ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با بحران کرونا بهره‌کشی از کودکان گسترش می‌یابد

در ۲۰ سال گذشته پیشرفت‌هایی در کاهش کار کودکان به‌دست آمده بود اکنون بر اثر کرونا بار دیگر شمار بیشتری از کودکان جهان وارد بازار کار می‌شوند. موفقیت‌های سال‌های گذشته ممکن است از دست برود.

براساس پژوهش‌های صورت‌گرفته، به‌دلیل همه‌گیری ویروس جدید کرونا شمار بیشتری از کودکان در سراسر جهان مجبور می‌شوند مجدداً کار کنند. نهاد‌های سازمان ملل هشدار می‌دهند که اثرات ویرانگر بیماری کووید۱۹ احتمال دارد موفقیت‌های سال‌های اخیر را از بین ببرد.

دو کودک کار در بنگلادش ـ عکس از شاتر استاک

تحقیقات سازمان بین‌المللی «چشم‌انداز جهانی» نشان می‌دهند که به‌شکل قابل توجهی شمار کودکانی که در آسیا مشغول به کار شده‌اند، دوباره افزایش یافته است. این سازمان در شش کشور آسیایی با خانواده‌ها مصاحبه کرده است. ۸۳۰ خانواده گفته‌اند که اقدامات محدودکننده برای مبارزه با بیماری همه‌گیری ویروس کرونا آن‌ها را وادار کرده است که فرزندان خود را به سر کار بفرستند.

این نتیجه مربوط به ۸ درصد خانواده‌های مورد بررسی است، ۴۱۵ خانواده دیگر (۴ درصد پاسخ‌دهندگان) گفته‌اند که از فرزندان خود خواسته‌اند که به سر کار بروند. خانواده‌ها دلیل این اقدام  را نداشتن درآمد یا ناچیز بودن درآمد خود بر اثر محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری بیماری کووید۱۹ دانسته‌اند. به‌گفته «چشم‌انداز جهانی» ، تعطیلی مدارس و به تبع آن حذف غذای مدرسه نیز مشکل‌ساز شده و فشار را بر تغذیه‌ خانواده‌ها افزوده است.

صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) و سازمان بین‌المللی کار (ILO) قصد داشتند که کار کودکان را تا سال ۲۰۲۵ از میان بردارند، درعوض، این نهاد‌های سازمان ملل در گزارشی گفته‌اند که به دلیل بحران موجود، اکنون خطر بازگشت مجدد میلیون‌ها کودک به سر کار وجود دارد.

در این زمینه نشانه‌هایی وجود دارد، اما این سازمان‌ها هنوز آمار مشخصی به‌دست نیاورده‌اند. آن‌ها به مطالعات قبلی به‌عنوان مثال در ساحل عاج، آفریقای جنوبی یا برزیل رجوع می‌کنند، کشورهایی که کار کودکان پس از رکود اقتصادی اوج گرفته است.

تعطیلی موقت مدارس بر زندگی بیش از ۹۰ درصد کل کودکان دانش‌آموز جهان که رقمی معادل ۱,۶ میلیارد نفر است، تأثیر گذاشته است. مدارس کودکان را از استثمار محافظت می‌کردند، این حفاظ اکنون حذف شده است.

پایان همه‌گیری ویروس کرونا هم نجات‌بخش نخواهد بود

آخرین برآوردها از کار کودکان در سازمان بین‌المللی کار که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، مربوط به سال ۲۰۱۶ است. در آن زمان حدود ۱۵۲ میلیون کودک بین ۵ تا ۱۷ ساله در سراسر جهان کار می‌کردند. این تعداد ۹۴ میلیون نفر کمتر از سال ۲۰۰۰ بود. در گزارش سال ۲۰۱۷، سازمان بین‌المللی کار تخمین می‌زد که این تعداد در سال جاری به حداکثر ۱۲۱ میلیون نفر کاهش یابد.

پایان دادن به همه گیری بیماری کووید۱۹ لزوماً منجر به بهبود این وضعیت نمی‌شود. به‌گفته نهادهای سازمان ملل، حتی اگر مدارس باز شوند، برخی از والدین دیگر نمی‌توانند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند.

بانک جهانی تخمین می‌زند که در سال جاری ۴۰ تا ۶۰ میلیون نفر در نتیجه بحران همه‌گیری کووید۱۹ در فقر شدید سقوط خواهند کرد. چنین جمعیتی باید با درآمدی کمتر از ۱,۹۰ دلار در روز زندگی کند.

سازمان کمک به گرسنگی در جهان به‌تازگی اعلام کرد که بیم آن می‌رود شمار افرادی که از گرسنگی رنج می‌برند، دوباره به بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان افزایش یابد. به‌گفته این سازمان مشکل اصلی در دسترسی مردم به مواد غذایی است.

مهار کووید۱۹ به‌ویژه در کشورهای غنی ـ به‌جز آمریکا ـ خوب پیش رفته است اما در بسیاری از کشورهای فقیر در آسیا، آفریقا یا آمریکای لاتین، بر خلاف این روند مشاهده می‌شود و شمار مبتلایان به این ویروس به سرعت در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حمید

    شنیدم که می گفت و خوش می گریست که این نفس خودکرده را چاره نیست. «سعدی» دوستی خاله خرسه جمهوری اسلامی از سفره مردم ایران می دزدد و شکم مفت خوران "حزب الله،حماس،مزدوران رنگارنگ در سوریه و عراق و یمن و افغان را سیر میکند.نزدیک بود مستضعفان ونزوئلا و بولیوی و افریقایی که سد البته ضد امپریالیست هم هستند را از قلم بندازم. حالا با دیدن این مقاله نمی دانم چه بگویم! در چند روز گذشته دو تن از کارگران شرکت نفت خودکشی میکنند و هموطن ما نگران بالا رفتن تعداد کودکان ار در دنیاست!!!!!. ایا شما شباهتی بین این طرز فکر و نگرانی حاکمان جمهوری اسلامی برای لبنان در حالی که مردم ایران گرفتار جنگ هشت ساله بودند میبینید؟ جانان من برخیز! بر جولان برانیم زآنجا به جولان تا خط لبنان برانیم جانان من! اندوه لبنان کشت ما را بشکست داغ دیر یاسین پشت ما را هر قلم و حرکت در وحله اول باید در رابطه با ایران و ایرانی باشد. هنگامی که از شر جمهوری اسلامی خلاص شدیم میتوانیم به کمک هر انسان نیازمندی در هر گوشه دنیا با برنامه ریزی درست بشتابیم.