ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رویترز: ایران می‌گوید جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را به پاریس می‌فرستد

ایران در ماه مارس نیز تعهد داده بود که جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را تحویل دهد. کانادا می‌گوید ایران باید دست به اقدام مشخص در این زمینه بزند.

رویترز به‌نقل از دو منبع آگاه اعلام کرد که ایران به سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی سازمان ملل گفته است که در صورت توافق با کشورهای درگیر، جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی که با شلیک سپاه سقوط کرد را برای بررسی به پاریس می‌فرستد.

سقوط بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی در نزدیکی تهران ـ عکس از عارف فتحی - محمدرضا عباسی ـ خبرگزاری مهر

رویترز در گزارش خود نوشته است که ایران روز گذشته، چهارشنبه ۲۱ خرداد / ۱۰ ژوئن این موضوع به سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی سازمان ملل اطلاع داده است.

کشورهای دیگر درگیر در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی ، اوکراین، کانادا و آمریکا هستند. کانادا پیشتر به ایران فشار آورده بود که جعبه‌ سیاه را برای تجزیه و تحلیل به فرانسه ارسال کند. ایران تاکنون از تحویل جعبه سیاه خودداری کرده است.

هواپیمای مسافربری اوکراینی با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه چهارشنبه ۱۸ دی، ساعاتی پس از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق، شش دقیقه پس از بلند شدن از باند فرودگاه «امام خمینی» توسط پدافند موشکی سپاه ساقط شد و همه سرنشینان آن کشته شدند.

در ماه مارس، ایران به سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی سازمان ملل گفته بود که جعبه‌ سیاه هواپیما را به اوکراین ارسال می‌کند.

اما روز چهارشنبه، نماینده‌ای از ایران به نشست مجازی شورای مدیریتی سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی سازمان ملل گفت که تهران اکنون جعبه سیاه آسیب‌دیده را به دفتر تحقیقات و بررسی ایمنی هوانوردی غیرنظامی فرانسه (BEA) ارسال می‌کند.

یکی از منابع آگاه که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت: «ایران به‌زودی در صورت توافق کشورهای درگیر جعبه سیاه را برای تحقیقات به پاریس می‌فرستد.»

مقام‌های ایرانی برای اظهار نظر در این‌باره در دسترس نبودند. یک سخنگوی مارک گارنو، وزیر ترابری کانادا نیز از اظهار نظر درباره ارسال جعبه‌ سیاه هواپیمای اوکراینی به پاریس خودداری کرد. این سخنگو گفت: «ایران در ماه مارس چنین تعهدی داد. آن‌ها برای انتقال جعبه‌ سیاه تمایل نشان دادند، اما ما خواهان اقدامات مشخص از سوی آن‌ها هستیم.»

طبق قوانین سازمان ملل، ایران کنترل تحقیقات در این زمینه را در حالی حفظ می‌کند که اوکراین و آمریکا به‌عنوان کشورهای صاحب هواپیما و سازنده آن در آن شرکت داشته باشند. کانادا نیز به‌عنوان کشوری که بسیاری از قربانیان این سانحه از این کشور بودند در تحقیقات نقش خواهد داشت.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه ۲۰ خرداد درباره آخرین وضعیت پرونده هواپیمای مسافربری اوکراینی در مراجع قضائی ایران گفت که در این رابطه از «بدو وقوع این حادثه» شش نفر بازداشت شده‌اند و رسیدگی‌های قضائی در مورد این افراد در حال پیگیری است. او پیش از این، از بازداشت تنها یک نفر در این رابطه خبر داده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.