ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش‌گران بدون مرز: منتظر اقدام دادستانی آلمان در مورد غلامرضا منصوری هستیم

رضا معینی، مسئول میز ایران و افغانستان گزارش‌گران بدون مرز، درباره شکایت از غلامرضا منصوری می‌گوید تمام موارد نقض حقوق بشر او به شکل فهرست‌بندی و تاریخ‌بندی شده به دادستانی آلمان ارائه شده است.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز با انتشار یک توئیت در حساب کاربری این سازمان در توئیتر، اعلام کرده که علیه غلامرضا منصوری، بازپرس سابق قوه قضائیه جمهوری اسلامی، به دلیل سرکوب و زندانی کردن روزنامه‌نگاران در ایران، شکایتی تسلیم دادستانی فدرال آلمان کرده است.

رضا معینی، مسئول میز ایران و افغانستان در سازمان گزارش‌گران بدون مرز، روز جمعه ۲۳ خرداد/ ۱۲ ژوئن، با اشاره به چگونگی ثبت این شکایت در دستگاه قضائی آلمان به زمانه می‌گوید ‌همراه با شکایت‌نامه، تمامی موارد نقض حقوق بشر در مورد غلامرضا منصوری فهرست‌بندی و تاریخ‌بندی شده و به دادستانی آلمان ارائه شده است.

غلامرضا منصوری، قاضی فراری

به گفته معینی، بنا بر قوانین کشور آلمان، اقدامات مقتضی پس از ثبت پرونده انجام خواهد شد و تصمیم‌گیری برای اقدامات بعدی بر عهده پلیس یا دادستانی آن کشور است.

غلامرضا منصوری، بازپرس شعبه ۹ دادسرای فرهنگ و رسانه و متهم به دریافت نیم میلیون یورو رشوه، از ایران فرار کرده. طبق اعلام برخی از فعالان حقوق بشر، او شهریور ماه گذشته از ایران خارج شده است.

این مقام قضائی جمهوری اسلامی، ۱۹ خرداد ماه ویدئویی از مکانی نامشخص منتشر کرد و گفت که چند روز قبل از آن مطلع شده پرونده‌ای برایش باز کرده‌اند و با «باز شدن مرزها، به کشور برمی‌گردد.»

رضا معینی اما در ارزیابی خود از طرح ادعای بازگشت به ایران از سوی غلامرضا منصوری، می‌گوید:

«معمولا خواست یک متهم همیشه این است که از دادگاه فرار کند، چنانکه او از ایران هم به دلیل مجرم بودنش فرار کرده است. شکایت گزارش‌گران بدون مرز اما با اتهامات مشخص طرح شده است. یعنی در این شکایت‌نامه به‌ دلیل بازداشت خودسرانه، شکنجه و در اصل زندانی کردن روزنامه‌نگاران از منصوری شکایت شده است. اگر تحقیق و بررسی از طرف دادستانی آلمان انجام شود، منصوری بازداشت شده و طبق قوانین قضائی آن کشور تحت پیگرد قرار خواهد گرفت.»

روزنامه اعتماد، ارگان خبری نزدیک به جناح اصلاح‌طلب در ایران اما در گزارشی مدعی شده که غلامرضا منصوری ممکن است در حال حاضر در آلمان نباشد.

این روزنامه نوشته است که منصوری در فایل ویدئویی، اشاره‌ای به علت و زمان خروجش از کشور نکرده و همچنین نگفته هم‌اکنون در کدام کشور خارجی ساکن است اما برخی منابع خبری داخل کشور، از حضور «بازپرس متهم» در کشور آلمان خبر داده‌اند.

بنا بر ادعای این روزنامه، خبر بستری شدن منصوری در کلینیک دکتر مجید سمیعی در شهر هانوفر آلمان توسط برخی کاربران توئیتر منتشر شده است. این کلینیک به طور رسمی این خبر را تکذیب کرده است.

رضا معینی اما به زمانه می‌گوید:

«آنچه مهم است این است که طبق اطلاعات سازمان گزارش‌گران بدون مرز و همچنین بنا بر سابقه حضور منصوری در اروپا، شکایت از این متهم به دادگاه فدرال آلمان ارائه شد.»

او همچنین می‌گوید:

رضا معینی

«نکته مهم‌تری که در این خصوص وجود دارد این است که این شکایت چون در چارچوب حقوق بین‌المللی طرح شده، می‌تواند قابل اجرا در سراسر اروپا باشد. یعنی اگر دادستانی آلمان تحقیقات خود را شروع و دستور بازداشت منصوری را صادر کند، او در هر جایی که باشد تحت تعقیب قضائی قرار می‌گیرد.»

به ‌گفته معینی، اگر سازمان گزارش‌گران بدون مرز اطلاعاتی مبنی بر حضور غلامرضا منصوری در کشور دیگری به ‌دست بیاورد، مجددا در چارچوب قضائی همان کشور هم از این متهم شکایت خواهد کرد.

از جمله اتهامات مطرح شده علیه غلامرضا منصوری سرکوب روزنامه‌نگاران و آزادی بیان و صدور حکم حبس برای پرونده ۲۰ تن از روزنامه‌‌نگاران ایرانی در سال ۱۳۹۱ است.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز در جریان شکایت خود از منصوری، از دادگاه فدرال آلمان خواسته است تا اجازه ندهد تا او «از دست عدالت» فرار کند.

رضا معینی اما در گفت‌وگو با زمانه، از رسانه‌ها و فعالان در شبکه‌های اجتماعی می‌خواهد با رعایت موازین اخلاقی و حرفه‌ای، جلوی ایجاد اغتشاش در عرصه اطلاع‌رسانی و ایجاد اختلال در دادخواهی این پرونده را بگیرند:

«این روزها زیاد می‌شنویم که هر کسی و حتی متاسفانه بعضی اوقات کسانی که نام وکیل بر خود نهاده‌اند صحبت‌هایی می‌کنند که در اصل منطبق با قوانین جاری در اروپا نیست. بسیار طبیعی است که برخی افراد بر روی شبکه‌های اجتماعی یا در رسانه‌ها تحلیل‌های خود را داشته باشند اما رسانه‌‌ها باید به این نکته توجه داشته باشند.»

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.