ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورشیان حوثی و ائتلاف عربی حملات خود را از سرگرفتند

ائتلاف عربی اعلام کرد چندین پهپاد مسلح و یک موشک بالستیک را که توسط نیروهای حوثی به سمت جنوب عربستان شلیک شده بوده رهگیری و ساقط کرده است. شورشیان حوثی نیز گفته‌اند حمله پهپادی را در پاسخ به حملات هوایی ائتلاف به صنعا انجام داده‌اند.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی اعلام کرد چندین پهپاد مسلح و یک موشک بالستیک را که توسط نیروهای حوثی به سمت جنوب عربستان شلیک شده بوده رهگیری و ساقط کرده است. شورشیان حوثی نیز گفته‌اند حمله پهپادی را در پاسخ به بمباران صنعا انجام داده‌اند.

دود ناشی از حمله هواپیماهای جنگی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به صنعا، پایتخت یمن. ائتلاف عربی و شورشیان حوثی با خودداری از تمدید آتش‌بس، حملات خود را از سرگرفته‌اند. مناقشات نظامی و ویروس کرونا علاوه بر گرسنگی و قحطی و بیماری‌های ناشی از آن، جان مردم یمن را تهدید می‌کند. (عکس از MOHAMMED HUWAIS / AFP)

با پایان یافتن آتش‌بس شش هفته‌ای که به‌منظور جلوگیری از شیوع کرونا در یمن صورت گرفته بود، ائتلاف عربی و شورشیان حوثی درگیری‌های نظامی را از سرگرفته‌اند. ائتلاف عربی حامی دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن است و از سوی آمریکا حمایت می‌شود. شورشیان حوثی موسوم به انصارالله یمن نیز تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

به نوشته رویترز ائتلاف عربی سه‌شنبه ۱۶ ژوئن / ۲۷ خرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد یک موشک بالستیک را که به سمت منطقه جنوبی نجران شلیک شده‌ بوده هدف قرار داده و ساقط کرده است. ائتلاف دوشنبه نیز اعلام کرده بود چندین پهپاد نظامی را که به سمت شهر خمیس مشیط، در جنوب عربستان سعودی در حرکت بودند، هدف قرار داده است.

سخنگوی شورشیان حوثی سه‌شنبه در توییتر بدون اشاره به حمله موشکی، حملات پهپادی را تایید کرد و نوشت حمله به منطقه «خمیس مشیط» در پاسخ به حملات هوایی ائتلاف صورت گرفته است. او اما ادعا کرد حمله پهپادی حوثی‌ها با موفقیت انجام شده و «آشیانه‌های هواپیماها و انبارهای سلاح و اهداف نظامی حساس دیگر در خمیس مشیط» مورد اصابت قرار گرفته‌اند.

همزمان منابع حوثی نیز از حملات هوایی ائتلاف عربی به مناطق مختلف صنعا، پایتخت یمن «از جمله کوه النهدین مشرف به ساختمان ریاست‌جمهوری و حومه آن» و همچنین مناطقی در استان‌های مختلف تحت کنترل حوثی‌ها خبر داده‌اند. وزیر بهداشت حوثی‌ها روز دوشنبه در توییتر اعلام کرده بود جنگنده‌های ائتلاف در استان صعده جان ۱۳ نفر از جمله کودکان را گرفته‌اند. ائتلاف اما از اظهارنظر دراین رابطه خودداری کرده است.

در صنعا برخی از ساکنان روز سه‌شنبه گفته‌اند هدف جنگنده‌های ائتلاف مراکز نظامی جنوب و غرب صنعا بوده. ائتلاف در بیانیه‌ای اعلام کرد در یک حمله هوایی سنگین پایگاه‌های حوثی‌ها در صنعا و استان همجوار عمران را هدف قرار داده اما به جزئیات بیشتری اشاره نکرد. صنعا از سال ۲۰۱۴ تاکنون در کنترل نیروهای حوثی‌ است. آن‌ها در حال حاضر کنترل بسیاری از شهرهای مهم یمن را در اختیار دارند.

یمن که به تایید سازمان ملل دچار بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان است، همزمان با شیوع ویروس کرونا روبه‌روست. دولت یمن که در جنوب این کشور مستقر است تاکنون ۸۴۳ مورد ابتلا و ۲۰۸ مورد مرگ براثر کووید۱۹ را اعلام کرده است. حوثی‌ها به‌رغم کنترل مناطقی که بیش از دو سوم جمعیت یمن را در خود جای داده‌اند، تنها ۴ مورد ابتلا و یک مورد مرگ را اعلام کرده و از ۱۶ مه (یک ماه گذشته) تاکنون هیچ آمار تازه‌ای ارائه نکرده‌اند. به گفته مقام‌ها و مسئولان حقوق‌بشری در یمن، حوثی‌ها با تهدید و ارعاب مردم و پزشکان و پرستاران آمارهای واقعی کرونا را مخفی کرده‌اند. در چنین شرایطی توقف سه چهارم کمک‌های آژانس‌های مختلف سازمان ملل به مردم جنگ‌زده یمن به خاطر کمبود بودجه، بر بحران انسانی در یمن دامن خواهد زد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.