ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آفریقا خواستار تحقیقات در مورد نژادپرستی در آمریکا شد

کشورهای آفریقایی با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای از سازمان ملل خواستند تا با تشکیل یک کمیسیون تحقیقاتی مستقل، نژادپرستی و نقض احتمالی حقوق بشر در آمریکا را مورد بررسی قرار دهد.

در پی قتل جورج فلوید، سیاه‌پوست آمریکایی به‌دست پلیس این کشور و اعتراضات جهانی در دفاع از حقوق سیاه‌پوستان، کشورهای آفریقایی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه دادند که بر اساس آن یک کمیسیون تحقیقاتی مستقل نژادپرستی و نقض احتمالی حقوق بشر در آمریکا را مورد بررسی قرار می‌دهد.

تظاهرات اعتراضی در لس آنجلس آمریکا علیه قتل جورج فلوید به‌دست پلیس ـ عکس از شاتر استاک

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، کشورهای آفریقایی کارزاری به‌راه انداخته‌اند تا شورای حقوق بشر سازمان ملل تحقیقاتی را درباره «نژادپرستی نظام‌مند» و خشونت پلیس در آمریکا و دیگر کشورها انجام دهد.

این پیشنهاد به‌شکل پیش‌نویس یک قطعنامه روز گذشته سه‌شنبه ۲۷ خرداد / ۱۶ ژوئن ارائه شد و متن آن در میان دیپلمات‌ها برای رایزنی، پیش از تشکیل نشست امروز چهارشنبه ۲۸ خرداد / ۱۷ ژوئن شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، دست به دست گشت.

این اقدام در چارچوب اعتراضات گسترده پس از قتل جورج فلوید در تاریخ ۵ خرداد / ۲۵ مه در مینیاپولیس، توسط یک افسر سفیدپوست پلیس انجام می‌شود. در پیش‌نویس قطعنامه، کشورهای آفریقایی «اقدامات نژادپرستانه تبعیض‌آمیز و خشونت پلیس علیه آفریقایی‌ها و آفریقایی‌تبارها و نژادپرستی ساختاری در نظام مجازات در ایالات متحده و سایر نقاط جهان» را به‌شدت محکوم کرده‌اند.

آن‌ها خواستار ایجاد یک کمیسیون تحقیق و بررسی مستقل بین‌المللی شدند که معمولاً ساختاری در سطح بالا برای بحران‌های بزرگی همچون جنگ سوریه است. هدف از این اقدام «محاکمه عاملان خشونت» عنوان شده است. بازرسان این کمیسیون همچنین باید «واکنش دولت‌ها در سطح فدرال، ایالتی و محلی به اعتراضات مسالمت‌آمیز، از جمله استفاده ادعا شده از زور بیش از حد علیه تظاهرکنندگان، رهگذران و روزنامه‌نگاران» را در نظر بگیرند. انتظار می‌رود که یافته‌های این کمیسیون تا یک سال منتشر شود.

یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا که نام او منتشر نشده در واکنش به این اقدام به خبرگزاری فرانسه گفت: «پیشنهاد مسخره‌ای است». او گفت چهار افسر پلیس مربوط به مرگ جورج فلوید، همگی به «قتل» یا کمک به قتل و ضرب و شتم متهم شده‌اند، ایالت مینه‌سوتا اجازه داده است که محاکمه‌ها از تلویزیون پخش شود، و «بیش از این نمی‌توان شفاف بود». به‌گفته این مقام آمریکایی، واشنگتن پیش از همکاری احتمالی با چنین کمیسیونی منتظر نتیجه روند مراحل برنامه‌ریزی‌شده است.

او افزود: «در ایالات متحده، زمانی که اتفاقات بد رخ می‌دهند ما از شناسایی و تشخیص آن‌ها نمی‌ترسیم. ما از تشخیص این که تبعیض نژادی وجود دارد، هراسی نداریم. آن‌چه ما می‌گوییم این است که استانداردهای دوگانه نمی‌خواهیم.» این مقام مسئول از نقشی که به‌گفته او آفریقای جنوبی در ارائه این قطعنامه داشته است اظهار تأسف کرد.

یک دیپلمات آمریکایی دیگر نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه طرح کشورهای آفریقایی را تأسف‌آور خواند و گفت: «این کشورها، کشورهایی هستند که حقیقت را پنهان می‌کنند، انتقادهای خود را با ابزارهای خشن محدود می‌کنند و هیچ تعهد دموکراتیکی ندارند و حتی از به‌رسمیت شناختن آزادی‌های اساسی پرهیز می‌کنند.»

پیش‌نویس قطعنامه باید پس از بحث و بررسی در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در روز چهارشنبه، دست‌کم ۲۴ ساعت قبل از رأی‌گیری توسط ۴۷ عضو شورا تصویب شود. انتظار می‌رود که برادر جورج فلوید از طریق ویدئو در این نشست شرکت کند.

جان فیشر از سازمان دیده‌بان حقوق بشر در این زمینه گفت: «نژادپرستیِ نظام‌مند و خشونت پلیس در ایالات متحده به نقطه بی‌بازگشت رسیده است. وقتی فرآیندهای ملی مدام به نتیجه نمی‌رسند، اقدامات بین‌المللی ضروری می‌شوند.»

تاکنون هیچ‌گاه کمیسیونی تحقیقاتی در سازمان ملل که وضعیت یک کشور غربی را در اولویت قرار دهد تشکیل نشده است. تازه‌ترین کمیسیون‌ها مربوط به اوضاع ونزوئلا، میانمار، کنگو، سرزمین‌های فلسطین و یمن بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.