ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کفگیر صداوسیما ته دیگ خورد: شبکه‌های برون‌مرزی قطع می‌شوند

صداوسیمای جمهوری اسلامی ۱۶ شبکه خارجی دارد. اکنون معاون برون مرزی صداوسیما می‌گوید بودجه ارزی این سازمان تأمین نشده و در هفته‌های آینده چند شبکه‌ آن از روی ماهواره حذف خواهند شد.

صداوسیمای جمهوری اسلامی با مشکل تأمین بودجه مواجه شده است. معاون برون مرزی صداوسیما می‌گوید در پنج ماه اخیر این سازمان هیچ ارزی دریافت نکرده است و چون نمی‌تواند اجاره ماهواره را بپردازد در هفته‌های آینده چند شبکه‌ آن از روی ماهواره حذف خواهند شد.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ـ عکس از زمانه

پیمان جبلی، معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۱ خرداد گفت: «به دلیل ادامه مشکل تأمین بودجه ارزی، در هفته‌های آینده شبکه‌های مهم ما مثل پرس تی‌وی، العالم، آی فیلم انگلیسی و عربی از روی ماهواره حذف خواهند شد.»

به‌گفته جبلی، با وجود پیگیری‌های سازمان صداوسیما برای دریافت سهمیه ارزی خود در طول پنج ماه اخیر، «حتی یک دلار، یک یورو، یک درهم، یک دینار و... ارز بابت آن سهمیه و بابت گردش کاری که تمام مراحل قانونی آن هم انجام شده، به صداوسیما داده نشده است».

این در حالی است که علی حیدر نوری، رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه، ۳ خردادماه جاری گفته بود: «بودجه صداوسیما از محل تبصره ۴ قانون بودجه سال گذشته ۱۰۰ درصد تخصیص یافته و گزارشی از عدم پرداخت آن نیز دریافت نشده است.»

نوری با بیان این‌که این اعتبار، از محل منابع ارزی صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود، افزوده بود: «این‌که ارز موجود در صندوق توسعه ملی ین ژاپن، یا یوان چین و روپیه هند یا امثال آن باشد اما صداوسیما مثلاً دلار و یا یورو می‌خواهد که شاید نباشد و بانک مرکزی باید آن را تبدیل کند و در اختیارشان بگذارد و همچنین مسائل ناشی از تحریم را نیز باید به این مباحث اضافه کرد.»

صداوسیمای جمهوری اسلامی ۲۱ شبکه سراسری، ۱۶ شبکه برون‌مرزی، سه شبکه اینترنتی و ۳۳ شبکه استانی دارد. این سازمان عریض و طویل انحصار پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در ایران را دارد و بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، رئیس آن را رهبر حکومت انتخاب می‌کند.

بودجه صداوسیما در سال ۹۹ معادل ۱۷۴۵ میلیارد تومان است که در این میان فعالیت‌های رسانه‌ای برون‌مرزی آن ۲۷۰ میلیارد تومان بودجه دارد که شامل اداره دفاتر خارج از کشور ۲۵ میلیارد تومان، پخش صدای شبکه‌های برون‌مرزی ۴۵ میلیارد تومان و پخش سیمای شبکه‌های برون‌مرزی ۲۰۰ میلیارد تومان است.

معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما در اختیار قرار نگرفتن بودجه مورد نیاز این سازمان را «سهل‌انگاری، سیاسی کاری و تعمد» خواند و گفت جمهوری اسلامی در آینده نزدیک «هیچ سهمی از تبلیغات بین‌المللی در جهان نخواهد داشت»: «با این شیوه روز به روز بی‌دفاع‌تر خواهیم شد و ظرفیت‌های موجود را هم از دست خواهیم داد و باید قضاوت آن را بر محکمه افکار عمومی بگذاریم.»

پیمان جبلی دلیل قطع رادیو دری ایران در افغانستان را هم «انباشت بدهی به ایستگاه‌های پخش رله» دانست و گفت: «مدت طولانی بود که درخواست پرداخت از ما داشتند، اما به دلیل این‌که در مدت اخیر تخصیص ارزی به ما تعلق نگرفته، قادر به پرداخت بدهی‌هایشان نبودیم و در نتیجه رادیو دری پس از حدود ۴۰ سال فعالیت در کابل و برخی ایالت‌های دیگر افغانستان قطع شد.»

او قطع این رادیو وموج اف‌ام آن را «ضربه بزرگ به تبلیغات بین‌المللی» جمهوری اسلامی دانست.

پیش از این، در یکم خردادماه شبکه الکوثر صداوسیما که بر روی ماهواره‌ یوتل‌ست به زبان عربی برای کشورهای عربی منطقه در غرب آسیا و شمال آفریقا پخش می‌شد، قطع شد و شبکه «سحر اردو» نیز ۷ خردادماه جاری از روی ماهواره پاکست قطع شد.

محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی صداوسیما قطع این شبکه‌ها را «کارشکنی دولت» در پرداخت بودجه ارزی خوانده و گفته بود انباشت بدهی‌های صداوسیما ربطی به تحریم‌های آمریکا ندارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دخو

    با ابراز تبریک و تسلیت برای "پرس تی وی" و تمامی دوستداران و استفاده کنندگان آن (منجمله برخی سایت ها و دوستان "ضد-امپریالسیتی" و "مترقی") مانند سایت "روشنگری", هوان کول,.... جالب اینجا بود که "پرس تی وی" به دادگاه کشیده شد بود و رسما و قانونا نیز متهم شناخته می شد, اما برای این "رفقا" همکاری مستقیم "پرس تی وی" در شکنجه ء زندانیان سیاسی چندان مهم نیز نبود! کثافت کاری های داخلی و گندی که یکی از مدیران با یک گویندهء زن به هم زده بود که دیگر هیچ. این کفگیر به ته دیگ خوردن فرایند و الگویی است که در هفته ها و ماه ماه های آتی در تمامی ارکان و سازمانهای ج.ا. شاهد آن خواهیم بود. "این ابتدای ویرانی است!"