ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«ایران آمادگی دارد جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را برای خوانش تحویل دهد»

معاون وزیر خارجه ایران می‌گوید: خوانش جعبه سیاه هواپیما ساقط شده در ایران و اوکراین امکانپذیر نیست و ایران برای انتقال آن به کشور ثالث آماده است.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید: ایران آماده مذاکره با اوکراین برای «تحویل جعبه سیاه» هواپیمای اوکراینی به کشور ثالث است.

هواپیمای اوکراینی

محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه شنبه ۱۷ خرداد در گفت‌وگو با تلویزیون جمهوری اسلامی از آمادگی تهران برای تحویل جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به «شرکت‌های فرانسوی یا شرکت‌های دیگر» خبر داد.

او گفت: طبق بررسی‌ها «خوانش جعبه سیاه هواپیما اوکراینی در ایران و اوکراین امکان ندارد» و و ممکن است  جعبه سیاه هواپیما ساقط شده «در اختیار شرکت‌هایی که توان این کار را دارند مثل شرکت‌های فرانسوی یا شرکت‌های دیگر» قرار بگیرد.

بهاروند اما در عین حال گفت ایران باید مطمئن شود «سوء استفاده‌هایی از این جعبه‌های سیاه انجام نخواهد شد».

او بدون بیان جزئیات، «تجربیات بد» در گذشته را دلیل تاخیر در انتقال جعبه سیاه هواپیمایی که صبحگاه ۱۸ دی ۹۸ در تهران با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران ساقط شد، عنوان کرد و گفت: این باعث شده که دنبال مذاکرات مستقیم با همکاران در اوکراین باشیم.

بهاروند زمان دقیق آغاز مذاکرات با اوکراین بر سر جعبه سیاه هواپیما را اعلام نکرد اما گفت: «احتمالا به زودی» این مذاکرات آغاز می‌شود تا جعبه‌های سیاه را به جایی که خوانده شود، منتقل و تحقیقات فنی هر چه سریع‌تر تمام شود.

به گفته بهاروند، ایران مدتهاست «این پیشنهاد را به اوکراین اعلام کرده و چندبار از طرف اوکراینی خواهش کرده است وارد این مذاکرات شود»

او گفت که به تازگی نشانه‌هایی از اینکه احتمالا همکاران اوکراینی برای مذاکره آماده هستند، دیده شده و «هر لحظه که آن‌ها بگویند» ایران برای مذاکره آماده است.

معاون وزیر خارجه «جبران خسارت کسانی که آسیب دیدند» و «رسیدگی کیفری به قصوری که انجام شده» را از دیگر مراحل مربوط به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی عنوان کرد و گفت: ایران این آمادگی را دارد «هرچه سریع‌تر در کمترین زمان این توافقات را انجام دهد و پرونده مربوط به هواپیمای اوکراینی را با مشارکت سایر کشور‌ها مختومه کرده و به توافق برسد».

سپاه پاسدرارن ایران صبح ۱۸ دی پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین را هدف شلیک موشک قرار داد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن در آن حادثه جان باختند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.