استفاده از روابط خصوصی از مستخدمین دولتی در پرونده داوودی سرخوش شهری و سایرین

اعمال نفوذ در پرونده موضوع اتهامی وریا مولانایی

تاثیر دادن نفوذ در اقدامات اداری در پرونده علی دیواندری

گرفتن وعده و تعهد در پرونده سید هادی رضوی و خرید زمین از حمید محمدی

    نماینده دادستان که خبرگزاری میزان، ارگان قوه قضاییه او را قهرمانی معرفی کرده، طبری را به «تشکیل گروه مجرمانه در معاونت اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه» متهم کرد و گفت: او «راه اجرای عدالت را در مورد برخی از متهمان دانه درشت سد کرده است».

    قهرمانی در ادامه «دایره اعمال نفوذ اکبر طبری در پرونده‌های بستگان، رجال سیاسی و متهمان کلان اقتصادی» را  «قابل توجه» توصیف کرد و پرونده  مصطفی نیاز آذری، «متهم به فساد اقتصادی که از ایران گریخته» را یکی از نمونه‌های اعمال نفوذ او دانست.

    مصطفی نیاز آذری، فرزند کیومرث نیاز آذری، رئیس سابق دانشگاه آزاد و مدیرکل اطلاعات استان مازندران تا سال ۱۳۸۵ است که دی ۱۳۹۰ به اتهام «اخلال در نظام اقتصادی کشور» بازداشت شد. به گفته نماینده دادستان « علیرغم اقاریر صریح متهم با دخالت و اعمال نفوذ اکبر طبری حکم برائت وی در برخی از عناوین اتهامی صادر و در برخی عناوین اتهامی دیگر نیز مسکوت ماند». اتهام اصلی نیاز آذری «تاسیس ۱۰ شرکت صوری در داخل و خارج کشور» و «خروج ارز با فاکتورسازی و ثبت سفارش‌های صوری» اعلام شده است.

    متهمان اصلی پرونده

      طبری در قبال «خدماتی» که برای تبرئه فرزند مدیرکل اسبق اطلاعات مازندران ارائه کرده از او سه طبقه ویلای لوکس و ۱۵ هزار متر زمین در بابلسر «رشوه» گرفته که ۴۲ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است.

      به گفته نماینده دادستان این نقل و انتقال «با پوشش‌هایی انجام گیرد» تا نامی از دو متهم اصلی نباشد: یک واسطه با یک وکالتنامه جعلی ویلا را به همسر اکبر طبری منتقل کرده است.

      حسن نجفی یکی دیگر از متهمان این پرونده است که به گفته نماینده دادستان «متواری» شده. اتهام نجفی «تصرف مال نامشروع» از طریق رابطه با مدیران برای «ساخت و ساز ویلا» و «تغییر کاربری زمین» عنوان شده است.

      او هم «مجموعه‌ای از وجوه نقد و ملک» به طبری رشوه داده است. نماینده دادستان گفت: است و شگرد اکبر طبری برای دریافت ملک و وجوه رشوه با شیوه‌ای ماهرانه و به صورت واسطه‌ای بوده است.

      رسول دانیال‌زاده آبان سال گذشته از آلمان به ایران بازگردانده و روانه زندان شد. نام او در سال‌های اخیر بارها در پرونده فساد مالی مدیران بانکی، برادر حسن روحانی و مفاسد اقتصادی دوره احمدی‌نژاد مطرح شده و چند بار نیز پایش به زندان رسیده است. هر بار اما به گفته نماینده دادستان «حمایت‌های بی‌دریغ» طبری موجب شده پرونده‌هایش بسته شود. ۳ واحد لوکس مسکونی در ساختمان «روما» و ۳ واحد در ساختمان «فلورا» دریافتی طبری از رسول دانیال زاده بوده است.

      در این پرونده نام چند تن از کارشناسان دادگستری، مسئول اجرایی لواسانات و شمار دیگری از کارکنان دستگاه قضایی مطرح است. اتهام این افراد نیز دریافت رشوه و مشارکت در فساد اقتصادی عنوان شده است.

      تیر سال گذشته خبر بازداشت معاون اجرایی صادق لاریجانی، رئیس پیشین قوه قضاییه منتشر و حاشیه‌ساز شد. لاریجانی که از قوه قضاییه به مجمع تشخیص مصلحت نظام کوچ کرده بود، ابتدا بازداشت اکبر طبری را تکذیب کرد. چند روز بعد اما قوه قضاییه موضوع را تایید و معاون لاریجانی را به فساد و ارتشاء متهم کرد.

      فهرست سایر متهمان پرونده طبری

        در همین زمینه:

        این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

        آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

        .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

        توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

        نظر بدهید

        در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

        نظرها

        نظری وجود ندارد.